Hallo allen,
wie weet wat een oorzaak kan zijn bij mijn Picasso, mijn auto heeft nog geen 36.000 km. gelopen en verbruikt 1l. olie op de 1000 km. De motor is aan de onderzijde volledig schoon en heeft dus geen lekke oliekeerringen naar assen of aan de onderzijde. Bij mijn garage willen ze het liever nog een keer aankijken met een extra toevoeging in de olie om iets wat zou kunnen haperen los te krijgen. (wat dat ook mag wezen, ik geloof er zelf niet in) Omdat mijn auto altijd rookt, heb ik zelf het idee dat mijn auto de olie via de cilinders eruit gooit. Overigens ziet koelwater en olie er normaal uit.
Groeten, Walter
Klinkt als een probleem dat 2 ex-collega’s van mij ook hadden met hun Picasso’s (1.8 16v). Beiden hebben een normale rijstijl, relatief nieuwe auto’s met weinig kilometers (ook zo rond de 40.000), altijd dealer onderhouden en vanaf nieuw af aan een olieverbruik van 1 l op 1000 km.
Oorzaak is nooit vastgesteld en probleem is nooit opgelost door de dealer (nou had die ook een insteek van “dat is binnen de toleranties”.... pardon?! 1 liter op 1000 km voor een auto met zo weinig kilometers?!) en na 3 jaar moesten de auto’s eruit (auto van de zaak). Bij 1 van de Picasso’s is geloof ik wel idd een motorreinigingsmiddel erin gegooid maar dat hielp niet echt veel. Een andere collega met een Peugeot 406 (zelfde blok, alleen iets andere kop geloof ik) had hetzelfde probleem.
Maw ik heb geen oplossing voor je, kan alleen meedelen dat het niet geheel onbekend klinkt.
Vroem
PSSSSTT stil houden he, ik mag het niet zeggen…
je klepseals benne de oorzaak.
oke je heb een minime kans dat je zuigerveertjes nie goe benne.
maar persoonlijk houd ik het op de klepseals.
je kan dat heel handig controleren.
ff 10 a 15 minuten stationair laten lopen bij warme motor.
vervolgens gaspedaal onderin rammen(niet drukken ) maar echt klabam onderin.
motor op 6000 rpm laten komen en dan gas los..
komt er een dikke pluim uit je uitlaat ,dan zijn je seals de oorzaak.
dan zijn er 2 manieren die dingen te vervangen… 1 met de kop erop en 1 met de kop eraf… methode 1 is in jou geval de aangewezen weg, maar er benne er maar weinig die dat kunnen,temeer omdat bij die methode altijd de kans bestaat dat de kop alsnog gelicht moet worden.
echter bij die kmst zou ik gaan hameren op garantie.
greets van wupke:enne als ze me vragen!! ik heb niks gezegd…sterkte..
Hallo Wupke,
nou van jou hebben ze het niet gehoord, hoeft ook eigenlijk is het schandalig dat mijn dealer de klacht niet erkend. Het probleem ligt dus bij Citroen en zijn dealernet die een probleem proberen in de doofpot te stoppen, maar je omschrijving klopt perfect, en als ik eerlijk ben moet mijn auto dit al van het begin af gehad hebben., bij iedere beurt heb ik aangegeven dat de auto naar mijn gevoel te veel roet uistoot, achterkant is altijd zwart bij de uitlaat. Helaas hebben ze nooit mijn klacht serieus behandeld, ondanks dat ik van jou begrijp dat dit een Picasso 1,8 klacht is.
Heel erg bedankt, ik zit nu echter te kort voor mijn vakantie om mijn auto nog weg te brengen. Over een maand zullen ze bij de garage de wind van voren krijgen.
Groeten, Walter
en natuurlijk nogmaals bedankt voor je antwoord om aan te geven hoe blij ik ben dat ik nu het probleem ken, terwijl ze dat bij mijn dealer nog steeds niet willen begijpen.
