vraag over wiellagers vervangen Ami6
Bassiechevron
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 589
Geregistreerd: 09-01-2006

- Visa Club
Gepost: 02 juli 2008 11:43 PM

Mijn schoonvader (die ongeloofelijk handig is) wil de wiellagers achter vervangen bij mijn Ami6 alleen hij kan de trommels niet los krijgen…blijkbaar is daar speciaal gereedschap voor nodig of heeft iemand hier wat tips om dit voor elkaar te krijgen? Ik wacht op jullie antwoorden Cool  Cool  Cool

Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 03 juli 2008 02:19 AM
  [ # 1 ]

Zit dat niet hetzelfde als bij een eend? Heb je een foto?
Bij een eend is het dop 44, moer eraf draaien. Dan wiel er weer op en daar dan fors aan rukken, komt trommel er zo af.
Vervolgens moet je de ring waarmee het lager is opgesloten gewoon los boren. Er is wel gereedschap voor, maar vind dat zelf niet werken.

Heb wel een ami6 gehad is alleen ff geleden.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Bassiechevron
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 589
Geregistreerd: 09-01-2006

- Visa Club
Gepost: 03 juli 2008 08:08 PM
  [ # 2 ]
verkuilm schreef:

Zit dat niet hetzelfde als bij een eend? Heb je een foto?
Bij een eend is het dop 44, moer eraf draaien. Dan wiel er weer op en daar dan fors aan rukken, komt trommel er zo af.
Vervolgens moet je de ring waarmee het lager is opgesloten gewoon los boren. Er is wel gereedschap voor, maar vind dat zelf niet werken.

Heb wel een ami6 gehad is alleen ff geleden.

Weet je ook of die ringen dan weer nieuw zijn te verkrijgen

Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 juli 2008 08:35 PM
  [ # 3 ]

Er bestaat een gereedschap dat te huur is bij de club dat PERFECT WERKT! Daarmee kan je die ring eruit draaien. Het is aan te bevelen om een nieuwe ring te monteren.
De club heeft die dacht ik ook.

Er is volgens mij wel verschil in grootte van de lagers tussen eend en ami….

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 juli 2008 08:36 PM
  [ # 4 ]

En natuurlijk dop 44 of 1 3/4 inch..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2973
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 05 juli 2008 01:04 AM
  [ # 5 ]

en die moer 44 zit achter een blikken beschermkapje, dat je met een schroevendraaier er uit moet wippen en dan inknippen om weer terug te plaatsen of een plastic kapje als vervanger plaatsen.
Zit allemaal exact het zelfde als bij de 2cv.
De ringmoer er uit draaien lukt vaak niet, door boren, er voorzichtig uit halen en dan met het gehuurde gereedschap een nwe ring er in draaien.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 05 juli 2008 02:58 AM
  [ # 6 ]

Normaal zit die buitenmoer met het metalen dekseltje in geborgd ; deze borging ( dop ) moet je enkele milimeters uitboren .

Dan kan je met die speciale sleutel de moer losvijzen .

Zo kom je bij de moer van 44 en kan de trommel eraf .

Om de trommel eraf te halen heb ik gewoon op een oude velg in het midden een grote moer gelast , velg op de trommel monteren en dan met een draadstang gewoon de trommel van de naaf drukken

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook