Ik heb me werkelijk sufgelachen, niet in het minst om het zeer ludieke taalgebruik, maar vooral ook om de reactie van Lucas.
Overigens zijn electronicaproblemen echt niet uniek voor Citroën, ik hoor soms horrorverhalen van BMW- en Mercedesrijders…....
Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.
Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Ik vond het ook een leuk, mooi geschreven verhaal. Het mooiste vind ik ik dat iemand na zo’n slechte jeugd toch voor Citroen kiest…Dat “veilig” verhaal komt er bij niet niet erg in…..mensen kopen Citroen om allerlei (masochistische) redenen, maar nooit voor z’n veiligheid….Comfort, ruimte, uiterlijk (?), prijs, OK, maar veiligheid ?
En dat die dealer niet een klap voor z’n kanus gehad geeft na de zoveelste “da’s typisch Citroen…” verbaast me nog meer…
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Onze citroën’s,dienen vooral om te zweven!
Eigenlijk om het alladin effect te voelen.
Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006
- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Ik heb even getwijfeld of een serieuze reactie op z’n plaats is. Toch waag ik mij er aan.
Ik ben een verstokte citrofiel, maar ben nuchter genoeg om de realiteit niet uit het oog te verliezen. Ik plaats deze verhalen altijd in de categorie ‘verjaardags retoriek’. Ik ben zelf de bezitter geweest van een C5 Break 2.0i 16V en herken mij absoluut niet in dit verhaal. Het was een 100% probleemloze auto die ons uitermate comfortabel vele kilometers vervoerd heeft. Als ik dit argument zou gebruiken om aan te tonen dat de C5 de beste auto ter wereld zou zijn, dan zou deze beste meneer de eerste zijn om tegen te werpen dat één voorbeeld geen maatstaf is voor de gehele serie. In zijn geval zou ik dat ook willen aanvoeren. Het is bijzonder jammer dat iemand een slechte ervaring heeft met zijn C5, maar dat maakt de auto zelf nog niet slecht. Ik ken vele tevreden C5 rijders.
Ach, maakt Volvo zelf auto’s? Een collega van mij rijdt een Volvo V50 diesel. Feitelijk gezien een Focus station met PSA HDI motor. Klaarblijkelijk moet Volvo zijn superioriteit over de grens halen. Een andere collega heeft eveneens zijn gloednieuwe V50 D5 (toch niet de minste uitvoering) een aantal weken node moeten missen, omdat de auto allerlei zaken uit zichzelf deed (inderdaad ook de verlichting die een eigen leven ging leiden) en de garage niet wist waar ze het moest zoeken. Uiteindelijk is de hele kabelboom vervangen, maar kraakt het dashboard vanaf dat moment enorm. Of die collega waarvan zijn S40 (ja, ze zijn populair onder mijn collegae) een aantal weken geleden voor kantoor is weggesleept door de ANWB omdat de auto elke dienst weigerde.
Maakt Volvo daarom slechte auto’s? Ik denk het niet. De meeste problemen zijn exemplarisch, maar wel uitermate verevelend als het je overkomt. Zo ook bij deze meneer.
De enige auto’s waar ik nog nooit problemen mee heb gehad, zijn Citroëns. Zijn het daarmee de meest betrouwbare auto’s? In mijn beleving wel.
Oh ja, over enkele weken mag mijn broer zijn nieuwe C5 in ontvangst nemen. Hij laat een één jaar oude Volvo achter bij de Citroën dealer. Maar dat terzijde…
Citroen ID19P Confort (1966) Citroën 2cv AZ (1968) Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006) Citroën C4 VTS (2006) Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010) Citroën DS3 (2012) Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006) Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019) Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Goede keuze van Uw broer.
Inderdaad! Er bestaan geen slechte wagens meer, de dag van vandaag!
Je moet ‘t enkel treffen.
En als je geen budget hebt voor een nieuwe C5,koop dan liever een nieuwe C2 of dergelijk ander merk.
Ik kan sommige mensen niet begrijpen,als ik lees dat ze een benzine auto kopen (occasion),met 200.000 km of zelfs meer,voor dagelijks gebruik??
Natuurlijk heb ik er ook 2 zulke,maar dan als hobbywagens.
Als dagdagelijkse auto,heb ik mij een nieuw voertuig gekocht.
Zulke verhalen zullen altijd opnieuw terugkomen vrees ik.
Wat voor de ene persoon een topmerk is omdat hij er nooit problemen met heeft gehad,is voor de andere dan weer een nachtmerrie.
Ik heb met mijn bijna 13jaar oude Xantia nog nooit een panne gehad,alleen maar de normale slijtageonderdelen moeten vervangen.
