ice96 schreef:Aha, duidelijk. Dit soort ruiten (autom. zakkend) komt op de andere auto’s ook voor maar is dit altijd verbonden aan de frameloze ruiten? Gewoon uit interesse.
dit raakt een beetje OT, maar het lijkt me niet dat je de zijruiten automatisch laat zakken bij het aanraken van de portiergreep als je geen frameloze ruiten hebt Kun je een voorbeeld noemen?
Andersom is het niet abosluut noodzakelijk om ze elektrisch vast te klemmen zoals op de C6, tenslotte had de DS ook frameloze ruiten, maar dan zonder elektriek.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_5450.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1093
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
eviltwin schreef:ice96 schreef:Aha, duidelijk. Dit soort ruiten (autom. zakkend) komt op de andere auto’s ook voor maar is dit altijd verbonden aan de frameloze ruiten? Gewoon uit interesse.
dit raakt een beetje OT, maar het lijkt me niet dat je de zijruiten automatisch laat zakken bij het aanraken van de portiergreep als je geen frameloze ruiten hebt
Kun je een voorbeeld noemen?
Andersom is het niet abosluut noodzakelijk om ze elektrisch vast te klemmen zoals op de C6, tenslotte had de DS ook frameloze ruiten, maar dan zonder elektriek.
OT… dat moeten we natuurlijk niet hebben
En dus daaarom nog even kort:
Bij mijn weten hadden de duitse “ober-auto’s” dit al een jaar of 5-6 terug. Don’t shoot me if I am wrong… maar volgens mij had Mercedes S dit ook al maar dan icm normale duren…
Dan nogmaals de vraag waarom? Wat is er nu het nut van je ramen automatisch 5mm naar beneden of naar boven te doen als je GEEN frameloze ruiten hebt?
Sterker nog als je gewone deuren hebt dan zie je niet eens of ze 5mm zakken
ice96 schreef:Bij mijn weten hadden de duitse “ober-auto’s” dit al een jaar of 5-6 terug. Don’t shoot me if I am wrong… maar volgens mij had Mercedes S dit ook al maar dan icm normale duren…
Het gaat er overigens niet om wie er eerst was, maar 12jaar geleden was er ook al een 406coupé en die heeft het IIRC ook (wederom: frameloze ruiten!)
Het is heel simpel, wil je hard rijden met frameloze ruiten dan is het slim ze hard in de sponningen de duwen, maar omdat dan het portier niet makkelijk sluit moeten ze een stukje zakken, bij het openen.
Ook diverse Duitse coupé‘s en cabrio’s beschikken over dit systeem, van MB SL tot BMW3 to VW Eos.
BIj BMW gaat het overigens gewoon stuk
http://www.autoforum.be/showthread.php?p=2513112
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije