Bram schreef:Ik zou eerst eens proberen om een nieuw stuk slang tussen het handpompje EN de Brandstofpomp te zetten…..dat is het makkelijkste gedeelte…..wellicht is het probleem dan al verholpen. :
Ik heb er nooit kopervet tussen gedaan, met gloeibougie’s vernieuwen…..maar het is altijd beter natuurlijk.
Ik ga straks even bellen met een technische groothandel waar ik dieselslangen kan kopen, is een leverancier van het bedrijf waar ik werk.
We doen voornamelijk dieselspul voor schepen.
Dat bedrijf schijnt ook elektra zoals dynamo’s en startmotoren voor oldtimers te verkopen, http://www.strago.nl
Op de oude gloeibougies zat geen kopervet en die gingen er redelijk makkelijk uit, maar ja het gevaar van afbreken kan een dure grap worden
Benodigde slang 6mm kost €12 en 8mm kost €26, beide ex. btw.
Bij Strago kosten die dingen c.a. €10 ex. btw. per meter
Ter info: Lucas en Delphi zijn hetzelfde: Lucas is door Delphi overgenomen of ingelijfd.
EW schreef:Ter info: Lucas en Delphi zijn hetzelfde: Lucas is door Delphi overgenomen of ingelijfd.
Ik zal eens informeren bij mijn collega’s of ze “Delphi” kennen, wellicht dat daar onderdelen te krijgen zijn, kan nooit duurder zijn dan bij de dealer.
Ik kom bij mijn huidige werkgever de meest vreemde fabrikanten tegen van dieselmotoren, voornamelijk scheepsmotoren dan.
Ik had eens op internet gezocht. Toen kwam ik overal bij vervanging Delphi tegen ipv lucas. Nog wat verder gezocht en toen vond ik dat het tegenwoordig hetzelfde is.
Ik snap er af en toe geen k$#t meer van
Gisteren aan het eind van de dag en vanochten nadat de auto dik 13uur heeft stilgestaan, start hij perfect na 2x voorgloeien zonder eerst handmatig pompen
De motor sloeg zelfs sneller aan dan gebruikelijk en liep meteen goed, het lijkt erop dat er dus helemaal niets aan de hand is met teruglopende brandstof :
Heb ik de verkeerde gloeibougies? hebben die dingen ook een warmte dinges zoals gewone bougies voor benzine motoren :
Als het de verkeerde zijn, dan mag de dealer zich alvast opmaken om met een schappelijk voorstel te komen voor de juiste bougies
Dan heb je precies hetzelfde als onze xantia heeft.
2x voorgloeien is prima starten.
handpompje gebruiken is goed starten, maar als je geen van beide doet dan start ZE moeilijk en onrustig.
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
ZX1.4i schreef:De motor sloeg zelfs sneller aan dan gebruikelijk en liep meteen goed, het lijkt erop dat er dus helemaal niets aan de hand is met teruglopende brandstof :
Heb ik de verkeerde gloeibougies? hebben die dingen ook een warmte dinges zoals gewone bougies voor benzine motoren :
Als het de verkeerde zijn, dan mag de dealer zich alvast opmaken om met een schappelijk voorstel te komen voor de juiste bougies
Lijkt me heel stug hoor…..als ze NIET goed zouden zijn, dan startte hij NIET in 1x goed met koude start…..ik denk eerder dat het toeval is.
Enne….zoals ik al eerder zei, het is een kwaaltje wat vaker voorkomt bij de 1905 D….zowel bij de BX als de Xantia (zoals die van Renz en de Xantia-td van SZ z’n vader).
Niet iets om je nu erg druk te maken…..zolang hij niet gaat *galopperen*...d.w.z. dat hij bij stationair draaien opeens naar de 1500 rpm gaat en dan vanzelf weer terug loopt naar de (ong) 850 rpm….zou ik mij maar eens gaan richten op die nieuwe slang tussen de handpomp en de Brandstofpomp…..is het dan nog niet over…..lekker laten zitten.
Deed ik ook….net als Renz.
Heb even de dealer gebeld en gevraagd of ik niet de verkeerde bougies heb gekocht, dat kan bijna niet volgens hem. Hij gaf mij de tip om eens naar het relais te kijken wat de gloeibougies bedient, dat zou ergens achter de L-koplamp zitten, onder een blauwe afdekkap. Misschien ben ik wel kleurenblind maar ik zie alleen maar zwarte afdekkappen/doosjes onder de motorkap
Een andere tip van hem was dat het moeilijk starten bij een diesel bijna altijd wel aan valse lucht licht, ik ga die leiding naar de pomp ook vervangen.
Waar zit het zoemertje dat gaat piepen als je de lampen aan laat staan, het heeft maar 1 a 2 keer heel zwak gewerkt maar doet het nu niet meer. Ik liet van de week weer een de lichten aan en zag dat pas toen ik al aan de koffie zat achter mijn bureau
Ik neem aan dat het zoemertje kapot is, of kan het ook iets anders zijn waardoor hij niet meer piept :
Hele thread gelezen was een klus. Moet zeggen dat je een hoop pech had maar wel respect dat je zoveel zelf gedaan hebt. Hoop dat je het startprobleem ook kan oplossen.
Don’t lay a cloak of guilt around my shoulders because others are evil.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
ZX1.4i schreef:Ik neem aan dat het zoemertje kapot is, of kan het ook iets anders zijn waardoor hij niet meer piept :
Het is een citroen… dus slecht contact ?
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Megdar schreef:Hele thread gelezen was een klus. Moet zeggen dat je een hoop pech had maar wel respect dat je zoveel zelf gedaan hebt. Hoop dat je het startprobleem ook kan oplossen.
Thanx
Gezien de prijs/km-stand van de auto waren problemen ook niet uit te sluiten, maar een motor die 1L op de 250km zuipt gaat alles te boven.
De jongere motor uit 1998 met 124.000km snort prima, olie-verbruik is c.a. 0,5L per 10.000km, brandstofverbruik is c.a. 1 op 16 a 17.
Startprobleem is al een stuk beter, gewoon 2x voorgloeien als de motor 4 uur of meer heeft staan afkoelen en het gaat prima. Ik denk zelf dat de gloeibougies niet helemaal de juiste zijn, ga ze binnenkort vervangen door een ander merk (hopelijk betere?).
Alleen het zoemertje? ja daar kom ik niet uit. Het heeft maar één of 2 keer gewerkt, volgens een draadje op XC zou het een kapot stadslichtlampje kunnen zijn of de zekering, maar die zijn beide niet stuk.
Waar zit dat contact en/of zoemertje eigenlijk :
Bij mij hoor je het zoemertje nooit!
Hij doet het wel, maar ik heb hem nooit nodig.
Motor uit…...licht uit…de wet der vaste gewoonte…
René van Maren schreef:Bij mij hoor je het zoemertje nooit!
Hij doet het wel, maar ik heb hem nooit nodig.
Motor uit…...licht uit…de wet der vaste gewoonte…
Ja zo hoort het wel, aanzetten van de lichten na het startten is wel een vaste gewoonte van mij, maar uitzetten vergeet ik nog weleens ops:
Heeft een Xantia 1b ook een zoemertje (zelfde zoemer als lichten???) voor als je de sleutel in het contact laat zitten en je doet de deur open?