Een collega van mij heeft zijn 4jaar oude Picasso van pure ellende moeten wegdoen.
Die persoon kan gewoon niet begrijpen dat ik zo een fan ben van Citroen,
nu heeft hij een bmw en deze doet het niet veel beter,zo zie je maar.
Ik heb wel de indruk dat je een probleemloze wagen wil,en dat willen we toch allemaal denk ik,je het best kans maakt met een Toyota of een ander Japans merk.Ik heb er vroeger drie gehad van evenveel verschillende merken,nooit geen probleem met gehad,maar geen enkele heeft mij meer rijcomfort gegeven als mijn Xantia.
Ben benieuwd wat de betrouwbaarheid binnen enkele jaren van de nieuwe c5 gaat geven,valt af te wachten,maar mijn keuze staat vast:volgend jaar een nieuwe c5 voor mij.
Huidige wagen:citroen xantia 1995
ambijajance schreef:.Comfort, ruimte, uiterlijk (?), prijs, OK, maar veiligheid ?
...
en toch was de C5 ph2 de veiligste in zijn klasse met zijn 7 airbags standaard…
maar de C5 heeft gewoon een slechte naam, er zijn idd (om met blooper te spreken) rotte appels tussen.
maar na 2 jaar http://www.c5club.nl is toch wel gebleken dat het een vrij betrouwbare auto is.
wat je helaas wel ziet is dat er prutsers van dealers tussen lopen, hoe triest dit ook is..
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
laika schreef:
Ik heb wel de indruk dat je een probleemloze wagen wil,en dat willen we toch allemaal denk ik,je het best kans maakt met een Toyota of een ander Japans merk.
Geloof me ook bij Toyota’s heb je gekke dingen en gaan ook zeker wel kapot.
Dat verhaal over de fabriek slaat alles. In welke tijd leef je. Als ik aan een Volvo of Saab fabriek denk, zie ik ook van die knackebrod etende mannetjes met 1 IKEA sleuteltje en een schematische tekening een auto in elkaar schroeven. Plaats schroef 2a in gat 3c
Wat een mooie reacties. Het maakt veel los, zie ik.
Het ging er bij mij niet om om te “trollen”, om de C5 stelselmatig af te kraken. Het enige wat me tot nu toe verbaasd heeft is de steeds terugkerende reactie van “typisch Citroën”. Deze hoorde ik niet alleen van de dealer, maar ook van verstokte Citroënfans op mijn werk. Daardoor ging ik me afvragen hoe hoog de lat ligt bij Citroën: moest ik al die tekortkomingen maar accepteren? Aan de reacties hierboven merk ik dat de Citroën-rijder die lat weldegelijk hoog legt. Ik ben dus in goed gezelschap…
Ten tweede ben ik nog steeds tevreden met de auto, over het geheel genomen. De emissiestoring behoort straks tot het verleden. Dankzij de verlengde fabrieksgarantie kostte het me geen cent, alleen tijd. De knipperende lampen los ik straks op door er andere lampjes in te laten zetten. Enzovoort.
En ga me niet vertellen dat die C5 niet veilig is Kijk hier maar eens: http://www.anwb.nl/binbestand/auto/crashtest/CitroenC504.pdf Als we in een wereld leven waarin Volvo Franse motoren gaat gebruiken, kan Citroën ook veilige auto’s bouwen.
Hoewel ik niet van knackebröd hou en geen voet in de Ikea zet, blijft mijn gevoel Zweeds. Maar het verstand weet ook dat auto’s steeds meer merk en steeds minder eigen makelij worden. Volvo wordt qua veiligheid links en rechts ingehaald door andere merken. Saab bestaat - helaas - eigenlijk niet meer. Daarom probeer ik onze tweede auto, een oude Saab 9000, maar zo lang mogelijk op de weg te houden….
En leuk om te weten dat het woordje Break verwant is aan Brik. Heel geruststellend.
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Peter595 schreef:
En ga me niet vertellen dat die C5 niet veilig is Kijk hier maar eens: http://www.anwb.nl/binbestand/auto/crashtest/CitroenC504.pdf Als we in een wereld leven waarin Volvo Franse motoren gaat gebruiken, kan Citroën ook veilige auto’s bouwen.
De C5 fase 2 is erg veilig te noemen dus daar heb je zeker een goede koop aangedaan zowel actief als passief. Ik hoop voor je dat de C5 in de toekomst het beter gaat doen.
Een C5 break en een SAAB 9000 je hebt wel smaak. Persoonlijk liever een 900 turbo (16S GT) zwart met zwart leer van 1993/1994. Maar goed een 9000 kan het ook erg goed doen.