comfort bx Aan de diverse tips over het verhogen van de veerkwaliteit [opboren enzo]wil ik het volgende toevoegen. Wat ik zo hier en daar vernomen heb is, monteer citroen GS bollen[zelf geen ervaring mee] . en wat denk je hiervan “zet je stoel in de achterste stand ” zelf geprobeerd het effect is verbluffend en simpel uit te voeren aleen wel lange benen nodig groet am
Bollen van een GS heeft geen zin. De comfortabelste originele BX bollen die er zijn, zijn zachter dan originele GS bollen.
Kan me voorstellen dat verder naar achter gaan zitten helpt, want naar mijn mening is alleen de voorkant van de BX voor verbetering vatbaar, qua comfort. Je zou een chauffeur moeten hebben, en zelf achterin gaan zitten.
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
Als je je stoel goed afgesteld hebt, zou ik vanwege het comfort niet verder naar achteren gaan zitten i.v.m. de veiligheid. Met een beetje pech weet je je pedalen niet meer goed te vinden of kan je je koppeling niet ver genoeg indrukken (om nog maar te zwijgen van de rem).
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
hier heb je comfort…
maar de acceleratie is wel een stuk slechter dan bij een bx
Dat zeg je nou wel, maar zo’n bank zit vaak een stuk slechter dan een autostoel.
Zeker BX GTI meubilair is echt geen straf om uren op te zitten.
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
web schreef:Dat zeg je nou wel, maar zo’n bank zit vaak een stuk slechter dan een autostoel.
Zeker BX GTI meubilair is echt geen straf om uren op te zitten.
Voor echt comfort moet je in mijn Eend zijn he Vannacht heeeeeeeeeeeeeerlojk geslapen ...
Schijt aan originaliteit.
verhogen comfort bx 2 kijk dit vind ik nu leuk foto’s van bankstellen enzo /????????? a Dat van die chauffeur is financiel niet haalbaar bovendien zelf sturen is toch het einde zeker in een bx. b Zoals ik al schreef je benen moeten lang genoeg zijn….. veiligheid mag nooit in het geding zijn. c GS bollen harder dan de zachste bx bollen ? hoe zit dat ? d allen de voorkant voor verbetering vatbaar? hoe zit dat? Tot slot ik wil bijdragen aan al die tips over comfot verhoging Dat gedoe met boormachines om gaatjes in bollen….............. . Zelf ben ik dik tevreden en ik vraag mij af waarom zou de fabriek niet zelf tot het uiterste[ in de tijd ]zijn gegaan betreft vering tenslotte is het verkoop argument toch de geweldige vering DAT DOET DE FABRIEK NIET ZOMAAR
andre martinus schreef:Zelf ben ik dik tevreden en ik vraag mij af waarom zou de fabriek niet zelf tot het uiterste[ in de tijd ]zijn gegaan betreft vering tenslotte is het verkoop argument toch de geweldige vering DAT DOET DE FABRIEK NIET ZOMAAR
Dat deed de fabriek om zo veel mogelijk potentiële kopers over de streep te trekken om een BX te kopen. M.a.w. het is een middenweg en je kunt de BX zowel stugger als soepeler laten veren als dat hij verkocht is.
Niet iedereen houdt van het zwevende tapijt gevoel daarom worden nieuwere Citroëns met hydraulische vering steeds stugger en stugger.
Vergelijk de DS maar eens met de C5. Een wereld van verschil.
andre martinus schreef:GS bollen harder dan de zachste bx bollen ? hoe zit dat ?
Hoezo hoe zit dat? Duidelijk zat lijkt me. Zoek de specificaties maar na.
BX TZI berline voorbollen en BX break achterbollen (behalve turbodiesel) zijn comfortabeler dan gewone GS bollen. De overige types zijn gelijk aan of minder comfortabel dan GS bollen.
andre martinus schreef:allen de voorkant voor verbetering vatbaar? hoe zit dat?
Door de getrokken draagarmen (constructie achteras) is de achterzijde sowieso al VEEL comfortabeler dan de voorzijde.
andre martinus schreef:Zelf ben ik dik tevreden en ik vraag mij af waarom zou de fabriek niet zelf tot het uiterste[ in de tijd ]zijn gegaan betreft vering tenslotte is het verkoop argument toch de geweldige vering DAT DOET DE FABRIEK NIET ZOMAAR
Vering blijft een compromis tussen comfort en wegligging. Hadden ze de auto’s nog comfortabeler gemaakt, dan waren ze door de autobladen e.d. afgezeken wegens hun wegligging. Nu blijft het bij relatief milde kritiek, waar ze zich steeds meer van aantrekken zodat moderne Citroens steeds meer “bij” komen in wegligging en daar iets van hun comfort voordeel voor ingeleverd hebben.
Je bent als eigenaar natuurlijk vrij je compromis anders te kiezen dan de fabrikant. Dus zachtere bollen. Of hardere, net wat je wil. Maar op een gegeven moment loop je tegen constructieve beperkingen aan. De voortrein van de BX is er zo een. Je zal ‘m nooit zo comfortabel krijgen als een DS, tenzij je ophangpunten gaat verplaatsen enzo.
