Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Wat loodvervangers betreft…. de grootste reden om tetra-ethyl lood in de benzine te gaan gooien was om de kwaliteit (RON) van inferieure brandstoffen te verbeteren… dat smeringseffekt was een bijwerking waarvan de autofabrikanten mooi gebruik hebben gemaakt. Er zijn andere goedjes die of de smering verbeteren of het octaan verhogen, maar het is waar dat er niet zoveel is dat allebei zo goed doet - en wie weet idd wat er in al die loodvervangers zit. Als je een goeie hebt die idd wel het octaan verhoogt en smering verbetert… ja, dan gaat je wagen als een tierelier lopen… dat doen veel autos als er 100+ RON in zit. Beste is dan denk ik ook om ergens gewoon tetra-ethyl lood op te pikken (uitkijken, nogal giftig) en dat er bij te gooieen, dan weet je zeker dat het goed is (en dat je octaan hoger wordt dan wat er op de pomp staat). Maar als je je een beetje verdiept in de scheikunde kan je denk ik ook de loodvervangers vinden die wel de gewenste eigenschappen hebben. Middagje internet onderzoek biedt denk ik uitsluitsel.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Ik heb geen klagen van de Texaco loodvervanger , ik merk duidelijk dat mn motor soepeler draait dan zonder , ik heb nog geen andere loodvervanger geprobeert daar ik zeer tevreden ben van diegene die ik gebruik… ,n ook al tank ik bij shell en Q8… ik koop loodvervanger van texaco , en af en toe een beetje C2i erbij en de wagen loopt soepel , zoet en .... snel
Benny schreef:als ie geen katalysator heeft en een grote tank-vulopening heeft , best wel hoor , anders ga je wel een keer stukken hebben ...
IK heb met mijn sportje al aardige prestaties neergezet maar ik zorg er dan goed voor , geef m dure benzine (Shell 98 plus) met loodvervanger en af en teo een druppeltje C2i ... heb nog nooit een weigerende motor gehad en heb ook geen druppel olie verbruik !
In een GTI hoeft GEEN loodvervanger…
Ik zelf heb een tijd een ‘88 GTi gehad, hij liep het beste op Euro 98 (zonder loodvervanger ect…) op Euro 95 liep de motor minder soepel…
Be-iksen van het eerste type, dus tot ‘86, hebben soms een loodvervanger nodig, maar ook niet allemaal…
De motoren in de 2de serie zijn geschikt voor benzine zonder lood etc…
XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.
Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.