Hoi!
Ik had mij in eerste instantie hier aangemeld vlak nadat ik een Saco 1.4 VTS had gekocht om zo veel tips te kunnen krijgen bij mankementen, maar gelukkig heb ik nog geen mankementen gehad. Behalve deze:
Naar mijn idee zit de versnellingspook erg los. In neutraal, maar ook in de verschillende versnellingen kan je hem makkelijk heen en weer wippen. Vraag is of dit klopt, of hoe het te verhelpen valt?
Ook voelt het rempedaal niet helemaal lekker. Hij remt wel, heel hard, maar pas op het laatste moment, dus je kan moeilijk het pedaal ‘een beetje’ indrukken om ‘een beetje’ te remmen. Je kan dus alleen maar hard remmen ! Klopt ook niet denk ik, of wel op een VTS? De vorige eigenaar zegt dat hij zo remt omdat er sportremmen opzitten (Brembo)
Alvast bedankt!
Citroen Saxo 1.4 VTS Sport
Met de Franse slag jouw Golfje voorbij.
Ik heb dit ook bij mijn c8. MOrgen gaat hij naar de dealer voor nieuwe versnellingsbak kabels. Ik geloof dat het bij een saxo geen kabels zijn maar stangen die van je pook naar je versnellingsbak lopen. Misschien kan je deze vervangen of laten vervangen. Dealer verzekerde mij nadat de kabels zijn vervangen de ruimte op de pook verholpen is.
Hey bedankt voor de tip Rayman!
Aangezien ik bij een Chrysler dealer werk zet ik hem daar wel even op de brug en vraag ik de monteurs wel of het iets met de stangen te maken kan hebben!
Citroen Saxo 1.4 VTS Sport
Met de Franse slag jouw Golfje voorbij.
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Ben je wijzer geworden? Ik heb ook die heen en weer speling op m’n pook en was benieuwd wat je eraan gedaan hebt.
ik had het ook bij mijn vorige VTS.. maar die was ook al aardig afegragt… voelde daar ook synchromesringen bij het schakelen.. is dat bij jullie ook het geval? dus als je van bijv 2 naar 3 schakelt ( meest gebruikte versnellingen) dat je hem dan voelt knarsen/kraken?
mrjoeri:
las net dat je spoorverbreders hebt.. hoeveel heb je? en merk je wat in t weggedrag? zit namelijk te denken aan verlagen, veerpootbrug, en spoorverbreders.. nog tips?
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Nee, hij schakelt perfect. Er zit alleen speling op de pook, als je ‘m bijvoorbeeld in de 1 wil zetten en je beweegt de pook naar je toe voel je eerst speling en dan pas de veerspanning uit de bak.
RikVTS schreef:ik had het ook bij mijn vorige VTS.. maar die was ook al aardig afegragt… voelde daar ook synchromesringen bij het schakelen.. is dat bij jullie ook het geval? dus als je van bijv 2 naar 3 schakelt ( meest gebruikte versnellingen) dat je hem dan voelt knarsen/kraken?
Hai Rik,
Met mijn VTS is door de vorige eigenaar volgens mij ook aardig geragd, maar dat valt niet echt te merken. Ik ben er dit weekend mee naar Berlijn geweest en dat heeft hij uitstekend doorstaan. Alleen ja, de versnellingspook wiebelt nog steeds aardig heen en weer maar daar ben ik nu helemaal gewend aan, al heb ik het toch graag verholpen.
Ik hoor geen geknar of gekras, gelukkig!
Citroen Saxo 1.4 VTS Sport
Met de Franse slag jouw Golfje voorbij.
CitRoel schreef:Ben je wijzer geworden? Ik heb ook die heen en weer speling op m’n pook en was benieuwd wat je eraan gedaan hebt.
Hoi Roel,
Ik ben nog niks wijzer geworden, en ben er nu eigenlijk ook al aan gewend. Hij schakelt immers gewoon perfect, bij jou ook?
Citroen Saxo 1.4 VTS Sport
Met de Franse slag jouw Golfje voorbij.
RikVTS schreef:mrjoeri:
las net dat je spoorverbreders hebt.. hoeveel heb je? en merk je wat in t weggedrag? zit namelijk te denken aan verlagen, veerpootbrug, en spoorverbreders.. nog tips?
ja, wat de spoorverbreders betreft. Ik weet niet precies hoeveel ik heb, maar de wielen vallen denk ik net een halve cm buiten de kasten. Is zeker weten aan te raden want ik heb er nog geen nadelige gevolgen mee gehad, eerder positief! Je kan er heerlijk snel mee door de bochten en het ziet er gewoon super dik uit!
Veerpootbrug heb ik zelf niet, maar daar zitten denk ik sowieso geen nadelen aan? Wat ik wel weet van verlagen is dat die zeker nadelige gevolgen heeft op de rijstijl en op je onderstel. Zeker met het sportonderstel van de VTS, die is niet gemaakt om te verlagen. Behalve als je er een showauto van wil maken, want qua uiterlijk is het zeker goed!
Succes en laat even horen/zien wat je hebt gedaan!
Citroen Saxo 1.4 VTS Sport
Met de Franse slag jouw Golfje voorbij.
wat ik altijd hoor is dat verlagen altijd positief is voor je wegligging…
weet niet tot hoever dat waar is…
MalibuManiac schreef:wat ik altijd hoor is dat verlagen altijd positief is voor je wegligging…
weet niet tot hoever dat waar is…
Normaal is dat ook zo, maar niet bij alle auto’s. Een VTS heeft een sportonderstel en is al zodanig stug dat het niet goed is als deze nog verlaagd wordt. Drukken worden dan anders verdeeld en dat kan nadelige gevolgen veroorzaken.
Citroen Saxo 1.4 VTS Sport
Met de Franse slag jouw Golfje voorbij.
Misschien ligt het aan mij, maar waarom zou je een Citroen willen verlagen!:$ Het is een van de weinige merken, in mijn ogen, die nog goed comfort bied met een goede wegligging… VTS lekker laten zoals hij is, comfort en toch sportief!:D
on-topic, ik heb geen speling in mijn bak, tenminste niet wat ik zo waar neem. Wel hoor ik mijn bak duidelijk, een echt Klik-Klak geluid. Iets wat ik niet gewend ben en ook niet weet of het wel goed is. Heeft iemand dit ook? Ook komt mijn koppeling soms op met een “ploink”, maar dat is alleen wanneer ik beetje te snel ben, wordt nu namelijk minder…
Music is like poetry.
JagerEde schreef:Misschien ligt het aan mij, maar waarom zou je een Citroen willen verlagen!:$ Het is een van de weinige merken, in mijn ogen, die nog goed comfort bied met een goede wegligging… VTS lekker laten zoals hij is, comfort en toch sportief!:D
on-topic, ik heb geen speling in mijn bak, tenminste niet wat ik zo waar neem. Wel hoor ik mijn bak duidelijk, een echt Klik-Klak geluid. Iets wat ik niet gewend ben en ook niet weet of het wel goed is. Heeft iemand dit ook? Ook komt mijn koppeling soms op met een “ploink”, maar dat is alleen wanneer ik beetje te snel ben, wordt nu namelijk minder…
Hoi JagerEde,
In mijn ogen verlagen gewone particulieren hun auto niet om de rijstijl te verbeteren maar enkel en alleen om de auto er stoerder uit te laten zien. Ik heb laatst een plaatje gezien van een verlaagde C6, en das toch wel heel erg lekker! Ook een Saxo is niet lelijk als hij is verlaagd, maar het is eigenlijk niet nodig vind ik! Spoorverbreders heeft hij trouwens wel nodig met zulke wielkasten!
Dat van je koppeling hoort gewoon hoor, dat heb je, zeker als het een nieuwe koppeling is veel. Maar kan ook aan jezelf liggen he, koppeling te vroeg op laten komen!?
Ik snap niet echt wat je met het Klik-klak geluid bedoelt, heb je het alleen tijdens het schakelen of de hele tijd?
Citroen Saxo 1.4 VTS Sport
Met de Franse slag jouw Golfje voorbij.
mrjoeri schreef:JagerEde schreef:Misschien ligt het aan mij, maar waarom zou je een Citroen willen verlagen!:$ Het is een van de weinige merken, in mijn ogen, die nog goed comfort bied met een goede wegligging… VTS lekker laten zoals hij is, comfort en toch sportief!:D
on-topic, ik heb geen speling in mijn bak, tenminste niet wat ik zo waar neem. Wel hoor ik mijn bak duidelijk, een echt Klik-Klak geluid. Iets wat ik niet gewend ben en ook niet weet of het wel goed is. Heeft iemand dit ook? Ook komt mijn koppeling soms op met een “ploink”, maar dat is alleen wanneer ik beetje te snel ben, wordt nu namelijk minder…
Hoi JagerEde,
In mijn ogen verlagen gewone particulieren hun auto niet om de rijstijl te verbeteren maar enkel en alleen om de auto er stoerder uit te laten zien. Ik heb laatst een plaatje gezien van een verlaagde C6, en das toch wel heel erg lekker! Ook een Saxo is niet lelijk als hij is verlaagd, maar het is eigenlijk niet nodig vind ik! Spoorverbreders heeft hij trouwens wel nodig met zulke wielkasten!
Dat van je koppeling hoort gewoon hoor, dat heb je, zeker als het een nieuwe koppeling is veel. Maar kan ook aan jezelf liggen he, koppeling te vroeg op laten komen!?
Ik snap niet echt wat je met het Klik-klak geluid bedoelt, heb je het alleen tijdens het schakelen of de hele tijd?
Hey Mrjoeri,
Met het klik-klak geluid bedoel ik dat ik hem heel duidelijk een versnelling hoor inleggen. Als ik zeg maar van zijn 1-2 ga hoor je klik klak, 2-3 het zelfde en 3-4 ook, alleen naar zijn 5 doet hij het niet. Bij terugschakkelen is het trouwens ook hoor. Het geluid is er dus als je van versnelling wisselt en dan vooral als je hem inlegt, een echte klik klak, zoals je met je tong kan doen;)
Goed om te horen dat de koppeling goed is, moet inderdaad wel wennen aan de koppeling, laat hem denk ik te snel “vallen”. heb ik in het begin altijd
Music is like poetry.
Ja, ik had dat ook in het begin, gingen zelfs zo’n 2 maandjes overheen totdat ik m’n saxo koppeling goed onder controle had! Hij is nou eenmaal heel nauwkeurig !
Het klik klak geluid kan misschien aan je synchromesh ringen liggen, maar ik denk eigenlijk meer aan de lagertjes die de balladeurstangen (de stangen die aan je pook zitten om in de versnelling te gaan) van elkaar gescheiden houden een beetje versleten zijn.
Maar kan ook niet echt veel kwaad, lijkt me toch slim om even naar de garage te gaan.
Heb ik nog een vraagje aan jou, weet jij iets van een stuurbekrachtigingspomp? Want de mijne piept soms wel en soms niet, een soort gezoem. Vloeistof is helemaal goed. Het is een elektrische pomp..
Citroen Saxo 1.4 VTS Sport
Met de Franse slag jouw Golfje voorbij.