Marcel
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
bedankt voor alle reacties betreffende vering als ik het dus allemaal goed begrepen heb hoe comfortabeler hoe minder de wegligging zal gaan worden Dit is voor al die gaatjesboorders misschien toch wel iets om rekening mee te houden groet am
Nog ff over het opboren van bollen….
De vering is vanaf fabriek natuurlijk afgestemd op veilig en confortabel met 4 volwassenen erin.
Als je er voornamelijk alleen of met z’n tweeen in vertoeft veert hij dus wat aan de harde kant.
Na telefonisch overleg met Cyparse (bollenvullers) uit Soest toch maar overgegaan op een boring van 2.1 ipv 1.8 mm. (voor dus)
En nu is mijn 1.9 TZI (177k ‘93)voor een toefje zachter en beter in balans met de achterkant (althans ,dat is mijn gevoel) die door de andere geometrie vd. ophanging sowieso al lekkerder veert.
Ik vermoed dat de stroeve veerpoten ook wel wat minder comfort geven want mijn vorige 1.9 (225k ‘91) was beduidend zachter met dezelfde bollen(overgezet) en mijn eerdere Cannes was nog wat zachter.
oh ja—wegligging/overhellen geen verschil!
Citroën-? It’s life Jim, but not as we know it!
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Afgelopen twee jaar heb ik een 1.4i Deauville gehad. Nu een GTI. Wat opvalt is dat de 1.4 veel soepeler geveerd is, maar daar had je bij een snelwegbocht (klaverblad) met 70 km/h echt het maximum, met de GTI is 70km/h gewoon normaal / relaxed.
Het heeft allemaal zijn voordelen, de GTI is gewoon harder geveerd en gezien het motorvermogen waarschijnlijk ook niet verkeerd.
Doorhangen in een bocht heeft m.i. niets te maken met de doorstroom opening in je bol daar die alleen de snelheid waarmee de olie in(uit) je bol stroomt regelt .
In een lange bocht gebeurt dat na verloop van tijd toch wel met dezelfde hoeveelheid als bij een wat grotere opening.
De gas-druk en -volume in je bol lijkt mij belangrijker in deze.Maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Als je het wil proberen haal je er gewoon een paar op de sloop om uit te boren.Zo gepiept.
Want we willen toch wel met normale snelheid een drempeltje over, toch ?-niet dan:-) ?
En een bochtenvreter is de bx toch niet (mede gezien de geometrie vd voorwielophanging) dus je pk’s zul je vnl. op het rechte stuk gebruiken.(ik tenminste wel).
Citroën-? It’s life Jim, but not as we know it!
Gorilla schreef:Want we willen toch wel met normale snelheid een drempeltje over, toch ?-niet dan:-) ?
En een bochtenvreter is de bx toch niet (mede gezien de geometrie vd voorwielophanging) dus je pk’s zul je vnl. op het rechte stuk gebruiken.(ik tenminste wel).
Dat gaat prima met de normale bollen, als de rest van het systeem maar in goede staat verkeert. De 1400 met normale bollen veert echt als geen andere BX, dat is ook een kwestie van de hoeveelheid gewicht op de voortrein (die toch wat minder mooi geveerd is als de achterkant). Misschien speelt dat ook mee; het deel van het gewicht v/d bestuurder wat op de voorwielen rust (stoelstand).
Ik ben het wel met je eens dat de BX geen echte bochtenvreter is. Waar ik wel wat aan toe wil voegen: Ik heb, na jaren geen 185-ers banden te hebben gewild, me toch bekeerd tot de stelling dat dát de maat is die je moet hebben op een BX met SB; het bochtengedrag (sterk onderstuur) verbeterde er flink door.
Ich bin ein Breaker
Graag zou ik mijn bx zachter maken, want ik vind em toch ietsje stug.
Volgens mij zijn m’n achterbollen ook niet echt top meer, maar goed.
Mijn vraag is: is het mogelijk thuis voor de deur bollen te vervangen?
(ik herinner me dat mijn vader vroeger de bollen van z’n GSA met een beiteltje lossloeg ofzo)
En dat uitboren van 1.8 naar 2.1 mm, is dat met een accuschroeftolletje haalbaar, op de stoep?;-)
gr
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Bollen kun je inderdaad zelf goed doen. Zoals je al aangeeft, met een beiteltje die je radiaal op de bol zet (op de naad), en een tikje van een hamer erop kun je ze zo een slagje los maken. Daarna het hydr. systeem drukloos maken en je schroeft ze er zo af.
Maar dat opboren luistert heel nauw!! Als je experimenteert met een paar sloopbollen kun je er best mee experimenteren (moeten ze natuurlijk wel fatsoenlijk op druk zijn, anders wordt het stuiteren geblazen), maar als je er daadwerkelijk een tijdje mee wil rijden kun je dit beter door Chyparse laten doen, omdat de gaten aan beide kanten precies even groot moeten worden. Je wilt immers absoluut geen verschil in demping hebben tussen links en rechts!!! En verder schijnt een klein beetje opboren al veel verschil uit te maken, is dus een secuur werkje, althans dat heb ik begrepen.