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
kreazyV8wuppo schreef:PSSSSTT stil houden he, ik mag het niet zeggen…
je klepseals benne de oorzaak.
oke je heb een minime kans dat je zuigerveertjes nie goe benne.
maar persoonlijk houd ik het op de klepseals.
je kan dat heel handig controleren.
ff 10 a 15 minuten stationair laten lopen bij warme motor.
vervolgens gaspedaal onderin rammen(niet drukken ) maar echt klabam onderin.
motor op 6000 rpm laten komen en dan gas los..
komt er een dikke pluim uit je uitlaat ,dan zijn je seals de oorzaak.dan zijn er 2 manieren die dingen te vervangen… 1 met de kop erop en 1 met de kop eraf… methode 1 is in jou geval de aangewezen weg, maar er benne er maar weinig die dat kunnen,temeer omdat bij die methode altijd de kans bestaat dat de kop alsnog gelicht moet worden.
echter bij die kmst zou ik gaan hameren op garantie.
greets van wupke:enne als ze me vragen!! ik heb niks gezegd…sterkte..
als ik mag vragen aangezien je vrij nieuwe bent hier.
hoe weet je dit allemaal
en wat rijdt je zelf
werk je bij citroën?
je ben natuurlijk niet tot antwoorden verplicht, maar hoop er natuurlijk wel op
hehe, ik had al zoiets van het zal wel nie lang duren eer die vraag komt.
afijn, ikke, tja.
ik houd dat liever voor mezelf.
voor jullie ben ik gewoon een wandelende en typende vraagbaak.
mijn kennis van de mechanica begint bij de 1 cilinder en eindigt bij de 12 cilinder.
al heb ik wel eens hoofdbrekens gehad over een blokkie van 36 ton met 36 cilinders en een verbruik van 20 liter per minuut.
de transmissie kent weinig geheimen voor me en automaten zijn een hobby voor me.
motoren van PSA maak ik voor de lol en de gezelligheid.
in een vorig leven was ik een revisie monteur.
heden jaag ik met 40 ton + over een testbaan en krijg daar nog voor betaald ook nog.
en de double chevron?
tja, ik mag daar graag aan sleutelen.
al is het voor mij domweg PSA prut.
en gewoon gein om eraan te klungelen.
mijn auto? gewoon een stuk blik op wielen en het rijd.
greets van kreazyV8wuppo.
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
lekker mysterieus
je kennis is hier vast een grote aanwinst
maar zelf rijdt je dus geen Citroën?
wissels schreef:Hallo Wupke,
nou van jou hebben ze het niet gehoord, hoeft ook eigenlijk is het schandalig dat mijn dealer de klacht niet erkend. Het probleem ligt dus bij Citroen en zijn dealernet die een probleem proberen in de doofpot te stoppen, maar je omschrijving klopt perfect, en als ik eerlijk ben moet mijn auto dit al van het begin af gehad hebben., bij iedere beurt heb ik aangegeven dat de auto naar mijn gevoel te veel roet uistoot, achterkant is altijd zwart bij de uitlaat. Helaas hebben ze nooit mijn klacht serieus behandeld, ondanks dat ik van jou begrijp dat dit een Picasso 1,8 klacht is.
Heel erg bedankt, ik zit nu echter te kort voor mijn vakantie om mijn auto nog weg te brengen. Over een maand zullen ze bij de garage de wind van voren krijgen.
Groeten, Walter
en natuurlijk nogmaals bedankt voor je antwoord om aan te geven hoe blij ik ben dat ik nu het probleem ken, terwijl ze dat bij mijn dealer nog steeds niet willen begijpen.
Tja, Walter.
je zit helaas tussen de wal en het schip, zoals het gezegde gaat dus..
PSA erkent dat probleem niet, en het is vaak aan de dealer om de schade te verhalen op de importeur.
beide pogen natuurlijk dat NIET te doen.
FF ter info.
zowel de BX alsook de XM en de Xantia zijn gevoelig voor die ellende met de seals.
dus in zoverre , je bent de enigste niet.
wat mij keer op keer verbaasd, is dat PSA die klote seals nog gebruikt.
oke een enkeling wat fabrikage of montage gerealteerd probleempjes geeft kan ik in komen.
maar jij bent nu al nummer (??? ) die met dergelijke klacht aan komt zetten.
en nog wil die PSA er niks an doen.
dit doet me denken aan de arrogantie van PON en VW.
jaren aaneen hebben ze in verschillende type’s een waardeloze zekeringen tray gemonteerd.
dit resulteerde in de gekste storingen, van KMS tellers die een eigen wil kregen , tot midden in de nacht in ene met 120 KMH op de weg NUL verlichting.
en toch hebben ze dat onderdeel (nar mijn weten) langer dan 5 jaar in diverse type’s gemonteerd.
en als je dan om garantie vroeg ,tja,, je kent het al.
nee meneer dit is geen garantie, en nee meneer u bent de 1e met die klacht.
Maar goed, jij bent er niet mee geholpen nu.
persoonlijk zou ik denken aan een foontje naar de consumentenbond alvorens naar de dealer te stappen.
daarbij zou ik ff een en ander uitzoeken middels raadplegen van een advokaat waar ik zou staan.
dan zou ik beslagen ten ijs ff naar de dealer gaan ,en kijken hoever ik kwam.
hoe dan ook, ik als techneut weet wat er loos is.
je seals zijn zich niet gaan zetten.
dit kan 2 oorzaken hebben.
foutive montage.
of een probleem in de fabrikage van de seals.
die dingen benne van een soort rubber, als dat niet goed vulcaniseerd, tja dan zit jij met de ellende.
sterkte en groetjes van wuppie..
ps ,, houd me op de hoogte..ik heb ook wel wat contakkie’s die mischien kenne helpen.
en of course wil ik weten of het allemaal lukt.
enne goeie reis en prettige vacance..
kreazyV8wuppo schreef:al heb ik wel eens hoofdbrekens gehad over een blokkie van 36 ton met 36 cilinders en een verbruik van 20 liter per minuut.
Mmmmm… Nou ben ik toch benieuwd…. Aantal cilinders duidt op een (expirimentele) vliegtuigmotor, het gewicht op een trein/grote dumptruck/scheepsblokje…. Alhoewel ik 20 liter per minuut nog vrij zuinig vindt voor een scheepsblokje.
Vroem
Thanks voor de extra toelichting Wuppo,
voorlopig moet de auto eerst 2500 km. lang een caravan van 1200 kg. gaan slepen over bergen en door dalen,
als ik terugben zal het mankement er niet beter op geworden zijn.
oh ja als de auto tijdens de vakantie het begeeft, zal ik niet nalaten mijn dealer om oplossing van dit probleem te vragen. Zoals ik bij hun heb aangegeven is dit hun probleem om dit op te lossen en niet de mijne. En een beetje olie bijvullen lost het probleem niet op, dus hebben zij zich niet aan mijn verzoek voldaan.
Met vriendelijke groet,
Walter
Vroem schreef:kreazyV8wuppo schreef:al heb ik wel eens hoofdbrekens gehad over een blokkie van 36 ton met 36 cilinders en een verbruik van 20 liter per minuut.
Mmmmm… Nou ben ik toch benieuwd…. Aantal cilinders duidt op een (expirimentele) vliegtuigmotor, het gewicht op een trein/grote dumptruck/scheepsblokje…. Alhoewel ik 20 liter per minuut nog vrij zuinig vindt voor een scheepsblokje.
sorry, was wat vergete wat erbij te ploppe.
het moet zijn : : 20 ltr per minuut per cilinder…. hebbie nou een idee?
oh ja tankinhoud was ettelijke tig duizenden tonnen, ruwe olie.
greets van wupke.
en het zijn 2 X 18 cilinderblokken.
daartussenin stonden 2 kleinere R&R 12 pitters, en het geheel ging via een vertragingskast en deelkast ,naar 4 schroeven.
het was een van de laatste bootjes die met zuigermotoren voer, en tegenwoordig is het scheepje omgebouwt en liggen er 2 turbine motoren in .
greets van wupke.
Ah….een diesel fanaat, Welkom
Je verhalen doen me herinneren aan de Kromhout fabriek in A’dam-oost, midden jaren 70…..waar enorme scheepsdiesels proef stonden te draaien en ik daar weleens stond te kijken als ik de avondploeg moest ophalen (was toen buschauffeur bij de NZH)...en ik een koptelefoon opkreeg vanwege het enorme geraas daar binnen in die proefruimte, waar dan een 3 meter hoge motor stond en zeker een 10 meter lang. (in mijn herinnering)
Je kon je hand gewoon op EEN klep houden….die af en toe even bewoog.
16.000 pk of zo ...en 320 rpm bij max. ??
fftopic (sorry)
Hallo jongens,
net terug van de rondreis door Frankrijk, auto heeft zoals eerder geschreven er flink aan moeten trekken, met hellingen tot 8% met een treingewicht van naar schatting 2800kg.
Tijdens deze 2500 km. heeft de auto maar 0,5 liter olie verbruikt. Dit lijkt mij zelf redelijk. Zou het dan toch te maken kunnen hebben met kleppen die niet goed sluiten? Echter als de motor flink warm is, zou dit probleem dan niet meer zo’n probleem zijn.
Ps in Nederland rij ik overwegend korte afstanden van +/- 15km.
Het zit mij in ieder geval nog niet helemaal lekker.
Met vriendelijke groet,
Walter
zo op zich lijkt me deze verklaring het meest voor de hand liggend.
relatief koude motor, klepstelen worden niet voledig warm, dus zetten ook niet veel uit.
hieroor blijft hun diameter dus klein.
de kleprubbers zijn hard, of op de een of andere manier sluiten ze de zaak niet meer 100% af.
door die lange afstand te rijden, word de motor wel warm, en zetten de klepstelen voledig uit, waardoor ze dus de afdichting met de seals WEL realiseren.
,echter, als vakidioot, weet ik uit ervaring dat boodschapen schoolkinderen auto’s veel meer olie drinken dan een racebeest van de vertegenwoordiger, die ermee tekeer gaat alsof er geen morgen meer is.
lage bedrijfsthemperaturen zorgen voor extra aanslag, want de warmte word gebruikt om alles schoon te maken, en te houden.
daarop zijn die additiven in de olie gebaseerd.
probeer het zelf maar om na het eten de vaat met dreft en koud water schoon te krijgen.
1x wil wel lukken, maar doe het 1 mnd lang en je borden zien er niet meer uit, laat staan het bestek.
ik zou het verbruik op de korte termijn in de gaten houden, en dan bv 1x per mnd een langere afstand van +/- 100 km gaan tuffen.
blijft het verbruik dan binnen de perken, zou ik voorzichtig zijn met stappen naar de dealer toe.
immers word een auto gebouwt gebaseerd op gemiddelden, en dan is 15 km per dag, aan de lage kant, zoniet onder de limiet.
greets van wupke:enne hoe was de vacance?
Hallo Wuppo,
in Nederland is het inderdaad een soort boodschappenwwoon/werk auto, ook alle familie woont op relatief korte afstand. De kans dat ik hem in Nederland hierdoor heetstook is zeer klein. Vanwege persoonlijke omstandigheden lukt het helaas niet om dit op de fiets te doen.
De vakantie is mij uitstekend bevallen, maar volgende keer toch weer liever naar een land waar de mensen zich verstaanbaar kunnen maken. Je ne comprand pas Francais. Lentement sil vous plait. Maar goed ik ken Frans wel, maar Frans begrijpt mij niet of zoiets.
Au Revoir,
Walter
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
eigenlijk is het schandalig dat mijn dealer de klacht niet erkend. Het probleem ligt dus bij Citroen en zijn dealernet die een probleem proberen in de doofpot te stoppen,
PSA erkent dat probleem niet, en het is vaak aan de dealer om de schade te verhalen op de importeur.
beide pogen natuurlijk dat NIET te doen.
vind het wel erg kort door de bocht en voel me er ook wel een beetje door aangevallen. Je moest eens weten hoeveel er wel geclaimd wordt onder garantie, daar hebben jullie geen flauw benul van.
Maar goed de constatering dat het in dit geval lekkende klepseals zijn is juist. Alleen het kan meerdere oorzaken hebben, denk eens aan de soort olie die je er bij gooit en wat hier naar voren komt is inderdaad de lage kilometrages die er gereden worden. Het is juist geconstateerd dat een auto ook op bedrijfstemperatuur moet komen. Dit zijn dus lastige gevallen. Maar om meteen te zeggen dat de dealer niets wil doen en dat het een algemeen bekend probleem is en dat wij het maar in de doofpot stoppen vind ik dus te kort door de bocht.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115