Mijn AM2A-motor in mijn Acadiane heeft vreemde lekkages.
Ik rijd er nu bijna een jaar in en heb om te beginnen al 3X een andere olievulpijp moeten installeren omdat ie als een gek stond te blazen.
Een olie lekkage langs de pijlstokhouder waar ie uit het blok komt is vanzelf opgehouden. Ook een lekkage langs de nokkenas is vanzelf opgehouden. Nou ja….vanzelf, ik heb het idee dat op het moment dat ik een andere olievulpijp monteerde ie op een ander punt begon te lekken.
Nu lekt ie op een wel héél vreemde plek, nl. langs de voetpakking of boutje van de benzinepomp. Ik meen dat ook de olievulpijp wéér kapot is.
Heb verder echt alles gecontroleerd en heb de zaak 2 dagen uit elkaar gehad om olielekkage te kunnen opsporen. Olieleiding is oké. Als ik de boel droog maak en de motor even laat lopen en weer afzet wordt het rondom de voetpakking nat en na een uurtje ligt er een plasje.
Weet iemand wat er aan de hand is want ik zie er tegenop om wéér een andere olievulpijp te gaan installeren.
Martijn
niets moet, alles moet kunnen
Ik controleer de vulpijp tot nu toe door de peilstok eraf te halen en er een doorzichtig benzineslangetje op te zetten met ong. 10 cm water. Trekt ie ‘t water een beetje dan is ie goed maar duwt ie behoorlijk het water naar buiten dan is het foute boel.
Ik dacht dat dit de manier was.
Jij denkt aan benzine gemengd met vet…? Hmmm, zal dat eens nader gaan onderzoeken.
Bedankt,
Martijn
niets moet, alles moet kunnen
Hé André, bedankt voor je tip want blijkt dat het inderdaad benzine met vet was wat lekte. De voetpakking was gescheurd. Heb er nu een andere opgezet en blijft mooi schoon.
Ik heb opnieuw goede hoop dat de motor nu lekkagevrij is.
Meteen een beurt gegeven en m’n bougies op 0.7 mm gezet voor LPG.
Ga morgen de LPG op kenteken laten zetten.
Martijn
niets moet, alles moet kunnen
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
hoiwessy schreef:
Ga morgen de LPG op kenteken laten zetten.
Koel! Wat heb je er in gezet?
Ik wilde inderdaad de benzinepomp uit de wagen halen en via onderdompeling in benzine testen maar kreeg met geen mogelijkheid de pomp uit de ruimte. Hij liep overal vast….is dat normaal ? Ik had geen zin en eigenlijk niet genoeg tijd om oliekoeler te demonteren of spruitstuk weg te halen. Het is dus inderdaad nog steeds de vraag of de benzinepomp niet lekt. Zou best kunnen. Hij is nu in elk geval droog.
Ik heb de fan weggehaald om bij de voorste bout te komen maar kon ook via die weg de pomp er niet uit krijgen.
De LPG-installatie is een lovato-verdamper. Zelf een WW van rood koper gemaakt (10mm) om de pijp vóór de 1e demper. Hier slangen op aangesloten en naar een water overloopvaatje van een Daewoo. Een klein waterpompje van een boot ertussen en uiteraard gas- en benzineafsluiter. Op de benzineafsluiter wel een retour gemaakt zodat benzine niet continu z’n eigen benzine staat warm te draaien. Tank van 30 liter (22ltr) op de wielbak gemonteerd, lang en smal.
Warme en koude start is prima op LPG. Alle klepjes op 0,25 gezet en gewoon met puntjes. Als je toch een 123 wilt kun je alleen maar met de duurste uitvoering weg komen volgens mij.
Bij meting had ik een CO2-uitstoot van rond de 60 gram/km. Zo ben ik op de toekomst voorbereid en mag ik toch Amsterdam wel in…???
Martijn
niets moet, alles moet kunnen
Hé André,
Bij de benzinepomp is het weer een smurrie. Wellicht heb je toch gelijk en is ie dus toch gewoon lek.
Vraagje;
Ik krijg de pomp los maar krijg ‘m niet weg uit de motorruimte. Kan dit wel of moet ik echt veel meer demonteren. Ik heb wel de fan eruit zodat ik makkelijker bij de voorste bout kan komen maar ook via de voorkant krijg ik ‘m er niet uit.
Wie weet een oplossing ?
Martijn
niets moet, alles moet kunnen
De achterste bout gaat prima met dop en verlengsleutel maar over de voorste bout kom ik niet. Daarvoor zit ik dan te dicht tegen de oliekoeler aan. Daar haal ik de fan dus voor weg en kan ik met ringsleuteltje bij de voorste bout.
Oké, de pomp is dan los en kan ik lekker in allerlei standjes draaien en kantelen en beetje naar voren en achteren…. maar ergens een opening vinden langs spruitstuk/olievulpijp of oliekoeler gaat niet.
Hij hoort dus recht omhoog te gaan ? Is dat dus langs/door het spruitstuk. Tussen inlaat en uitlaat is echt geen ruimte hoor.
Kun je precieser aangeven waarlangs je de pomp wegneemt.
Martijn
niets moet, alles moet kunnen
Gewoon een 602 AM2 motor dus vast hetzelfde.
Maar waar haal jij ‘m dan weg ?
Martijn
niets moet, alles moet kunnen
benzine pomp hoort er gewoon rectstandig naar boven uit te kunnen. misschien is er bij jou iets (door de vorige eigenaar) verkeerd terug gemonteerd? ik hoor je over de oliekoeler, maar ik kan me niet heugen dat die nou in de weg zat. het is een beetje priegelen, maar ook niet te want anders had ik me de scheldpartijen nog wel kunnen herinneren
Ik ben net even gaan kijken op jullie aanwijzingen. ik denk (hoop) dat ik het gevonden heb.
Als ie rechtstandig omhoog eruit moet kunnen gaat ie dus tussen het spruitstuk, oliekoeler en oliepijlstok door. Dat lukt bij mij van geen kant. Na goed kijken kan ik me nu voorstellen dat de oliekoeler wellicht iets te ver naar achteren zit. De oliekoeler zit ook strak tegen de olievulpijp aan.
Gek, ik dacht dat de oliekoeler star geplaatst zat en gewoon niet op een andere manier kon maar als ik vergelijk met een andere Eend hier in het dorp zie ik dat de oliekoeler duidelijk verder naar voren zit en er ruimte zit met vulpijp.
Nahh…wordt toch weer wat sleutelen dus om de benzinepomp eruit te krijgen.
Bedankt Martijn
niets moet, alles moet kunnen
Gelukkig, nu ik mijn oliekoeler wat naar voren heb vastgezet kan ik inderdaad de benzinepomp er recht onhoog uitkrijgen.
Blijkt dat het onderste schroefje van de helften er niet meer op zit. Hoop dat dit de lekkage is.
Ik heb de pomp teruggezet (met onderste schroefje) maar nu pompt ie helemaal geen benzine meer. Er komt bij (door)starten geen benzine uit het slangetje naar de carburateur.
Kan de pomp als er alleen maar lucht inzit de benzine gewoon aanzuigen of moet ik er eerst op één of andere manier benzine in zien te krijgen ?
Martijn
niets moet, alles moet kunnen