Zo, toen ik vandaag verder wilde werken aan de dame, stond ze er al weer helemaal aangekleed bij. Dat zag er goed uit, maar helaas, zie de apk narigheid, er waren nog “een paar kleine laspuntjes”..
Dus vanaochtend die puntjes lasklaar gemaakt.
Toen kwam de mededeling “Oh ja, er tikit ook wat als je achteruit rijdt..”
Wat nou dan weer….
Nee, voopruit niks aan de hand maar achteruit rijdend een luide tik hoorbaar, snelheidsaghankelijk. Echter, op het “tik” moment stokt de aandrijving ook een beetje….. Echt weer lekker…..
Goed, dame op de brug, terwijl er achteraan gelast wrd zijn de garagist en ik op onderzoek uit gegaan. Het wiel rechtsvoor draait mooi rond, zonder geluid of wat dan ook.
Linker voorwiel ops: weinig beweging in te krijgen, en hé, de remschijf en het hele blok maakt een zijdelingse slinger beweging van toch wel een hele centimeter. En inderdaad, al draaiend lijkt er wel een zwaar punt in de aandrijflijn te zitten.
Dus voorwiel eraf, aandrijfas eruit. Wiellager linksvoor naar de knoppen, dat draait helemaal niet meer lekker. Twee van de kunststof afdekplaatjes die op de kogel zitten lagen los in het lagerblok.
Goed, van de sloper die er staat (slechts de voorkant van een DS) eens het linker lager bekeken. Zag er goed uit, dik in de mik, maar geen roest. Bij gebrek aan beter dat lager er uit gewerkt, en na een goede schoonmaak beurt in mijn dame gehangen. Vervolgens tripoïde huis weer vast aan de bak. Aandrijfas erin.
Draaien maar. Helaas, het hele blok blijft heen en weer gaan, hoewel de boel wel soepeler loopt. Er blijft een soort van zwaarte punt in de aandrijflijn zitten.
En nu komt het zotte, als je de aandrijfas eruit haalt, en aalleen draait aan het tripoïde huis is er niks aan hand. Het draait wat zwaar, maar wel goed rond, en er is geen sprake van een slingerbeweging van het motorblok.
Goed, dan ook maar ff de aandrijfas van de sloper passen, met tripoïde huis van de sloper, maar elke keer weer als je de schroefjes waarmee je de aandrijfas vastzet aandraait, slingert de motor als je aan de aandrijfas draait.
De vraag is kort en goed, wat is er opeens, van het ene op het andere moment, stuk gegaan?
Op dit moment denk ik motorsteun linksvoor, maar er wellicht ook iets in de bak niet meer helemaal pluis kunnen zijn, maar wat dan?
Het maakt niet in welke richting de as gedraaid wordt, er is steeds een punt waarbij de motor wordt “weggedrukt”.
Het slingeren van het blok is weliswaar geen apk punt (hoewel elke keurmeester zal afkeuren omdat er toch iets niet deugt) maar ik wil het wel zsm verholpen hebben.
Afijn, ik wacht op jullie reacties.
Alvast bedankt,
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Differentieel naar de galamiezen door een kapot wiellager? Andere bak zoeken of je bakkie naar Limmen brengen.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
GW-tje schreef:Differentieel naar de galamiezen door een kapot wiellager? Andere bak zoeken of je bakkie naar Limmen brengen.
Voor deze hypothese is wel wat uitleg nodig.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Laat ik ook eens iets roepen: zit er verschil tussen >rechtse wiel op de grond of vrij van de grond?
Volgens mij kan een wiellager dat kapot gaat nooit je bak beschadigen, maar wellicht heb je een twee-voudig mankement, kan ook.
Problemen met wiellager en het slingeren van het motorblok geconstateerd met wielen los in de lucht bungelend, zowel links als rechts.
Wat betreft relatie wiellager-differentieeel ik zie het verbad nog niet. Maar de bak heeft wel eens moeite om de achteruit te vinden, heeft in het verleden wel eens een jank toon laten horen als de koppeling opkwam.
Vandaag ook een keertje gehad dat de selecteur wel goed staat, maar er niks gebeurt in het vooronder bij ingelegde achteruit versnelling.
Maar als het dif kapot zou zijn, waarom slingert de remschijf dan niet als de aandrijfas eruit ligt?
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 10-04-2006
- ID/DS ID 20 D super
- 2CV AZU B
Ligt je motor niet scheef in de motorruimte? Teveel naar links in dit geval. Maten staan in het WPHB
Probeer anders eens een ander tripoide huis. Heb ooit op een sleuteldag ook zoiets gezien.
Voor een DS Techniek cursus ga je naar http://www.ds-tt.nl
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Verrotte tripoide zou ik ook zeggen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Motor zou scheef kunnen liggen, ik krijg de slinger nooit goed door het gat om de bak aan te zwengelen, dan wel om de zuigers in de hoogste stand te krijgen bij het kleppens tellen.
Echter, als de motor scheef staat, wat ga ik dan doen om het motorblok recht te zetten? Komt bij, waarom zie ik dat nu pas, en is het niet eerder opgevallen?
Verrotte tripoïde dacht ik ook. Maar met een ander tripoïde-huis blijft het probleem zich ook voordoen (dat was de 3e keer de boel in- en uitbouwen, inclusief demontage van de donor neus).
Kwestie van meten is weten, daar kan ik wel wat mee.
Andere tips blijven ook welkom!
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Even goed kijken of alle kogels van de tripoïde soepel door de meenemer gaan, en even kijken of er niet iets in zit wat in de weg zit.
Dit lijkt gewoon op het vastlopen van een van de kogels.
Succes,
Rob
Dat is dus ook reden geweest om het tripoïde huis van de sloper te plaatsen, om te zien of dat verschil uitmaakt. Het maakte niks uit helaas.
Inspectie van de kogels en het huis leverde niks op. Geen beschadigingen, krassen of slijtageplekken, alleen wat verkleuring op de plekken waar de kogels in de rijstand te vinden zullen zijn.
Meenemer niet kritisch bekeken, zou nog kunnen. Aan de andere kant, beide meenemers die allbei hetzelfde probleem geven?
Tsja, en of er iets in de weg zit…. Zo voelt het wel, maar lijkt het net alsof de aandrijfas het motorblok opzij duwt…..
Wordt dus nog vervolgd..
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Meenemer en tripoide huis zijn een en het zelfde ding.
Bijna alle meenemers hebben ribbels in de loopvlakken. Dat mag echter geen heel groot effect hebben.
Zit de driepoot nog vergenoeg op de as geschoven? veerklem er nog op? Niet een verkeerde te lange as aan de korte kant gemonteerd?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hoi Joris,
De assen hebben de goede lengte, zowel die van de eigen dame als die van de sloper. Sowieso vreemd dat een verkeerde maat dan nu opeens problemen gaat geven, tenzij het wiellager vroeger de klappen heeft opgevangen. Maar beide assen hebben dezelfde uitwerking.
De driepoot moet bekeken worden, evenals de stand van de motor.
Wat kort en lang is, geen echt idee, maar ik ga er maar even van uit dat de as linksvoor de lange is. in mijn herinnering is de rechter as wat korter, die heb ik er een paar jaar geleden al eens uitgehaald ivm gescheurde rubberhoes.
Wat betreft de meenemers, die uit de eigen dame heeft eigenlijk geen ribbels, de meenemer uit de sloper heeft duidelijke kuilen….. Vandaar dat ook alle delen gescheiden wegggelegd zijn, haal je niet de kogels door elkaar en zo….
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
[indek-mode aan]Ik durf nu bijna niets meer te zeggen, hoor…... Maar….als je de tripodehuizen eens omdraait en de linker rechts monteert en de rechter links. Dan verandert de draairichting en heb je weer een vers tripodehuis. Misschien, als het in de tripode zit is dan de schommel ook weg. Vooropgesteld dat je de tripode’s kunt wisselen…...
[indek-mode uit]
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja die kan je wisselen en dat werkt idd. Maar tripoide huizen en kogels horen een beetje bij elkaar…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
GW-tje schreef:[indek-mode aan]Ik durf nu bijna niets meer te zeggen, hoor…... Maar….als je de tripodehuizen eens omdraait en de linker rechts monteert en de rechter links. Dan verandert de draairichting en heb je weer een vers tripodehuis. Misschien, als het in de tripode zit is dan de schommel ook weg. Vooropgesteld dat je de tripode’s kunt wisselen…...
[indek-mode uit]
Ideeen zijn nooit weg, alleen zou je met remmen wellicht geklapper krijgen. Om op vakantie weer thuis te geraken toch onthouden?
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Kogels en huizen kun je toch bij elkaar houden? Waarom geklapper met het remmen vlietmans?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991