11 van de 14
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 13 Volgende >  Laatste »
   
Schakelproblemen: versnellingsbak eruit erin en nu afwerken
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 27 juni 2008 12:34 AM
  [ # 151 ]

Beste mensen,

Zojuist stond ik te douchen en kreeg ineens een ingeving, na een dag mijn hoofd breken over het feit dat de DS niet wil starten. Nu heb ik de volgende theorie bedacht (het is mijn werk om theorieën te verzinnen en te toetsen, nu ga ik dat in de praktijk brengen op mijn auto!):

Ik heb de nokkenas keerring vervangen, daarvoor de hele ontstekingsunit losgehad. Gesplitst in onderstuk en het verdelerhuis, e.e.a. schoongemaakt, keerring vervangen en weer gemonteerd. Ik heb daarbij niet gelet op de stand van de rotor. De rotor/as kan bij mij niet, zoals bij sommige versleten units, 180 graden verkeerd in de unit zitten door slijtage, zoals hierboven is geopperd. Dus unit en verdeelhuis zitten goed op elkaar, dat weet ik zeker. Maar wat natuurlijk wel kan, en dat is mijn theorie, is dat de ontstekingsunit ‘an sich’ niet in dezelfde stand gemonteerd zit, en dan bedoel ik de stand van de ronddraaiende as in de unit. Stel nu dat deze iets verdraaid op de vertanding van de nokkenas zit, dan is het ontstekingstijdstip dus ook verdraaid, en dus verkeerd. In een gunstig geval zit de as precies in een factor van 90 graden verkeerd, dus 90, 180 of 270 graden. In dat geval is het een kwestie van de bougiekabels verwisselen en in andere (juiste) volgorde monteren.
In een ongunstig geval zit deze niet in een veelvoud van 90 graden verkeerd, waardoor de rotor tijdens het moment van ontsteken van één van de cilinders, niet bij een verdeelpunt op de verdeelkap zit, maar ergens ertussenin. Dan kan ik dus niet door de kabels te verwisselen e.e.a. oplossen. In dat geval moet de bak er weer af, moet ik het BDP van cilinder 1 opzoeken, verdeler in juiste stand zetten en de unit dan goed monteren.

Dat zou enorm balen zijn, dan is al mijn opbouwwerk van de afgelopen dagen voor niets.
Voorlopig ga ik uit van het gunstige geval en ga ik eens testen hoe de stand van de rotor is bij het theoretisch ontstekingsmoment van cilinder 1. Als hij dan naar een verdeelpunt wijst, is het slechts een kwestie van de kabels juist monteren.

Hopelijk is dat het, zoals DriverD hierboven al opperde. Zaterdag zal ik het weten!
Wat denken jullie, zou mijn ‘theorie’ kunnen kloppen?

DriverD schreef:

Tip:

Haal je verdelerkap van de verdeler en torn de motor (met de slinger bijvoorbeeld) tot de rotor naar de koperstift van cilinder 1 wijst (als de kap er op zou zitten).
Kijk nu naar de tuimelaars van cilinder 1 (door het olievulgat in het kleppendeksel) en kijk of cilinder 1 ook aan het eind van de compressieslag staat. Dat zie je door langzaam verder te tornen (hulpje is handig hierbij) en te kijken of de tuimelaars niet meteen gaan bewegen.

Zo controleer je of je verdeler goed staat (en niet 180 graden verkeerd of met verkeerde kabelvolgorde).

Succes!

Dit bedoel ik. Kan alleen niet slingeren met mijn 5-bak, dus moet eerst aandrijfassen en wielen monteren om de motor te kunnen tornen

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 27 juni 2008 01:42 AM
  [ # 152 ]

Op de goede weg!

Idee is goed, heb zelf identiek probleem gehad Wink

Het ontbrekende stuk in de redenering is de uitsparing in het vliegwiel, daar kun je niet mee in de fout gaan, dat kan er maar op een manier op.

Als de 6mm pen in het vliegwiel valt moet de eerste cylinder ontsteken. Hoe de verdeler staat maakt dan gaan bal uit, hoe de draden zitten (welke kant ze op wijzen dus) ook niet.

Je hoeft dus niets te demonteren, maar goed nadenken, meten en afstellen.
Punt.

knuffel

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 juni 2008 11:44 AM
  [ # 153 ]

Juist.

Pen in gat of BDP opzoeken en kijken waar de rotor staat. in het dichtbijzijnde gat steek je kabel 1 en zo verder. met 3, 4 en 2. dan afstellen met de strobe

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 27 juni 2008 02:12 PM
  [ # 154 ]

pffff, bedankt! Ik was even bang dat ik de boel weer opnieuw moest demonteren. Hij kan er dus maar op 1 manier op. Mooi.

