Bedankt, Winnetou, al probeer ik niet té veel kilometers te maken, gezien de huidige benzineprijzen.
@Nesto: ik zal later in dit topic nog eens met foto’s de verschillen tonen tussen de gangbare Veglia-dashboards en de zeldzamere Jaeger-dashboards (waarbij overigens ook de bovenste tellerkabel verschillend is!). Overigens heeft Winnetou het verschil tussen de 2 dashboards duidelijk omschreven.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Eerst wat positief nieuws: de BX rijdt en schakelt echt een stuk fijner sinds de werkzaamheden tijdens de APK! Het irritante zwabberende weggedrag is weg na het vervangen van de binnenste stuurkogel en de versnellingspook schakelt weer als door een warm pakje boter.
Dan nu het negatieve nieuws: na 30.000 km in 1 jaar heeft de BX besloten om maar eens wat LHM te gaan lekken. In 2 weken tijd heb ik nu al 3½ liter LHM erbij moeten gooien.
En zo ziet de parkeerplaats eruit na een dagje op mijn werk:
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Toch maar eens een nieuw octopusje er in reigen dan maar.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Volgens mij is het slechts 1 enkel retourslangetje dat lekt. De LHM lekt ook alleen wanneer de auto stilstaat.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Drup drup? Net lees ik nog apk oke!
Maar als ie het alleen doet als ie stilstaat is het ws een retour, idd. Nou nog vinden welke en waar
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Hilko16TZI schreef:Drup drup? Net lees ik nog apk oke!
Maar als ie het alleen doet als ie stilstaat is het ws een retour, idd. Nou nog vinden welke en waar
Sorry, rare conclusie vinnik eigenlijk. LHM wordt vooral tijdens draaien motor rondgepompt, en dus ook retour. Waarschijnlijk zie je de lekkage niet als je rijdt, maar zal ie er ongetwijfeld wel zijn. En aan die plek te zien, die aardig centraal onder het motorblok ligt, gaat het niet om een retourslangetje bij een van de wielen. Waarschijnlijk inderdaad de octopus, snel laten fixen lijkt me, ook de remmerij is er van afhankelijk.
APK staat hier los van trouwens…..
Totaal aantal Berichten: 27896
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ambijajance schreef:
APK staat hier los van trouwens…..
Als je auto echt overmatig lekt dan wordt dat ook wel een afkeur denk ik
Vaak is het zo dat ze een kleine lekkage niet opmerken in de paar min dat de auto op de brug staat.
Oej, lekt er mooi over.. sucses ermee!
Hierboven hadden jullie het over klokken, kan iemand is een vegia stel en een jeager stel naast elkaar zetten? Benieuwd naar het verschil..
Bart, als je nog een weekje geduld hebt, heb ik een compleet fotoverslag met filmpjes gemaakt over het verschil tussen Veglia- en Jaeger-dashboars.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
ambijajance schreef:
Sorry, rare conclusie vinnik eigenlijk. LHM wordt vooral tijdens draaien motor rondgepompt, en dus ook retour. Waarschijnlijk zie je de lekkage niet als je rijdt, maar zal ie er ongetwijfeld wel zijn. En aan die plek te zien, die aardig centraal onder het motorblok ligt, gaat het niet om een retourslangetje bij een van de wielen. Waarschijnlijk inderdaad de octopus, snel laten fixen lijkt me, ook de remmerij is er van afhankelijk.
APK staat hier los van trouwens…..
Nou, wanneer het bijvoorbeeld het retour van de hoogteregelaar is kan het best zo zijn dat ie rijdend en op hoogt niet/nauwelijks lekt, maar zodra hij door de knietjes gaat stroomt het eruit.
Zo heb ik een aantal maanden geleden nog een Digit op bezoek gehad waarbij de retourleiding van de voorste hoogteregelaar was losgeschoten (hier kwam ik pas achter nadat ik het motorblok uit de TRI had getild om de nieuwe octopus makkelijk los te halen) Ik ging onder die Digit liggen en zag meteen dat er geen retourleiding op de hoogteregelaar zat, teruggeprikt en klaar was kees.
Maar die lekte dus echt geen druppel zolang ie maar op hoogte bleef.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Volgens mij is het bij mij precies diezelfde retour.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
In het merendeel van de gevallen schiet deze retour niet los maar breekt af. Hij is onderdeel van de grote octopus en zit vlak bij de kleine octopus op de hoogteregelaar, pas op dat je die beiden niet verkruimelt zodra je er aan morrelt want dan ga je echt helemaal nergens meer heen. Gezien de leeftijd van je auto loop je daar een reëele kans op.
Vooral het slangetje van de kleine octopus dien je met eerbied te behandelen; die breekt snel af. En je moet er met je vingers omheen om de andere slang te controleren, da’s dus best tricky.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:In het merendeel van de gevallen schiet deze retour niet los maar breekt af. Hij is onderdeel van de grote octopus en zit vlak bij de kleine octopus op de hoogteregelaar, pas op dat je die beiden niet verkruimelt zodra je er aan morrelt want dan ga je echt helemaal nergens meer heen. Gezien de leeftijd van je auto loop je daar een reëele kans op.
Vooral het slangetje van de kleine octopus dien je met eerbied te behandelen; die breekt snel af. En je moet er met je vingers omheen om de andere slang te controleren, da’s dus best tricky.
Die ging bij mij stuk, de dag dat ik naar Gouveux wilde vertrekken, vorige zomer
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
XBXG schreef:Volgens mij is het bij mij precies diezelfde retour.
De slang van de hoogteregelaar terug naar vat was bij mij ook een keer kapot gegaan.
Die heb ik toen in zijn geheel vervangen door een stuk benzineslang
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
goh wat een herkenbaar slangetje Bij de GT was hij ook gescheurt, resultaat 1L LHM op 40km
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!