Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004
- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
Hallo Allemaal,
Als je nu naar buiten kijkt zou je het niet 1,2,3 zeggen maar het is toch echt Lente!!!!
Nu gaan bij de huisvrouwen de hormonen behoorlijk te keer als het Lente wordt en moet het hele huis een schoonmaakbeurt enzo!!!
Ik heb eigenlijk ook een beetje zo’n gevoel, maar dan met mijn auto!
Ik wil daarom ook vragen ik het beste mijn karretje weer mooi kan laten glimmen! Toen ik hem niet had heb ik hem gepoetst met Commandant-wax maar ik vond het resultaat niet glimmend genoeg.
Kan ik op mijn metalic-lak een polish gebruiken??? Is die polish van commandant bijvoorbeeld een aanrader!!
Post hier je ervaringen!!!! Ohja en voor/na foto’s zijn uiteraard ook leuk, tenslotte is iedereen hier dol op autootjes kijken!
(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}
Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos
Commandant is geen was! Je kan beter een speciale was gebruiken voor metallic lak van bijv meguiar’s (o.i.d. ) Kost wat maar is het beste wat er te krijgen is. Commandant is alleen handige als je kleine beschadigen etc hebt.
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Ik denk dat Commandant Super Wax (zie plaatje) wel was is… Er bestaan meer producten van Commandant
Juist ja, en toch is het geen ‘gewone’ wax die numer 5
Volgens mij zijn i.i.g. de nummers 4 en 5 sterker dan gewone wax en trekken ze dus al gauw de bovenste lak laag eraf..
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Volgens mij haal je met commendant inderdaad het bovenste laklaagje weg. dat is niet altijd kwalijk,soms zelfs wenselijk. Bijvoorbeeld bij mijn rode GTi. Onlangs nog baalde ik van de vale,doffe plekken,maar na een behandeling met commendant (zelfde als op dit plaatje) en daarna met bijna kleur echte rode wax glimt ie weer als nieuw. 2 weken eerder had ik hem alleen met die wax behandeld,maar toen kwamen de doffe plekken na de eerste wasbeurt alweer tevoorschijn. Met commendant haal je dat echt weg. Mijn ervaring is dat je met commendant ook ondiepe krasjes en beschadigingen kunt verwijderen. Na een commendant behandeling wel altijd je wagen in de wax zetten! Overigens is het wel raadzaam om spaarzaam te zijn met het aantal commendant behandelingen. Juist omdat je echt wat lak verwijderd. Ik doe het maximaal 1 keer per jaar en liefst nog minder vaak. Ik heb deze mooie rooie nog niet zo gek lang,maar ik hoop dat als ik hem vanaf heden regelmatig opnieuw in de wax zet,zo te houden zoals ie nu is en dus niet snel weer met commendant aan de haal moet.
Succes ermee!
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX
Wij hebben met commandant de auto gered denk ik…
1 of ander stuk jaloers tuig had een streep blanke lak over de motorkap gespoten, maar met commandant was het er weer af te krijgen…het haalt dus echt een laklaag weg
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004
- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
Simpele Ziel schreef:Wij hebben met commandant de auto gered denk ik…
1 of ander stuk jaloers tuig had een streep blanke lak over de motorkap gespoten, maar met commandant was het er weer af te krijgen…het haalt dus echt een laklaag weg
Wat een KUT-streek zeg! Mooi dat dat gelukt is inderdaad!
Maar mijn vraag was inderdaad meer gericht op WELKE producten ik wel/niet kan gebruiken om mijn metallic-lak weer mooi glimmend te krijgen! Het commandant-produkt dat ik heb gebruikt is wel degelijk de WAX (nr 7 geloof ik). Mijn vraag is dus of ik eerst de lak voor moet behandelen met de polish (nr 4 of 5).
@ TinusTussengas: Bedankt voor je reactie!
TinusTussengas schreef:... 2 weken eerder had ik hem alleen met die wax behandeld,maar toen kwamen de doffe plekken na de eerste wasbeurt alweer tevoorschijn. ...
Dat had ik dus ook! Vandaar deze vraag!
TinusTussengas schreef:... Onlangs nog baalde ik van de vale,doffe plekken,maar na een behandeling met commendant (zelfde als op dit plaatje) en daarna met bijna kleur echte rode wax glimt ie weer als nieuw…
Hopelijk blijft die Rooie van je, nog lang mooi!
(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}
Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos
Ik gebruik altijd een colorwax van turtle wax of een metallic wax van valma, cleanen doe ik eigenlijk nooit..
Hier een foto van de grijze colorwax
en hier van de valma metallic wax
Groet Roy
:cevr
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
Blueduck schreef:Commandant is een soort polijstpasta waabij je de bovenste (doodgeslagen of verkrijtte) verflaag verwijdert. Metallicverven zijn afgewerkt met een blake lak. Dit omdat anders de metaaldeeltjes in de metallic gaan oxideren. Wanneer je deze blanke laag dus wegpolijst, kan je nagaan wat er met je auto gebeurt.
Waneer je op een “gewone” autolak dit gebruikt, is het zoals hierboven ook al is aangegeven inderdaad raadzaam om nog eens te poetsen met een goede wax.
Het poetsen met een licht poetsmiddel moet je dan echter wel n beetje bijhouden, want anders is je auto binnen de kortste keren weer net zo dof als toen je begon. En als je maar lang genoeg doorgaat met commandant, dan heb je op de lange duur vanzelf een metaalkleurige auto.
Nou beter kan het niet gezegd worden.
Dus commandant niet op metallic cq laken afgewerkt met blanke lak, daar is het niet voor bedoelt.
Wat wel?
Eigenlijk iedere goede was kan gebruikt worden, de beste reultaten die ik heb gehad waren met een goede polijstmachine met was van een autoschadebedrijf, zei hadden twee soorten, (ik weet het merk niet meer, ik werkte daar toen ik 16 was) een groene die bedoelt was om zeer licht te polijsten, en een gele om naderhand de auto te voorzien van een beschermlaagje, deze produkten zijn niet schrikbarend duur en ik denk dat de meeste bedrijven dit produkt wel hebben.
Het zal wel van 3m zijn of zo.
Succes ermee.
Honda Prelude 2.2 DOHC 16V AT
Peugeot 406 Coupe 3.0 24V Pack
BX 14e
http://www.bxsportief.eu
Voor alle bx rijders en liefhebbers.
kijken mag altijd.
Ik heb laatst mijn auto ook in de was gezet. Omdat de motorkap wat dof was heb ik dit met groene Commandant licht gepoetst. Ik moet zeggen dat ‘ie er wel iets meer van ging glimmen. Daarna de hele auto in de turtle en het resultaat was niet echt slecht moet ik zeggen… Ik durfde trouwens niet echt hard te poetsen met Commandent, ‘t is echt een gemeen spulletje!!!
Serge
Zondag avond op RTL5 in het programma RTL Autowereld om 20.00u
Wordt er een oude vw golf helemaal gereinigd mischien een tip om dat eens te kijken.
Ik heb helaas afgelopen zondag een stukje gemist
Maar het is een rode golf en die was zo dof als wat en ik weet dat ze commandand gebruikte om hem weer mooi rood te maken er werdt idd gezegd dat er een microscopische klein laagje lak wert verwijdert.
Ik weet helaas niet welke commandand ze gebruikte maar ik geloof dat ze de lak nog na moesten behandelen. anders staat het mischien nog wel op de site van rtl autowereld.
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
zaterdag middag is RTL autowereld er ook om 17:00 uur.
ik heb die afleverening met die golf vorige week al gezien.
hier liep eigenlijk el beetje een topic over lente foto’s
staat ook paar foto’s van mij auto tussen nadat ik hem in de wax had gezet.
ik heb overigens Turtle Wax gebruikt.
werkte erg goed
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Als je de groene Commandant 4 hebt gebruik, moet je inderdaad nabehandelen met wax (of een shampoo met wax toevoeging). De lak is namelijk na de Commandant behandeling onbeschermd en zal weer dof uitslaan en vuil aantrekken.
Commandant.nl zegt er zelf over:
Commandant 3:
Commandant 3 is een zeer krachtige polijstpasta, ideaal voor het handmatig verwijderen van spuitnevel en het laten glanzen van zeer sterk verweerde lak. Commandant 3 bevat weinig oplosmiddel en is siliconenvrij.
Het allerbeste resultaat wordt verkregen door na te behandelen met Commandant 5 Polish, ook de fijne oneffenheden worden hierdoor verwijderd. Voor een duurzame glans en bescherming staat vervolgens Commandant 7 Cream Wax garant.Voor gebruik op metallic lak is Commandant 4 beter geschikt.
Commandant 4:
Het is uitermate geschikt om verweerde lak, ontstaan door vogeluitwerpselen, UV-licht of andere weers- en wegomstandigheden, te reinigen en nieuwe glans te geven. Commandant 4 bevat een efficient slijpmiddel, waardoor ook krassen en verouderde lak effectief verwijderd kunnen worden. Ook geschikt voor (verouderde) metallic lakken.
Voor de allerbeste glans en bescherming zorgt vervolgens een nabehandeling met Commandant 7 Cream Wax.
Commandant 5:
Commandant 5 is een milde polish die licht verweerde lakken weer laat glanzen. Ook kleine krasjes en poetskrasjes worden aangepakt. Commandant 5 maakt een ruwe lak weer glad en verwijdert aanslag. Door de watergebaseerde siliconenvrije en oplosmiddelarme samenstelling is Commandant 5 uitermate geschikt voor gebruik na spuitwerkzaamheden en ideaal als nabehandeling bij gebruik van Commandant 3 Rubbing Compound.
Even op http://www.valma.nl gekeken.
Hier staat voor elk probleem wel een oplossing
Succes ermee
ex: Saxo 1.1 gris aluminium
ex: Xsara PHII 1.6i 16v vert hurlevent
ex: C4 1.6i 16v gris aluminium
nu: Saxo 1.4 VTS Zwart
http://www.citroen.nl/NR/rdonlyres/43386BE3-5AB5-413A-948A-96B54FB42281/69034/natuurlijk_citroen.jpg
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
dat doe ik ook
maar in de wax zetten is toch echt heel anders.
Natuurlijk is het een eerste vereiste dat je je auto regelmatig vertroeteld.
Daarnaast is het vooral met lakken zonder een blanke lak, de ‘harde’ kleuren, helaas noodzakelijk om ook eens te cleaneren.
ex: Saxo 1.1 gris aluminium
ex: Xsara PHII 1.6i 16v vert hurlevent
ex: C4 1.6i 16v gris aluminium
nu: Saxo 1.4 VTS Zwart
http://www.citroen.nl/NR/rdonlyres/43386BE3-5AB5-413A-948A-96B54FB42281/69034/natuurlijk_citroen.jpg