Ik stook naar alle tevredenheid 40% zonnebloemolie op in me ax 1.4d Binnenkort ombouw naar 2-tank systeem en warmtewisselaar.
En dan wordt het pas echt dikke pret met 59cent de liter
Oke, maar kan iemand mij nou vertellen of je dus ook gewoon pure slaolie (zonder mixen verder) in je tank kan gieten? Najja of je erop kan rijden eigenlijk, want je kan ook een fles cola in je tank gieten natuurlijk maar zal niet echt werken
Of moet je perse met het mengen beziggaan?
Xsara Picasso 2.0HDi
Alles kan; zelfs in principe starten en rijden op pure slaolie. Maar het is niet aan te raden. En wel om de volgende redenen:
Slaolie is te dik. Zeker bij een lage buitentemperatuur. Door er wat dieselolie of petroleum aan toe te voegen maak je je brandstof wat beter vloeibaar.
Slaolie ontbrandt niet zo gemakkelijk, waardoor je wel erg veel moet gloeien of je startmotor moet verslijten om te kunnen starten. Dieselolie of petroleum bij je brandstof zorgt ervoor dat het zaakje wat sneller tot ontbranding komt.
Bovendien: Het mengen op zich is zo’n moeite niet. Dat kun je in de private omgeving van je eigen achtertuin doen. Of ga je de literflesjes op je gemak op straat in je tank kieperen? Koop (of organiseer) nou gewoon een plastic kan van een liter of 25, vul die met een klets petroleum (of diesel). Giet bij thuiskomst ongeveer een liter of vijf in een fatsoenlijke gieter en vul dan gieter en voorraadkan aan met flesjes slaolie. Tip: Neem een snoeischaar en knip de bodem van het flesje (dat ondersteboven aan ‘t leeglopen is in de kan) een keer in, dat stroomt gemakkelijker. Is zowel de kan als de gieter vol, giet je de gieter leeg in je tank. Ondertussen rol je de dichtgeschroefde voorraadbus even over de grond om te mengen. Als de gieterinhoud in de tank zit, vul je de gieter weer uit de voorraadbus enzovoorts enzovoorts. Uiteraard kun je een kan van 25 liter ook via een trechter in je tank gieten, alleen is 25 liter een beetje aan de zware kant…
Weet je wat? We gaan even tanken. Allereerst nemen we een jerrycan met een fatsoenlijke inhoud - pakweg 25 liter. Daarmee gaan we naar het plaatselijke tankstation en gooien daar twintig liter petroleum in. Maar omdat de tank van de auto die dorst heeft een inhoud heeft van iets meer dan 80 liter, is die 20 liter niet voldoende… We moeten nog een boodschap doen.
Op naar de C1000.
We kiezen de afdeling huishoudelijke oliën en vetten. Hier staat de prijs per liter mooi op ‘t schap.
Uiteraard gaan we niet met een hoop losse flessen slepen. Da’s niet erg handig en bovendien niet erg aardig jegens de vakkenvullers. Daarom hebben we de dag ervoor al een bestelling gedaan voor 6 dozen van 12 flessen. En die gaan we even ophalen bij het magazijn.
Met zes dozen in de koffer van de auto gaat het huiswaarts. De volle dozen worden even achter op de binnenplaats gezet.
Een deel van de twintig liter petroleum wordt in een gieter gedaan; ongeveer een liter of 5.
Dan gieten we de flesjes slaolie leeg in de jerrycan, net zolang totdat die vol is. Ook de gieter wordt afgevuld met slaolie.
Op naar de dorstige auto. Klepje open… Huh? Wat? “Diesel”? Echt niet!
Deze auto krijgt heel wat lekkerder spul dan dieselolie te drinken! Recht uit de gieter!
Tja. Lekker is dat… Er zit niet genoeg in de gieter! Geen probleem natuurlijk, daar hebben we toch een jerrycan voor aangemaakt?
En hopla, vrolijk verder gieten!
Uiteraard is de inhoud van de gieter en 1 jerrycan ook nog niet genoeg. Dus terug achter ‘t huis de jerrycan opnieuw vullen, ditmaal met pure slaolie, dat weer in de gieter en dat weer in de tank. Onder ‘t rijden mengt dat vanzelf wel. En daarna nog een keer. Shit. Nou hou ik per ongeluk een litertje of 6 over. Nouja, dat kan best wel in de jerrycan blijven zitten voor de volgende keer. Een kleine rekensom leert me nu hoe groot m’n tank nu eigenlijk is. Er zat een liter of 5 in de tank, tel daarbij twintig liter petroleum en 6 dozen van 12 literflessen. Even de japanner op zakformaat raadplegen leert me dat dat gelijk is aan 5+20+72=96. Min 6 liter die overbleef kom ik op 90 liter. Ofwel kunnen ze bij Citroën niet rekenen ofwel is 80 liter als minimale maat opgegeven. Maakt overigens geen ruk uit; hoe meer, hoe beter!
Even checken op ‘t dashboard…. Ja hoor: Vol!
Ik hoop dat het leerrijk was. Ik heb het in elk geval met veel plezier gedocumenteerd. En uiteraard rijd ik met veel plezier. Voor veel minder geld.
Ja en zo doe ik dat dus ook ongeveer
Volgende punten doe ik anders:
-Ik ga naar de aldi, staan altijd dozen klaar en is even duur. Plus kan je de flessen uit de aldi doos pakken zonder deze open te scheuren. Oftewel je kan de lege flessen weer gelijk terug in de doos stoppen zodat deze in ze geheel bij het vuil kan.
-Olie gaat gelijk in de grote jerrycan. Ik heb ene trechtertje met nozzle die je zo in de tank kan steken, en dus kan je tanken vanuit de jerrycan.
-In plaats van petrolium tank ik eerst gewoon een liter of 20 diesel en daarna gooi ik de slaolie vanuit de jerrycan erbij.
Rijdt heerlijk he?
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Leuk zo gedocumenteerd. Overigens was de tank zonder vulpijp 80 liter toen ie uit de fabriek kwam 10-15 jaar geleden. Tank is echter van kunstof en dit zakt uit… en dan kan er een stuk meer in . Op XM-L is er een poll met wat het meeste is wat je oooit getankt hebt, en 90 liter is niet abnormaal met een oude XM. Toch leuk die kunststof tanks .
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
jeroen_m schreef:.... Ik raad eenieder aan een adresje te vinden waar het in grotere hoeveelheden gehaald kan worden dan per 1 liter, want dat gehannes met flesjes brengt op zich ook een milieuprobleem met zich mee.
Wees aardig voor planten, rijd plant-aardig!
Dat vroeg ik me nou ook al af. Al die plastic flessen, dat kan toch nooit goed zijn voor het milieu? Zijn er alternatieven? Bijvoorbeeld adressen waar sla-olie in groothandelsverpakking verkocht wordt, of boeren die een tankinstallatie tbv PPO hebben staan?
Het lijkt me namelijk best een aardig alternatief om op bijv. een 50% mengsel van PPO/ diesel te rijden. Niet omdat ik nou perse goedkoper uit wil zijn, maar ook omdat ik het gevoel heb dat het helemaal niet slecht zou zijn voor de motor… Ik heb toch regelmatig stukjes gelezen over motoren die op biodiesel rijden en daarmee als het ware een interne reiniging ondergingen. Pure PPO is denk ik wat te heftig voor een diesel zonder aanpassingen, maar een mengsel zou wel een mooie middenweg zijn. Alleen die plastic-flessen-afval, daar krijg ik niet echt een positief gevoel bij, afgezien van het ongemak dat deze werkwijze met zich meebrengt…
Ik heb niet zo’n last van die flessen. Hier in België worden die (samen met blikjes en melkpakken) in een speciale zak opgehaald. Schijnbaar kun je ‘t op die manier gemakkelijker recyclen. Natuurlijk wel even platstampen, dan passen ze alle 72 in 1 zak
En ach, we hebben allemaal boter op ‘t hoofd. Of je nu eens per twee weken een zak lege slaolieflessen langs de weg zet of gewoon op dieselolie rijden. Veel verschil is er niet hoor. Ik kom er eerlijk voor uit: Zolang de regering - zowel in NL als in B - brandstofprijzen aanschouwt als ware het geleverde goed gemaakt van zuiver platina, zal ik in het kader van “eigen portemonnee eerst” handelen. Noem dat laakbaar, noem dat asociaal, al wat je wilt. Maar aan het eind van de maand willen mijn kinderen, vriendin en ikzelf nog wel wat fatsoenlijks kunnen eten.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Och, met die attitude heb ik geen moeite hoor.
Mij gaat het er vooral om dat mijn dieseltje probleemloos blijft doortuffen. Maar alternatieven hou ik wel in de gaten, want zo’‘n diesel blijft toch wel een beetje een viezerikje qua uitlaatgassen. En als dat simpelweg gereduceerd kan worden door een andere brandstof toe te passen is dat natuurlijk geweldig. Volgens mij is er nog een hoop mogelijk op dat vlak met het geesteskind van Rudolf Diesel.
ik kan aan sojaloie komen voor 55 ct per liter, ik koop het per 200 liter in oude oliedrums.
ik kan eventueel wel eens voor iemand wat ophalen, of iemand bij mij…
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
Ook mijn dieseltje is gedeeltelijk omgebouwd nu.
Hiero wat foto’s
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=1232&start=120
en de vrolijke flierefluiters rijden nu op een mengsel van 65% ppo en 35% diesel en dat voor een prijs van € 0,50 ct/l.
yihaaaaaaaaaaaaaaaa :schater
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
Boehoe, ik heb een lucaspomp en kan het me niet veroorloven die in de poeier te draaien.
Ik rijd ook met een lucas pomp op . Ben terug gegaan van bijna 100% naar 80% PPO en 20% petro (verhouding neem ik niet zo nauw) Ik ben terug gegaan naar 80% omdat ik veel hoor over de lucas pomp. Maar ik merk er weinig van. Petro is goedkoper een zorg voor een betere vloeibaarheid van de brandstof.
Martin.
ruikt en rijd perfect
ja, dat hoor ik ook, een kennis rijdt ook met een Lucas pomp.
als je nou een andere wagen koopt en je wilt op ppo rijden zoek dan naar een psa met een Bosch pomp maar tot die tijd kan een Lucas geen kwaad, als je toch al een relatief oude wagen hebt.
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto