













































Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
DriverD schreef:waterman771 schreef:Hé DriverD! Lekker aan ‘t beunen? Heerlijk toch, tot aan je oksels in ‘t vet
Overigens: Die oudere tripoidehuizen ( die van alu) zijn écht véél beter dan de latere (stalen)... Ik heb nog zo’n set van die oude op voorraad liggen om ze te monteren op de sm! Die alu huizen slijten namelijk vrijwel nooit uit
Inderdaad: Vet overal!
![]()
Voor dat oude type tripodehuis had ik ff geen hoes. En die nieuwere assen zijn gemakkelijker te demonteren. Dus daarom heb ik het maar zo gedaan.
Jep, die nieuwe huizen zijn idd véél makkelijker als je een hoes moet wisselen….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Vanmorgen is de DS APK gekeurd. Geen enkel probleem. Keurmeester vond de nieuwe velgen en voorbanden wel mooi.
We mogen weer 2 jaar!
Citroen!





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Vandaag een begin gemaakt met het plaatsen van gereviseerde diff.stukken. De oude lekten te veel (vooral de rechtse).
Je bent wel ff aan het demonteren:
Ook rechts bleek een oud type aandrijfas te zitten (met aluminium tripodehuis). Dit vervang ik dan ook maar meteen door een moderner tripodehuis.
Tapeinden waarmee de tripodehuizen vast zitten waren helemaal vervormd door een vorige eigenaar, waarschijnlijk met een centerpons en waarschijnlijk om loslopen van de moeren te voorkomen (en hoe voorkom je dan dat de tapeinden zelf uit de diff.stukken lopen?).
Bouten van remklauwen en handremklauwen zaten goed vast. Lange pijp kwam van pas. Wel ff de bak ondersteunen natuurlijk:
Flinke maat bouten ook (M14):
Zo ziet het er nu uit:
Eerst alles maar eens goed schoonmaken.
Citroen!












































Totaal aantal Berichten: 25646
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Heb je het wel af voor half augustus?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Waar komen die nieuwe diffstukjes vandaan?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Van het clubmagazijn van de DS-club.
Citroen!





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
bogaard77 schreef:Heb je het wel af voor half augustus?
![]()
Nee, kom je helpen?
Citroen!





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Vanavond weer een uurtje gebeund. Diffstukken zijn er nu af, zie:
Hopelijk morgen tijd voor montage nieuwe diffstukken…
Citroen!





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Dit zijn de nieuwe diffstukken (officieel: differentieellagerhuizen):
Bij montage NIET vergeten de papieren eruit te vissen (was ik bijna vergeten, gelukkig was mijn vader erbij en zag hij het op tijd).
Nadat de pasvlakken goed schoongemaakt waren (remmenreiniger per 12 spuitbussen gelijk gekocht…) en alle oude papieren pakking verwijderd was
konden de nieuwe diffies erop:
Ze zitten handvast gemonteerd: Het aanhaalmoment van de 4 M7 en 6 M9 bouten (per kant) stond niet in mijn Nederlandstalig werkplaatshandboek!
Morgen weer verder.
Citroen!
Ziet er strak uit DriverD.
Ga je die andere 11 spuitbussen gebruiken om de rest onder je motorkap net zo te laten glimmen? Staat wel strak bij die mooie witte binnenkanten van je velgen.













Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Jij bent wel HEEL Goed bezig.
En gave foto’s, erg duidelijk voor iemand die wil weten hoe het er daar uitziet.
Heb jij ook van die foto’s van je aandrijfas links, tripoide huis en kruiskoppeling?
Peter.

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
DriverD schreef:Ze zitten handvast gemonteerd: Het aanhaalmoment van de 4 M7 en 6 M9 bouten (per kant) stond niet in mijn Nederlandstalig werkplaatshandboek!
![]()
Morgen weer verder.
Schroeven M7: 1-1,5 mkg dus zeg maar 12Nm.
Schroeven M9: 2-3 mkg dus 25 Nm.
Gegevens uit reparatiehandboek 583- deel3; DBW 350-3
Dit stukje beschrijft de Borg Warner, maar ik vermoed dat de differentieellagerhuizen qua aanhaalmomenten op alle typen gelijk zijn.
Bij de halfautomaat, 4 en 5 bak worden deze aanhaalmomenten niet gegeven.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
@Erict: Het hoeft niet te glimmen, maar het is wel fijn als het schoon is als je er moet sleutelen.
@Pavang: Kijk maar eens op link
Staat nog wel een oud type aandrijfas op. Nieuw type volgt.
@GW-tje: Bedankt voor de gegevens, maar ik had al gekeken op dit webadres
en daar staat (op blz. 65 van First Section) M7 28 Nm, M9 40 Nm. Gaat over de differentieellagerhuizen van de 4-bak.
Wel vreemd dat de Engelstalige werkplaatshandboeken deze aanhaalmomenten wel vermelden. :
Citroen!
Ziet er goed en weer netjes uit.
Iderdaad zeer leerzaam dit draadje.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
DriverD schreef:@GW-tje: Bedankt voor de gegevens, maar ik had al gekeken op dit webadres
en daar staat (op blz. 65 van First Section) M7 28 Nm, M9 40 Nm. Gaat over de differentieellagerhuizen van de 4-bak.Wel vreemd dat de Engelstalige werkplaatshandboeken deze aanhaalmomenten wel vermelden.
:
Mijn info kwam uit een duitse oudere versie, misschien is deze info in de latere uitvoeringen toegevoegd?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991