1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
LPG vraag
patri
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 04-04-2005

Gepost: 02 juli 2008 03:14 AM

Ik heb wat probleempjes gehad met onreglmatige loop van de motor. Na lang zoeken bleek de vervroeging in het ontsteking huis(Marshal) het probleem te zijn. Een veertje zat los. Bewoog wat zwaar door oud vet. en een ringetje was afgebroken boven op het kunstof lagertje van de gewichtjes. Dit alles weer schoon en gangbaar gemaakt en ze loopt weer als een klokje.
Maar voordat ik eigenlijk wist wat er precies aan de hand was. Heb ik nog met de LPG verdamper gespeeld. Nu ruikt de auto na lang stationair lopen naar gas. Als je buiten staat Binnen in ruik je niks. Ik denk dat hij te veel gas binnen krijgt. Maar hoe stel je zon gas verdamper precies af.
Op benzine loopt de motor ook als een klokje. Ik hoop dat iemand mij kan vertellen hoe je de juiste hoeveelheid LPG gas kan afstellen.

Profiel  
 
lupolo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 739
Geregistreerd: 27-08-2007

Gepost: 02 juli 2008 10:59 AM
  [ # 1 ]

Re: LPG vraag

patri schreef:

Ik heb wat probleempjes gehad met onreglmatige loop van de motor. Na lang zoeken bleek de vervroeging in het ontsteking huis(Marshal) het probleem te zijn. Een veertje zat los. Bewoog wat zwaar door oud vet. en een ringetje was afgebroken boven op het kunstof lagertje van de gewichtjes. Dit alles weer schoon en gangbaar gemaakt en ze loopt weer als een klokje.
Maar voordat ik eigenlijk wist wat er precies aan de hand was. Heb ik nog met de LPG verdamper gespeeld. Nu ruikt de auto na lang stationair lopen naar gas. Als je buiten staat Binnen in ruik je niks. Ik denk dat hij te veel gas binnen krijgt. Maar hoe stel je zon gas verdamper precies af.
Op benzine loopt de motor ook als een klokje. Ik hoop dat iemand mij kan vertellen hoe je de juiste hoeveelheid LPG gas kan afstellen.

het enige hoe je je gas goed krijgt is met proffesionele apparatuur van bv een gas boer, word mijn altijd verteld, dit is niet te doen zonder deze apparatuur.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 juli 2008 11:57 AM
  [ # 2 ]

Met een CO meter weet je het zeker. Maar je kan ook door trial en error een eind komen. Wat is het type verdamper? Post een foto!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
patri
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 04-04-2005

Gepost: 02 juli 2008 08:44 PM
  [ # 3 ]

Ik heb wat fotos gemaakt.

op de verdamper staat R.D.W AGHG-0604

http://www.mijnalbum.nl/Album=D3SHW4TD Ik weet niet hoe ik dit in een directe link krijg.

Groetjes Patrick

P.s. Link werkt nu wel ??

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 02 juli 2008 11:39 PM
  [ # 4 ]

De link naar het album werkt wel, maar het is wellicht handiger om de foto direct zichtbaar te krijgen, die doe je door op de foto rechts te klikken, de afbeeldingslocatie te kopieren, en dit () (maar dan zonder () ) vervolgens te plakken tussen
met als resultaat:

Verder heb ik geen verstand van LPG, kan je dus niet verder helpen.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
patri
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 04-04-2005

Gepost: 02 juli 2008 11:51 PM
  [ # 5 ]

hallo brian

bedankt voor de uitleg van de foto,s Ik heb nog wat geprobeerd met{url} en zo. maar het lukte niet.maar het is leuk dat je het al geplaatsd hebt.
groetjes patrick

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 03 juli 2008 12:30 AM
  [ # 6 ]

Patrick, je weet zelf het beste met welke knopjes je hebt gespeeld, ik zou zeggen “terugspelen” en anders inderdaad even laten afstellen….....

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
patri
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 04-04-2005

Gepost: 03 juli 2008 10:29 PM
  [ # 7 ]

Het was vandaag weer even speeluurtje.

Ik heb op de verdamper aan de stelschroef gedraaid die in de as zit van de elektrische klep. op bovenstaande foto. Eerst heb ik hen een halve slag ingedraaid. Op de lange duur liep de motor weer onreglmatiger. Daarop weer de stelschroef een halve slag uitgedraaid. Nu loopt ze weer iets beter. Af en toe kucht ze een grijs pluimpje rook uit de uitlaat.
Maar ik ga er wel mee naar Wielinga in Wommels.Maar eerst op vakantie met de snoek. Rij daar toch meer met benzine.

Even ter leerling en vermaak.

* Klopt het als het gasmengsel te arm staat dat je meer kans hebt op een backfire. Zo ja hoe kan dat.
* Als men met de auto optrekt. Dan voert de cabrateur extra benzine toe. Gebeurt dit ook met gas. Of blijft dat altijd een constante gas hoeveelheid. ondanks dat men optrekt. Je trekt wel de lucht klep open met je pedaal waardoor dan het mengsel explosiever wordt??.

Profiel  
 
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 03 juli 2008 10:58 PM
  [ # 8 ]

er loopt een draad van de bobine naar je verdamper. dus als je meer toeren maakt, voert ie meer gas toe. soort eletronisch gestuurde gasklep, toerental afhankelijk. Zo heb ik het ten minste begrepen, als leek…

Zoek ff goed hier op het forum, ik heb ooit een stuk gelezen (kan ook op de clubsite zijn) over zelf lpg afstellen. weliswaar niet zo fijntjes als bij de specialist, maar komt toch aardig in de buurt…

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 03 juli 2008 11:54 PM
  [ # 9 ]

Over gas afstellen zijn al meerdere draadjes geweest.
1) zorgen dat kleppen en ontsteking en bougies goed zijn.
2) zorgen dat hij goed loopt op benzine, mn stationair.
3) op gas bij ongeveer half gas( 3000 a 4000 toeren) de stel schroef in de slang van verdamper naar keelstuk een paar slagen open draaien, dan langzaam dichtdraaien totdat de motor net begint te smoren en dan weer 1/8 tot 1/4 slag open draaien. ( dus met de ene hand bedien je de carburateur en met de andere hand draai je aan de stelschroef). Proefrit maken en als slecht trekt 1/8 slag verder open draaien totdat goed trekt.
4) stationair schroef op verdamper afstellen: geen gas geven. stationair stel schroef slag open draaien, langzaam dichtdraaien totdat motor bij stationair net begint te smoren en dan weer net zover open dat net niet meer smoort. evt nog 1/8 slag extra open.
Soms zitten er 2 stelschroeven op de verdamper, dan is de ene de stationair en de andere de overname. Dan weet ik het ook niet.
Klaar. Dit is een prima manier, maar je hebt er wel wat gevoel voor nodig.
Natuurlijk is met een CO meter ook prima, hoewel ik het liever op deze manier doe.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 juli 2008 12:03 AM
  [ # 10 ]
M'thijs schreef:

er loopt een draad van de bobine naar je verdamper. dus als je meer toeren maakt, voert ie meer gas toe. soort eletronisch gestuurde gasklep, toerental afhankelijk. Zo heb ik het ten minste begrepen, als leek… ...

onzin.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 juli 2008 12:07 AM
  [ # 11 ]

lpg heeft geen accelleratie pomp zoals benzine. Heeft lpg minder nodig. Het heeft met vernevelen van benzine te maken.

Een arm mengsel backfired nmm niet meer dan andere mengsels.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 04 juli 2008 01:48 AM
  [ # 12 ]
bogaard77 schreef:
M'thijs schreef:

er loopt een draad van de bobine naar je verdamper. dus als je meer toeren maakt, voert ie meer gas toe. soort eletronisch gestuurde gasklep, toerental afhankelijk. Zo heb ik het ten minste begrepen, als leek… ...

onzin.

wat doet die draad dan?

Profiel  
 
patri
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 04-04-2005

Gepost: 04 juli 2008 02:25 AM
  [ # 13 ]

Ik heb Alles van de ontsteking vervangen. Bougies niet die zagen er nog goed uit. Wel kabels contactpunten en rotor en kap. Kleppen zijn gecontroleerd.Het luchtfilter is geheel uitelkaar geweest en schoongemaakt met benzine en een nagelborstel. Er kwam behoorlijk wat drab uit.Gevolg is dat hij staionair 200 toeren extra draait dan voorheen. Dit toerental heb ik afgelezen met de toerenteller in de auto. Ik heb geen scooplamp.Zowel op gas en benzine is dus het toerental verhoogd. De motor krijgt nu dus meer lucht dan voorheen. Waardoor na mijn idee dus het stationair toerental omhoog is gegaan. Dit wil ik ook nog weer bijstellen met de gasklep. Maar ik wil niet te veel dingen tegelijk gaan doen. Zodat ik oorzaak en gevolg een beetje bijelkaar houdt.

Als ik het verhaal zo lees van Egbert. Heb ik dus met de stationair zitte speelen. Ik zal morgen opzoek gaan naar de stelschroef tussen verdamper en keelstuk.(keelstuk is de eigenlijke gaspit op de cabrateur neem ik aan). Ik heb zo uit het hoofd het vermoeden dat het een messing blok is van 30 mm lang en 15 mm breed en hoog. Waarop een steek ring sleutel 13 op past. Maar ik moet eerst nog even goed kijken.
Heb nu nog net gereden voordat ik dit forum las. Maar heb er een goed gevoel over zoals de motor nu liep. Ik rook geen LPG meer na lang stationair draaien.

Alvast bedankt voor alle info.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 juli 2008 11:47 AM
  [ # 14 ]
M'thijs schreef:
bogaard77 schreef:
M'thijs schreef:

er loopt een draad van de bobine naar je verdamper. dus als je meer toeren maakt, voert ie meer gas toe. soort eletronisch gestuurde gasklep, toerental afhankelijk. Zo heb ik het ten minste begrepen, als leek… ...

onzin.

wat doet die draad dan?

Die draad is nodig om het VEILIGHEIDS relais open te houden tijdens het rijden. Het relais ‘voelt’ de ontstekings pulsen en blijft open waardoor er stroom op de gaskleppen blijft staan. Stopt de ontsteking, dan slaat het veiligheidsrelais dicht en stopt de stroom naar de gaskleppen.

Vroeger had je een handkraan op de tank en een contact gestuurde elektrische klep voor hoofd druk. Er was een vacuum slangetje nodig om de stationiar gas toevoer open te houden. viel het vacuum weg omdat de motor stopte dan stopte de gas toevoer..

niks snelheidsafhankelijk dus.

De hoeveelheidgas bij gasgeven wordt puur gestuurd door inlaatvacuum die een membraan verder opentrekt.
Gasklep verder open(gasgeven) is meer zuigkracht aan het keelstuk en daarmee gaat het membraan meer gas toelaten.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 04 juli 2008 11:55 AM
  [ # 15 ]

Aha, duidelijk! Bedankt!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook