Vraagje aan de echte kenners:
Uiterlijk zitten er natuurlijk behoorlijk wat verschillen tussen de BX’en van het type 1 en het type 2, maar hoe verschillend zijn de auto’s nou helemaal?
De zichtbare verschillen van dashboard en front zijn helder, dat zaken als gordelvangers misschien net even iets anders zijn behoeft ook geen betoog, maar kan een automaat (incl kieshendel) van een 2 1-op-1 naar een type 1? Heeft er iemand wellicht een foto van een dash/interieur van een type 1-automaat?
Subframes/veerpoten e.d.: anders geworden bij de type-wisseling, of volledig gelijk?
Heb ook wel eens begrepen dat de deuren anders zijn geworden, maar dat je deuren van het ene type wel over kunt bouwen naar het andere, maar andersom weer niet?!
Daarnaast: past een type 2-airco in een type 1? Dat de aansturing door een dash-deel anders is a la, maar zijn de aansluitingen van verwarming achter dash en in paravan volledig anders, of is dit identiek?
Zijn zo van die dingetjes die ik me afvraag omdat er een kleine kans is dat ik met een type 1 verder ga, maar dan wel de bijzonderheden uit mijn type 2 mee zou willen nemen (met name airco en automaat).
Zo’n zelfde vraag (zij het minder belangrijk) bijvoorbeeld ook voor de aansturing van elektrische ruiten…
Ik ben benieuwd wat dit topic oproept, hoop in ieder geval op antwoord op m’n vragen…
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
De voorschermen zijn compleet anders; niet alleen het knipperlicht maar ook de breedte van de wielkast is anders.
Er zijn zo ongeveer de volgende typen subframes:
- BX met 150 motor; bruin subframe
- BX met TU motor; zwart
- vroegere BX met XU motor (serie 1 en vroege serie 2); subframe = bruin
- latere BX met XU motor; subframe = zwart
- latere 16v motor (zou versterkt zijn - nog nooit verschil kunnen ontdekken); zwart
en van de allervroegsten is dan ook nog een versie met lagers geleverd, tot medio 1985.
Gordelvangers zijn definitief veranderd bij type 3, sommige typen 2 hebben ook oranje vangers.
Ik heb zelf een type 1 automaat uit 1985; de pook ziet er eender uit als de type 2/3.
Het kachelhuis is gelijk; alleen de bedieningsorganen zijn anders.
De type 2/3 achterschermen zijn achter de deur bol; een type 1 achterportier is dikker. Daardoor past het de ene kant op wel, de andere niet.
Van interieurdelen past er op de stoelen na niet veel. De zonnekleppen misschien. De pookbak is ook ietsje anders; de tunnel v/e type 1 koets loopt iets anders.
Ich bin ein Breaker
Veerpoten zijn hetzelfde gebleven, of in elk geval uitwisselbaar.
Ik heb onder mijn type 1 bx een veerpoot van een type 2/3 zitten, ziet er hetzelfde uit, veert ook prima!
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
karel schreef:Ik heb zelf een type 1 automaat uit 1985; de pook ziet er eender uit als de type 2/3.
Heb je foto’s van je interieur (voorin)/dash voor me?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Ik heb er eentje online staan:
maar daar is de pook niet op te zien.
Ich bin ein Breaker