Hallo,
ik krijg morgen een Xantia Break 1.9 TD van ‘97, Na een hopeloze Fiat Tempra die het 2 dagen heeft volgehouden krijg ik nu eindelijk de auto die altijd al mooi heb gevonden. Maar waar kan ik het beste op letten? Ik krijg namelijk 3 maanden garantie van de garage.
Xantia 1.9 TD Break
Hallo Ralph…..welkom bij de Citroen-rijders.
V.w.b. je Xantia TD…..kun je je ook richten qua techniek (HP) en de dieselmotor op de vele forummers hier, hoor.
Die 1905 cc dieselmotor zit OOK in de BX, ZX, Xsara, Berlingo en de Xantia…alleen de turbodiesel (1905 cc) niet in de BX….die had een 1769 cc, maar wel dezelfde hoeveelheid PK’s.
Tsja…..vertel eens wat je er zoal van weet…wat is er aan vernieuwd, koop je hem bij een dealer of Handelaar…en bij WIE ?
Er zijn zoveel zaken waar je op moet letten bij aankoop….(ligt ook aan de vraagprijs natuurlijk).....voordat ik hier van wal steek, verzoek ik je eerst eens te vertellen wat je ervaringen waren tijdens de proefrit (die je naar ik aanneem er wel mee gemaakt zal hebben).....hoe was hij qua vering…hoorde je geen verdachte geluiden….enz.
Om eerlijk te zijn: hij reed perfect, de auto kwam gelijk omhoog bij het starten, dus de veerbollen lijken me oke. Het enigste wat eraan mankeerd is een defecte toerenteller en de speigels lopen stroef/nauwelijks. Maar dat is een kwestie van misschien een beetje olie?
O ja, ik had soms het idee dat er een kikker in de auto zat. Ik hoorde af en toe een kwek kwek geluid
Maar is dat misschien een standaard geluid voor een Xantia?
Xantia 1.9 TD Break
Hoi Ralph
Veerbollen hebben niets te maken met het opstijgen!
Veerbollen zijn om te .......veren
Welkom!
Tip: laat je auto voordat de garantie afgelopen is ANWB of DEKRA keuren!
Heeft dat kwek kwek geluid (klinkt ook wel een beetje alsof je een paar krekels aan boord hebt) dan wel te maken met het “opstijgen”?
Xantia 1.9 TD Break
tip: kijk eens hier rond . Staat bijna alles wat je al (niet) wilde weten.
EW schreef:tip: kijk eens hier rond . Staat bijna alles wat je al (niet) wilde weten.
zolang je hier ook maar blijft
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
Ralph schreef:Om eerlijk te zijn: hij reed perfect, de auto kwam gelijk omhoog bij het starten, dus de veerbollen lijken me oke.
Het enigste wat eraan mankeerd is een defecte toerenteller en de speigels lopen stroef/nauwelijks.
Maar dat is een kwestie van misschien een beetje olie?
O ja, ik had soms het idee dat er een kikker in de auto zat. Ik hoorde af en toe een kwek kwek geluid
Maar is dat misschien een standaard geluid voor een Xantia?
Kwek kwek ?
Die vraag kun je inderdaad beter bij de buren stellen .....WIJ hebben hier geen Citroen’s die kwek-kwek doen…..wel is hier iemand die kwik, kwek en kwak op zijn 2CV heeft staan.
Zonder dollen…..maar je hebt hem al gekocht, dus hopen wij vanaf woensdag hier te horen hoe hij bevalt.
Nou mensen, ik heb um!
En hij is werkelijk waar geweldig.
Er alleen iets raars.
Als ik de auto uit heb gezet en hij begint daarna te zakken dan heb ik linksvoor even een zwaar geluid. Net alsof je een zware klemmende deur niet dicht krijgt. Beetje moeilijk te omschrijven. En ik heb nu 1 keer gehad dat ik voor het stoplicht stond en er om de 15 seconden een zware tik te horen was. Volgens mij kwam dit van de voorraadbol af.
Misschien komt dit omdat de Xantia een tijdje heeft stil gestaan? Ik kijk het nog ff aan, en anders ga ik terug naar de garage.
maar verder…. ja… hij is geweldig, je zou bijna in de auto in slaap vallen, zo comfortabel is ie
Xantia 1.9 TD Break
O ja,
ik vraag me al een hele tijd af waarvoor dat zwarte bolletje is tussen de zonnekleppen in.
Wie weet dit?
Xantia 1.9 TD Break
Ralph schreef:O ja,
ik vraag me al een hele tijd af waarvoor dat zwarte bolletje is tussen de zonnekleppen in.
Wie weet dit?
Voor de afstands-bediening (CV)...meen ik me te herinneren.
En v.w.b. dat kraken, voor…...lijkt me een veerpoot, alleen dacht ik dat de Xantia daar minder problemen mee heeft dan de BX.
Die van mij kreunt alleen van de hoogste stand naar de rijstand…...
Gewoon snel wegrennen en net doen of hij niet van jou is
ja potver3dubbeltjes, moet ik wegrennen van me auto terwijl ik er net zo trots op ben. bling bling
Xantia 1.9 TD Break
Ralph schreef:En ik heb nu 1 keer gehad dat ik voor het stoplicht stond en er om de 15 seconden een zware tik te horen was. Volgens mij kwam dit van de voorraadbol af.
Is dit wel goed? zo vaak mag dat ding toch niet tikken of is om de 15 sec, dus 4x per min. nog redelijk.
Ik had ergens gelezen dat het maar 2x per min. mag zijn bij een gezonde voorraadbol, bij mij tikt hij niet zo vaak.
Het hoeft helemaal niet de bol te zijn,
Als je een inwndige lekkage hebt (retourstroom) valt de druk ook eerder weg waardoor de pompt eerder tikt.