Mijn vader heeft een DS gekocht met werk, nu lees ik ook steeds meer dat mensen het plaatwerk verlijmen en ben hierdoor zeer geintereseerd geraakt door de theorie en werkwijzen !
Nu heb ik de volgende topic reeds doorgenomen:
1.
2.
3.
En de volgende artikelen worden steeds genoemd:
1. Sikaflex Sika® primer 206 ( )
2. TEC-7 ( )
Dus wat mijn doel met dit topic is op ervaringen uit te wisselen en misschien een soort van howto’s te kunnen maken
(ik probeer deze post zoveel mogelijk nog te updaten)
heeft iemand of weet iemand ik welke La Bombe het artikel hierover stond?!
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
[jan D super 1971]
Bij het proplassen moet je heel veel plamuren wil je het in lijn krijgen,met het lijmen
niet .Ik heb eerst alle onderderbakken zowel de binnen als de buitenbakken eraf geslepen .Hier staat een heel mooi verhaal over in de la bombe !Ik heb eerst alles los in elkaar gezet met enkele parkers en toen terug gehangen en gekeken of alles in lijn lag met de andere deur.Daarna diversen gaatjes geboord en toen uit elkaar gehaalt en de ondelen voorzien van sikaflex 206 welke zeer goed is voor het verlijmen hierna alles vast gezet met parkers en deze later gelijk afgeslepen met de hoogte van het plaatwerk.het lijkt of het dan gelast is ook nog.Mijn ervaring is goed hiermee, heel weing hoef jedan bij te plamuren omdat er geen hitte in gebracht word. Alles staat nu in deprimer en gaat binnekort naar de spuiter.Het sikalex is te verkrijgen bij bv tieleman automatrialen, sikaflex 260 er is ook 252 dit is meer voor bij te werken en af te kitten. De firma die het maakt zit overigens in maarssen bij utrecht lageweide
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
Totaal aantal Berichten: 43267
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ben het niet eens met de strekking dat je met lassen veel meer moet plamuren. Een goede plaatwerker zal zonder veel plamuur een deur van een nieuwe onderbak kunnen voorzien én deze strak op de auto krijgen. Ik heb vele voorbeelden van super strakke auto’s gezien waarbij al het plaatwerk gelast werd tijdens de restauratie. Alles gaat en staat met de kunde van de plaatwerker. Ik geloof niet in lijmen, en zeker niet in sikaflex, alleen al omdat het flexibel is.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Lijmen met deze kitten vraagt ook om 1 poreus deel. Welk deel is dat dan? Als je het nu hebt over proffessionele lijmen dan denk ik meer aan de lijmen die in de vliegtuigbouw worden toegepast. Lijmen lijkt me prima, maar je moet ook altijd overlappend werken en dus moet je heel strak werk maken om niet te hoeven plamuren. Dan kun je beter goed leren lassen, dit kan ook kops en als je daarna vertind of met lood afwerkt krijg je een veel strakker resultaat.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991