3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
   
Roest ellende: alles komt goed met mijn DSuper!
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 26 juni 2008 02:16 AM
  [ # 31 ]

Moedig en mooi besluit, BEsuper. Ik wens je alle succes, en hoop dat dingen vanaf nu eens gaan meevallen voor je.

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  
 
BEsuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007

- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Gepost: 26 juni 2008 10:42 AM
  [ # 32 ]

Ik heb de wagen al 4 jaar/ 16000 km en ze doet het probleemloos. Alleen, het is en blijft een oude Franse wagen. En die roesten, daar kun je niet om heen.

Als je een probleemloze wagen, zonder zulke tegenvallers, wilt, koop je een Kia of een Toyota. Die is pas uit garantie als je hem al lang beu bent en hij bijna rijp is om naar het midden-oosten te worden verscheept.

Woensdagmorgen (mijn vrije dag) wordt ze opgehaald bij de garage, gaat ze op 3 wielen de takelwagen op, en gaan we de situatie overzien en de stukken bestellen.

Terzelfdertijd ga ik er gereviseerde veercyinders laten inhangen (zijn gebarsten van te rammelen in de kapotte beugels), en de remmen ga ik voorzien van verse cupjes. Dan is de hele achterzijde gerestaureerd.

Profiel  
 
BEsuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007

- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Gepost: 26 juni 2008 10:29 PM
  [ # 33 ]

ik heb zonet de cataloog van citart in de bus gevonden, maar zij leveren de beugel ook niet. De balk is “sauf fix. cyl. susp.”, ZONDER bevestiging veercylinder!!!

Ik ben er niet van verbaasd, als de andere specialisten de beugel niet hebben, waarom zij dan wel?
Wel vreemd: alle onderdelen van de achterzijde van het chassis zijn leverbaar, behalve die beugel. Is daar iets bijzonders aan dat hij niet kan worden nagemaakt?


Volgende stap wordt Huub in t Zandt of Tom Verheyden, die kon er ook aan geraken in occasie. Maar eerst een lijstje maken van wat allemaal nodig is.


Verdere adresjes voor die beugel blijven welkom!

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 27 juni 2008 12:55 AM
  [ # 34 ]

Jouw frans is natuurlijk beter dan dat van mij, maar zoals ik het las is de aanslagplaat waar het puntrubber van de draagarm tegenaan rust er niet bij op die longeron. Dit onderdeel is namelijk weer apart verkrijgbaar en staat in de afbeelding ook er naast….....

Als je goed frans spreekt/schrijft, zou ik er een telefoontje of e-mail eventueel met wat foto’s aan wagen…..

Misschien heb je gelijk, maar zo moeilijk kunnen die oren ook niet zijn, en ook niet om na te maken…......

Je zou ze bijna zelf modelleren en de uitslagen laten snijden…..ik heb alleen geen maten. (ja, hier op de stoep, maar ik heb nu andere werkzaamheden Wink )

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
BEsuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007

- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Gepost: 27 juni 2008 01:11 AM
  [ # 35 ]

Pagina 37, foto bovenaan. In het ovaaltje staan balk 144 040, beugel en aanslagplaatje 144 041. Het bijschrift zegt: sauf fixation cylindre de suspension. Sauf betekent ‘behalve’, ‘niet inbegrepen’. Dat stuk is dus niet te leveren, anders stond er een code bij. En het zit ook niet in de prijs van de balk want er staat ‘sauf’.

Helaas…
Ik denk dat Metal Presser al complexere stukken heeft gereproduceerd dan deze. Alleen is deze op slechte wegen heel zwaar belast en misschien willen ze geen risico nemen. Wat ze in de fabriek met complexe machines en constante kwaliteitscontrole (ahum) doen, is niet steeds op kleine schaal, zonder een team ingenieurs en metaaldeskundigen en met vrij ambachtelijke werktuigen even goed te realiseren. Andere onderdelen uit hun gamma zijn ofwel niet dragend (schelpen, bumpersteunen), ofwel niet veel meer dan vrij eenvoudig gevormde en in elkaar gelaste metaalplaat. Die beugel is een behoorlijk complex ding dat bovendien heel wat te verduren heeft.

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 27 juni 2008 03:39 PM
  [ # 36 ]

In de aankoopbrochure van de DS club staat ook dat je deze plek zeer goed moet inspecteren en bij roest de wagen moet laten staan. Dus dat wijst er wel op dat het niet eenvoudig te repareren is. Maar misschien kun je het benodigde deel van een sloper afslijpen? (En zeer deskundig lassen.)

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 27 juni 2008 03:59 PM
  [ # 37 ]
BEsuper schreef:

Die beugel is een behoorlijk complex ding dat bovendien heel wat te verduren heeft.

Complex ding of niet, de krachten moeten wel worden overgedragen naar dat simpeler plaatwerk dat uiteindelijk de krachten moet dragen…...

Ik heb het ding ondertussen op wat roestauratie-sites bekeken. Lijkt wel ingewikkeld, maar is het niet…...alleen de speciale hoek waaronder het ding scheef staat is misschien wat lastig. Moet door een goed plaatwerker goed na te maken zijn….....Is ook op te bouwen uit een goede buis met wat oren/flenzen. De zettingen kunnen ook door een rand te lassen worden vervangen.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 28 juni 2008 01:19 AM
  [ # 38 ]
fluidphreak schreef:

In de aankoopbrochure van de DS club staat ook dat je deze plek zeer goed moet inspecteren en bij roest de wagen moet laten staan. Dus dat wijst er wel op dat het niet eenvoudig te repareren is. Maar misschien kun je het benodigde deel van een sloper afslijpen? (En zeer deskundig lassen.)

Vooropgesteld, ben geen specialist, maar er komen grote torsiekrachten op dit gedeelte, waarschijnlijk kun je beter het complete stuk met beugel erop van donor gebruiken ipv namaken. Je wilt geen achterwiel verliezen…

Voor de kiloprijs oud ijzer mag je met complete chassis van “Adam” verder?

knuffel

Profiel  
 
BEsuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007

- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Gepost: 28 juni 2008 12:09 PM
  [ # 39 ]

Hallo Vlietmansje,

Het complete chassis van Adam is niet echt een optie voor me, want dan moet alles worden overgebouwd. Tenzij je er niet veel voor vraagt, want er komen ook nog transportkosten bovenop. We wonen 200 km van elkaar, als ik een takelwagen moet laten komen kost het een bom geld. Zelf met een autoremorque rijden mag ik niet, ik heb geen rijbewijs BE.

Als je zou overwegen de beugels uit te slijpen en apart te verkopen mag je steeds een PBtje sturen. Dan kom ik ze ophalen.

Ik heb intussen al bij Huub in t Zandt en bij Jean Blondeau in Parijs gevraagd, maar ik wacht nog op antwoord.
Ik ga ook eens French Car Parts in Harelbeke bellen, die schijnen ook aan veel te kunnen geraken.

Gauthier

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 28 juni 2008 01:36 PM
  [ # 40 ]

Heb eerder een chassis met ijzerzaag in hapklare brokken verzaagd en naar oud ijzer boer gebracht op gewoon aanhangertje, zo gaat het deze keer ook, denk ik.

Afstand is inderdaad extra kostenpost, past niet in een enveloppe Wink

Kan er in principe afzagen wat je wilt, maar kom het niet brengen.
Succes met je oplossing!

knuffel

Profiel  
 
Bram-id19B
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 10-12-2004

Gepost: 28 juni 2008 02:36 PM
  [ # 41 ]

Misschien heb je er niks aan maar ik heb ooit volgens mij op http://www.agua.nu een artikel van John Chassin (Chassin on Chassis) gedownload waarin restauratie /vernieuwen van de steun behandeld wordt. Het is ruim 4mb groot dus ik kan het je niet mailen.

edit:
directe link is:
 

Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....

Profiel  
 
kennydspecial
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 15-11-2007

- ID/DS citroen d special
- ID/DS citroen dspecial
Gepost: 28 juni 2008 03:00 PM
  [ # 42 ]

hallo

hallo ik ben van izegem indien je hulp wil ik wil gerust helpen

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 28 juni 2008 03:22 PM
  [ # 43 ]
vlietmansje schreef:

Vooropgesteld, ben geen specialist, maar er komen grote torsiekrachten op dit gedeelte, waarschijnlijk kun je beter het complete stuk met beugel erop van donor gebruiken ipv namaken. Je wilt geen achterwiel verliezen…

Voor de kiloprijs oud ijzer mag je met complete chassis van “Adam” verder?

Vlietmansje er komen geen torsiekrachten op deze beugel, puur en alleen axiale krachten…...de kogel kan helemaal geen torsie overdragen. De beugel wordt puur en alleen axiaal belast en vanwege de afstand tot het chassis resulteert dit in een buigbelasting op omliggende delen.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
BEsuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007

- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Gepost: 28 juni 2008 10:16 PM
  [ # 44 ]

Eerst en vooral bedankt voor de reacties.

Eerst en vooral ga ik woensdag de DS van Ouwegem naar Waregem laten vertransporteren, en dan in de loop van de dag de lagen asfalt, bitak, bitumen, underbodycoating en wat dies meer zij, wegschrapen. Dan zal de ware schade duidelijk worden. Dan ga ik ook beslissen waarnaar ik verder ga zoeken:

-losse beugels (Huub in ‘t Zandt heeft ze in occasie!)

-complete achterzijde (evt. kan Adam zijn achterwerk lenen aan mijn DS, een beetje als de Bijbelse rib van Adam, als het nodig zou blijken, kunnen we wel onderhandelen). Maakt de zaak heel complex.

-eigen klop-en paswerk van de carrossier/restaurateur.

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 29 juni 2008 12:20 AM
  [ # 45 ]

Als je een geschikte donor kunt vinden…....ga je natuurlijk niet zelf fabrieken. Het restaureren van een DS kan nog steeds volgens de kannibaliserende methode…...... Wink

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
 
3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook