Het wordt warmer en dat is te merken bij mijn ZX diesel. Bij bijna alle ritjes die ik maak staat de ventilator nog na te blazen als ik de motor uitzet. Zelfs erg korte ritjes door de stad geven dit effect al. Toen vrijdag bij een snelheid van 135 het lampje van de koelwatertemperatuur /peil ging branden en ik de kachel open moest zetten om die weer uit te krijgen was de maat voor mij vol. Ik heb vandaag de koelvloeistof ververst en de thermostaat vervangen voor een nieuw exemplaar. Tevens gelijk even het hele systeem doorgespoeld. Hierna een ritje gemaakt met ongeveer achtereenvolgens 2 km bebouwde kom, dan 2 km 80-weg en dan nog een 2 kilometer snelweg. Tot slot nog een kilometer door de bebouwde kom. Ik heb de rit net gemaakt en echt warm is het buiten niet. Toch loeide de ventilator weer toen ik aankwam. Dit lijkt me niet goed maar heb ik gelijk of valt dat wel mee? Kan de temperatuursensor aan vervanging toe zijn of is er iets anders aan de hand?
Die van mijn V6.12 loeien ook veel na, met dit weer. Tenminste, als ik het goed heb gehoord.
Maar dat bij een snelheid van 135 het lampje gaat branden snap ik niet…. dan heb je toch optimaal rijwind en -koeling, zou ik denken…
Matthijs2006 schreef:Die van mijn V6.12 loeien ook veel na, met dit weer. Tenminste, als ik het goed heb gehoord.
Maar dat bij een snelheid van 135 het lampje gaat branden snap ik niet…. dan heb je toch optimaal rijwind en -koeling, zou ik denken…
Tsja. Het peil was ook behoorlijk aan de lage kant zag ik vanmiddag dus misschien dat dit ermee te maken heeft. Dat is het nadeel van het ontbreken van een temperatuurmeter op het dashboard.
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Zou de temperatuursensor aan vervanging toe zijn??
Ga hier maar van uit.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Dus als dat lampje brandt moet je zelf raden of hij temperatuur of peil bedoelt? Handig…
Heeft het lampje nog gebrand na die laatste rit van net?
Matthijs2006 schreef:Dus als dat lampje brandt moet je zelf raden of hij temperatuur of peil bedoelt? Handig…
Heeft het lampje nog gebrand na die laatste rit van net?
Nee hij brandde alleen bij snelheden boven de 130 km/u. Heb afgelopen vrijdagavond (toen was het dus wat koeler) nog 120 gereden met vijf mensen in de auto en een goed gevulde kofferbak. Toen ging de fan wel loeien maar heb ik geen enge lampjes gezien. Het is inderdaad maar 1 lampje maar dat maakt het natuurlijk ook wel een beetje spannend
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Of een lekke kop!?
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Toch raar dat er bij jou een fan gaat draaien bij dat soort snelheden.
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
De motor word gewoon te warm, als het expantievat al leeg is kan het lucht zijn een slang die lekt of de koppakking, als er nog voldoende koelvloeistof in zit zal het een sensor zijn.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
bij mij ging de fan ook steeds aan bij langzamere ridjes.. vervangen door een 82 graden ipv 89 en nu slaat die stuk minder snel aan…
kijk ook ff of er geen zooi tegen je radiator zit.. bladeren rommel ofzo.. was bij mijn ax toen het geval…
Vandaag heb ik de nieuwe thermostaat eruit gehaald en eentje van de Citroen-dealer erin gedaan. Het leek erop dat de andere thermostaat te klein was en de zaak niet goed afsloot want er lekte onder bij de aansluiting van de slangen op het thermostaathuis behoorlijk wat koelvloeistof weg. Verder stond ook een slangetje onder de radiateur behoorlijk te spetteren en ook dat lijkt nu opgelost. Het was wat moeilijk te controleren want na het twee keer openmaken van het thermostaathuis plus twee keer ontluchten zit de hele zaak sowieso voor een groot gedeelte onder de kvs.
ierna heb ik de rit van gisteren herhaald (van mijn ouders naar mijn eigen woning) en nu sloeg de ventilator pas aan toen ik de auto aan het inparkeren was en ik een tijdje stil had gestaan om een hek open te maken. Het lijkt dus wat beter. Morgen nog maar eens de slangen checken en ontluchten want dat kan vast geen kwaad.
Overigens is de nieuwe thermostaat een 83 graden exemplaar en is de radiateur vrij van rotzooi (in ieder geval aan de buitenkant )
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Je radiateur kan natuurlijk ook nog van binnen vies zijn. Als de motor warm is moet je met je vlakke hand overal op de radiateur voelen. Zijn er dan koude plekken weet je genoeg…
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.