En die 6 mm pen kan er ook maar op 1 plaats in het vliegwiel in? Toen ik namelijk mijn drukgroep monteerde, viel het mij op dat er meerdere gaten in het vliegwiel zitten, deze zijn schuin geboord en ik vond ze erg handig op het vliegwiel tegen meedraaien te blokkeren dmv schroevendraaier erin, bij het vastzetten van de drukgroep…

Dus: pen in gat OF BDP cilinder 1 opzoeken, stand van de rotor is dan naar cilinder 1, dan verder de volgorde aansluiten 1 3 4 2

Dan alles afstellen

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 27 juni 2008 03:45 PM
  [ # 155 ]

Even een opmerking tussendoor. BDP van cylinder 1 komt toch twee keer voor, bij de compressieslag (dan moet er een vonk komen) en bij de uitlaatslag? Dus je moet ook nog letten op het tuimelen van de kleppen.

De pen in het gat is minder makkelijk, maar wel de beste methode om het 0-gradenpunt op het gradenboogje te controleren.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 27 juni 2008 04:12 PM
  [ # 156 ]
fluidphreak schreef:

Even een opmerking tussendoor. BDP van cylinder 1 komt toch twee keer voor, bij de compressieslag (dan moet er een vonk komen) en bij de uitlaatslag? Dus je moet ook nog letten op het tuimelen van de kleppen.

De pen in het gat is minder makkelijk, maar wel de beste methode om het 0-gradenpunt op het gradenboogje te controleren.

Zeer juist! Als de pen in het gat valt, staat cilinder 1 OF CILINDER VIER op ontsteken!

Citroen!

Profiel  
 
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 27 juni 2008 04:44 PM
  [ # 157 ]

ja tuurlijk, jullie hebben helemaal gelijk. Dus:

Pen in gat en dan checken of tuimelaars van 1 beide stilstaan

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 27 juni 2008 05:28 PM
  [ # 158 ]

Als de pen in het gat zit, zullen de tuimelaars wel stilstaan…..

Het gaat erom wat er gebeurt met de tuimelaars (cilinder 1) als je de pen uit het gat getrokken hebt en dan aan het vliegwiel gaat draaien.

Citroen!

Profiel  
 
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 27 juni 2008 05:41 PM
  [ # 159 ]

uiteraard! en dan moeten ze blijven stilstaan, oftewel niet tuimelen, oftewel beide kleppen zijn gesloten tijdens de ontsteking van het mengsel.

Wat ik ga doen: de wielen monteren, eentje op de grond, de ander omhoog en draaien om de motor te tornen. Kleppendeksel los zodat ik goed kan zien op welk punt beide kleppen van cilinder 1 dichtstaan. Dan pen in gat, moet zonder veel tornen dan kunnen.

Dan ontsteking stellen, rotor richting verdeelpunt van cilinder 1, dan kabels juist monteren.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 27 juni 2008 05:47 PM
  [ # 160 ]

En posten wat het resultaat is natuurlijk! Smile

Citroen!

Profiel  
 
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 27 juni 2008 05:52 PM
  [ # 161 ]

Man, ik kan niet wachten. Morgenochtend sta ik om 8 uur in de garage! En hopelijk om 10.00 achter de pc…. haha, nee, ik ga hierbij niet haasten, maar secuur aan de slag.

Wordt statisch afstellen, heb geen gradenboog en strobo, maar misschien zet ik er toch alvast een gradenboogje op, handig voor de volgende keer afstellen of bij een sleuteldag als iemand een strobo heeft.

Wordt vervolgt!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 juni 2008 07:32 PM
  [ # 162 ]

Je schreef dat ie er maar op 1 manier op kan. NEE DUS! daardoor heb je nu een probleem.

De voet die in je bak zit kan op 20 manieren of zo erop. het verdelerhuis past wel maar op 1 manier in de voet.

Zoek TDC (BDP) door naar je kleppen te kijken en een schroevendraaier in je bougiegat.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 28 juni 2008 11:23 AM
  [ # 163 ]

Even voor de duidelijkheid: het >vliegwiel kan er maar op een manier op, dat geeft twee unieke momenten om de afstelling te doen.

De verdeler>as valt met tanden in de nokkenas, die afstelling klopt waarschijnlijk niet, maar afstellen van de ontsteking moet nog steeds zonder demontage van bak kunnen.

knuffel

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 juni 2008 12:32 PM
  [ # 164 ]
vlietmansje schreef:

Even voor de duidelijkheid: het >vliegwiel kan er maar op een manier op, dat geeft twee unieke momenten om de afstelling te doen.

De verdeler>as valt met tanden in de nokkenas, die afstelling klopt waarschijnlijk niet, maar afstellen van de ontsteking moet nog steeds zonder demontage van bak kunnen.

Maar soms zitten er balanceer gaten geboord waar je pen ook in past. Ruim welliswaar, maar het past….

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 28 juni 2008 01:31 PM
  [ # 165 ]

A ha, zo leer je elke dag Rolling Eyes

knuffel

Profiel  
 
 
11 van de 14
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 13 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook