dat klokkenspel heb ik ook, met als uitzondering dat ik iets andere symvolen heb staan rechts boven, weet zo uit mijn hoofd niet precies wat. Maar wat is dan de bedoeling dat ik omzet? De oude plaat wil ik juist vervangen, dus die natuurlijk niet, maar wat dan wel?Of zet ik gewoon de nieuwe plaat op de oude wijzertjes zodat de kmstand blijft? Komen dan de toerental-eenheden wel overeen met het de oude indeling? Oftewel, als ik 2000 toeren rijdt, rijdt ik dan op de nieuwe plaat ook nog steeds 2000 toeren??
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
En nu nog wat:
stel dat ik de sensoren kwijt kan, zouden er dan al draden lopen vanaf de sensoren naar het interieur of moet ik die zelf trekken? Er hangen uiteraard ook bij mij een stuk of wat stekkertjes los, en misschien dat die daarvoor dienen?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:dat klokkenspel heb ik ook, met als uitzondering dat ik iets andere symvolen heb staan rechts boven, weet zo uit mijn hoofd niet precies wat. Maar wat is dan de bedoeling dat ik omzet? De oude plaat wil ik juist vervangen, dus die natuurlijk niet, maar wat dan wel?Of zet ik gewoon de nieuwe plaat op de oude wijzertjes zodat de kmstand blijft? Komen dan de toerental-eenheden wel overeen met het de oude indeling? Oftewel, als ik 2000 toeren rijdt, rijdt ik dan op de nieuwe plaat ook nog steeds 2000 toeren??
jah, hoe leg ik dat uit..
de toerenteller is een geheel, dus die plaat voorop met de cijfertjes, de wijzer die erop zit, de elektronica die erachter hangt..
dat geheel (de 3 hierboven beschreven dingen van de toerenteller) zit met die 2 schroefjes (en 1 aan de achterkant) vast.
Kilometerteller hetzelfde verhaal, 2 schroefjes aan de voorzijde, 2 aan de achterzijde. draai die 4 los en je tilt de kilometerteller (plaatje, wijzer, zooi die erbij hoort) er gewoon uit. In de laatste foto die ik postte zie je dat de metertjes aan de zijkant verwijdert zijn.
het klinkt heel moeilijk (ik kan heel slecht dingen uitleggen), maar het is een enorm makkelijk klusje om te doen.
(ik kan heel slecht dingen uitleggen),
hahaha, nou het is nog best begrijpelijk hoor! Maar als ik het goed begrijp moeten dus inderdaad de wijzerplaat zeg maar, en de metertjes plus elektronica over op mijn auto, en daarmee geeft ie dan weer de goede waarden aan. Nu dus nog hopen dat iemand weet of er al bedrading ligt. Best wel lastig om op een mooie manier nieuwe draden weg te werken van buiten naar binnen….
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:(ik kan heel slecht dingen uitleggen),
hahaha, nou het is nog best begrijpelijk hoor! Maar als ik het goed begrijp moeten dus inderdaad de wijzerplaat zeg maar, en de metertjes plus elektronica over op mijn auto, en daarmee geeft ie dan weer de goede waarden aan. Nu dus nog hopen dat iemand weet of er al bedrading ligt. Best wel lastig om op een mooie manier nieuwe draden weg te werken van buiten naar binnen….
ik heb een 16TZi, geen TRi, maar bij mij liggen die draden in ieder geval niet. misschien heb je geluk..
Let ook op, sommige toerentellers werken niet met sommige ontstekingstypen. Wat je het beste kunt doen is de toerenteller en de snelheidsmeter uitbouwen uit je klokkenspel, vervolgens de wijzertjes eraftrekken (voorzichtig) en dan de platen overzetten. Zo weet je zeker dat je een werkende TT hebt, en je hoeft ook niet te knutselen met kilometerstanden. Je gebruikt immers je eigen klokkenspel (niet te verwarren met dat andere klokkenspel!!!)
Het hydrolieklampje komt inderdaad te vervallen. Als je een P205 dash neemt, zit ook het storingslampje van de motor op een andere plek, namelijk op de plek van de remblokken-slijtageindicator.
Succes!
BX Chic, DB-NZ-70, 163.900 km. ORGA 5353.
ZX Reflex, FF-DD-45, 46.680 km. ORGA 5484.
BX Cannes, ZK-94-DY, 140.000 in ruste.
Vertaling Chic: chic, goede smaak, elegantie, piekfijn, tof.
BX-Chique schreef:Let ook op, sommige toerentellers werken niet met sommige ontstekingstypen. Wat je het beste kunt doen is de toerenteller en de snelheidsmeter uitbouwen uit je klokkenspel, vervolgens de wijzertjes eraftrekken (voorzichtig) en dan de platen overzetten. Zo weet je zeker dat je een werkende TT hebt, en je hoeft ook niet te knutselen met kilometerstanden. Je gebruikt immers je eigen klokkenspel (niet te verwarren met dat andere klokkenspel!!!)
Het hydrolieklampje komt inderdaad te vervallen. Als je een P205 dash neemt, zit ook het storingslampje van de motor op een andere plek, namelijk op de plek van de remblokken-slijtageindicator.Succes!
waarom de platen overzetten? je kan toch ook de TT uit het huidige dash halen en die in het GTi dash zetten. dan heb je je eigen vertrouwde TT, die op jouw motor werkt. de GTi TT kieper je gewoon uit het raam, of je zet em te koop op marktplaats ofzo.
deur63 schreef:BX-Chique schreef:Let ook op, sommige toerentellers werken niet met sommige ontstekingstypen. Wat je het beste kunt doen is de toerenteller en de snelheidsmeter uitbouwen uit je klokkenspel, vervolgens de wijzertjes eraftrekken (voorzichtig) en dan de platen overzetten. Zo weet je zeker dat je een werkende TT hebt, en je hoeft ook niet te knutselen met kilometerstanden. Je gebruikt immers je eigen klokkenspel (niet te verwarren met dat andere klokkenspel!!!)
Het hydrolieklampje komt inderdaad te vervallen. Als je een P205 dash neemt, zit ook het storingslampje van de motor op een andere plek, namelijk op de plek van de remblokken-slijtageindicator.Succes!
waarom de platen overzetten? je kan toch ook de TT uit het huidige dash halen en die in het GTi dash zetten. dan heb je je eigen vertrouwde TT, die op jouw motor werkt. de GTi TT kieper je gewoon uit het raam, of je zet em te koop op marktplaats ofzo.
Die keuze heb je alleen maar als het GTI-dash idd een Veglia is; als het een Jaeger is, is het 1 plaat en kun je alleen gaan stuntelen met losse onderdelen, net als BX-Chique met zijn toerenteller moest doen voor een Peug205 dash.
En voor de goede orde: de BX 1600 injectiemotoren hebben een afwijkende toerenteller die aan de ECU zit aangesloten ipv op de bobine (overige benzine) of op de BDP-sensor (diesels).
Die toerentellers moet je dus niet vervangen door eentje van een GTI (of diesel) want die is elektronisch verschillend (diesels en 16v ook uiterlijk).
Ich bin ein Breaker
Ik ben nu een beetje de draad kwijt hoor!
Dit is het geval:
Ik heb een 1600 TRi, ik koop een GTi dash met sensoren
Als ik alle meters en de TT wil laten werken, dan moet ik:
* mijn huidige toerenteller behouden en overzetten op het nieuwe dash
* alleen de nieuwe plaat op het oude dash zetten, de elektronica laten zitten
* De huidige bekabeling laten zitten en
* de sensoren aanbrengen en waarschijnlijk met nieuwe draden aanleggen.
Problemen die we moeten voorkomen:
* het niet aanpasbaar zijn van het TT systeem
* het niet goed kunnen plaatsen van de sensoren
Het TT probleem los je op door niet de nieuwe TT te installeren, maar de oude te laten zitten,
Nu nog de plaatsing en de verbinding van de nieuwe sensoren?!
Ben ik iets vergeten?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
En nu nog iets:
ik heb alles nog niet uit elkaar gehad dus misschien zijn dit hele domme dingen, maar:
als ik alleen de nieuwe plaat (als dat mogelijk is) dus die van de GTI omzet, dan behoud ik toch alle oude systemen? Dus de snelheid en TT, benzine en de controle lampjes?
Dan is het enkel een kwestie van de nieuwe (extra) metertjes aan sluiten op de sensoren….
Nu dus nog de vraag wat voor dash ik heb, die je los kunt halen of niet….maar dat kan ik vanavond pas uitvolgelen…(overigens komt de naam Jeagel me wel heeel bekend voor, das niet goed in dit geval toch?)
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Ik zoek nog een toerenteller van een GTI, alleen een toerenteller, dus niet een heel Dashboard.
nou, als mijn projectje niet gaat lukken, dan laat ik je wel weten wanneer je onder mijn raam moet gaan staan!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
hahahah oke dan
malle pietje schreef:Ik ben nu een beetje de draad kwijt hoor!
Dit is het geval:
Ik heb een 1600 TRi, ik koop een GTi dash met sensoren
Ai, sorry, vergeten; de 16 tri is uiteraard ook een injectiemotor; ik had moeten zeggen: de 1600’s met Magneti Marelli injectie (dus de BDZ en BDY motoren die vanaf 1991 t/m 1994 geleverd zijn) hebben een speciale toerenteller.
malle pietje schreef:
Als ik alle meters en de TT wil laten werken, dan moet ik:
* mijn huidige toerenteller behouden en overzetten op het nieuwe dash
Die GTI-toerenteller kon het best wel eens gewoon doen op je 16TRI!
Gewoon omstekkeren en proberen.
Rest van het verhaal, tja, sensortjes plaatsen, daar komt het op neer.
Maar ga je nou een BX GTI klokkenspel in je 16tri zetten?
Dan raad ik je aan alleen je kmteller over te zetten in het GTI-tellerblok. De blauwe achterflap bevat elektronica voor de oliepeil- en drukmeter en hoort bij die metertjes. Zet je die over naar je 16tri tellerbak, dan moet je dus de flap (kan los) ook overzetten anders mis je de aansturing voor de oliedrukmeter.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:malle pietje schreef:Ik ben nu een beetje de draad kwijt hoor!
Dit is het geval:
Ik heb een 1600 TRi, ik koop een GTi dash met sensorenAi, sorry, vergeten; de 16 tri is uiteraard ook een injectiemotor; ik had moeten zeggen: de 1600’s met Magneti Marelli injectie (dus de BDZ en BDY motoren die vanaf 1991 t/m 1994 geleverd zijn) hebben een speciale toerenteller.
malle pietje schreef:
Als ik alle meters en de TT wil laten werken, dan moet ik:
* mijn huidige toerenteller behouden en overzetten op het nieuwe dashDie GTI-toerenteller kon het best wel eens gewoon doen op je 16TRI!
Gewoon omstekkeren en proberen.Rest van het verhaal, tja, sensortjes plaatsen, daar komt het op neer.
Maar ga je nou een BX GTI klokkenspel in je 16tri zetten?
Dan raad ik je aan alleen je kmteller over te zetten in het GTI-tellerblok. De blauwe achterflap bevat elektronica voor de oliepeil- en drukmeter en hoort bij die metertjes. Zet je die over naar je 16tri tellerbak, dan moet je dus de flap (kan los) ook overzetten anders mis je de aansturing voor de oliedrukmeter.
bij mij heb ik gewoon die flap voor de oliedrukmeter overgezet. da’s gewoon een kwestie van een schroefje en 3 klemmetjes loshalen. ‘t zijn altijd van die leuke dingen om te vergeten, en het pas realiseren wanneer ie helemaal klaar is.
trouwens GTi_Styling (Marc toch?), ik heb m’n GTi tellerblok geslacht en de TT heb ik nog liggen. het blok is afkomstig uit een 19TZi (dus ik neem niet aan dat het een GTi TT is, maargoed, ik weet er ook geen hol van), misschien dat je er iets mee kan, misschien niet… stuur maar een PB als je interesse hebt.