Nadat er twee olielekken van de GTi 8V (91) waren gedicht dacht ik de auto een plezier te doen door het blok weer eens schoon te spuiten aan de onderkant. Na alle elektrische bedrading zorgvuldig te hebben gedroogd startte de auto echter nooit meer.
Uit de uitlaat rook ik een zeer stevige benzinedamp. Controle van de vonk door een losse bougie op het blok te houden leverde af en toe een vonk op. Auto ging echter niet aan.
ANWB gebeld en deze stelde vast dat er geen vonk was, door een wat grovere test met de schroevedraaier. Conclusie van de goede man: geen of te weinig BDP signaal. Sensor gaf echter goede Ohmse waarde. Op de mulitmeter zag hij echter onvoldoende spanning van de sensor bij starten (geen idee wat je zou moeten zien trouwens).
Thuis gekomen trok ik de sensor er uit en deze bleek vol met smurrie te zitten. Een combinatie van water zeep en smeer. Dat zou wel eens een goede oorzaak kunnen zijn van het wegvallen van het signaal lijkt mij.
Maar wat nu? Ik zou het vliegwiel kunnen reinigen door er remmenreiniger overheen te spuiten van boven en van onder en daarna met perslucht de boel zo goed en kwaad als mogelijk droog en schoon te spuiten.
Kan dat zomaar of sloop ik dan de koppeling en eventueel wat lagermateriaal? Zo ja, wat zou ik dan anders kunnen doen?
Ik zou de BDP sensor reinigen en dan gewoon proberen te starten. Door het draaien vliegt de meeste zooi wel van het vliegwiel. Iig genoeg om de BDP sensor zijn werk te laten doen.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Remmenreiniger op de koppeling kan iig geen kwaad, als ik een koppeling vervang spuit ik ook wel een busje leeg erop om alle vet weg te krijgen.
Maar ik zou iig inderdaad eerst die BDP na reinigen terug schroeven en kijken of het werkt.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ben toevallig met een BX sensor bezig op mijn CX, en deze geeft bij start toerentallen ongeveer 1-1.2v AC. Ik heb begrepen dat vanaf 0.5-0.6v AC hij het zou moeten doen.
Zolang de meuk op je vliegwiel niet magnetisch is, zou het weinig uit moeten maken voor de BDP sensor. De sensor zelf goed schoonmaken (vooral vocht) kan ik me van voorstellen dat het van invloed is.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
hoort ie wel benzine in te spuiten als ie geen bdp signaal heeft? je zegt dat ie naar benzine stinkt.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Hij zal wel een slecht signaal hebben, dan spuit ie wel wat in…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Ik zou alle connectoren eens goed nakijken, waar nodig goed sachoonmaken en inspuiten.
Kijk ook goed rondom de bobine en verdeler, elk restje vocht daar kan desastreus zijn! (ik zal nooit die keer bij de wasstraat vergeten dat ik Bixje eruit moest duwen, tot grote hilariteit van de autochtonen alhier).
Ook de massapunten in de motorruimte niet vergeten!
Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.
Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).
Ik had al een andere BDP sensor schoongemaakt en gemonteerd. Het mag allemaal niet baten. Het lijkt mij dat die smurrie toch wel invloed uitoefent op de magnetische veldwisselingen, maar helemaal weten doe ik dat niet. Als de gaten tussen de tanden zitten opgevuld met geleidende smurrie dan moet dat haast wel invloed hebben.
Ik denk dat ik gewoon aan de gang moet met remmenreiniger.
Het verbaast me echter dat er zoveel smurrie op het vliegwiel terecht kan komen. Volgens mij zit er normaal gesproken een afscheidingsplaat met twee lagen aan de krukas kant van het vliegwiel. Bij mij heb ik nu ontdekt, zit er maar 1 en zitten er veel spleten waardoor de smurrie er langs de onderkant in is gekomen vermoed ik. Het gat aan de andere kant onderaan de bak, met de opening naar de bestuurders kant, heb ik bewust scherp gemeden met de HD spuit.
Ik heb de beschikking over een Fluke mulitmeter, die zou een 1,5 V signaal met een frequentie van 10 x per seconde (600 tpm) enigszins moeten kunnen volgen.
Alle elektrische contacten zijn schoon en droog.
Ik ga morgen weer eens prutsen.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
FransT
Ik weet niet of jouw bx een verdeelkap heeft of een dis ontsteking, maar als er een verdeelkap opzit kan het geen kwaad om die van binnen ook even goed droog te maken en in spuiten met wd40, ook de kabels, en evt de schachten waar de bougies inzitten, mischien staan die nog vol met water?
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
verdelerkap heeft ie.
Art schreef:Ik weet niet of jouw bx een verdeelkap heeft of een dis ontsteking, maar als er een verdeelkap opzit kan het geen kwaad om die van binnen ook even goed droog te maken en in spuiten met wd40, ook de kabels, en evt de schachten waar de bougies inzitten, mischien staan die nog vol met water?
Alle contacten zijn schoon en droog. Ik heb voor de gelegenheid maar meteen nieuwe Bosch Super 4 bougies gemonteerd.
Nog even kort overleg gevoerd met Renard over de remmenreinigeractie. Vond ie geen goed idee. Gewoon perslucht. Aldus uitgevoerd. Vanaf de BDP sensor en vanaf de onderkant waar de smurrie er waarschijnlijk in geblazen werd de boel doorgespoten.
Geen enkel resultaat.
Ook geen enkele vorm van vonk kunnen ontdekken.
Nog het relais van de ECU gewisseld. Ook geen effect.
BDP sensor nog eens doorgemeten: 535 Ohm op twee pinnen. De andere oneindig.
Nog gestart met de Fluke op gelijkspanning op de sensorpinnen waar ik ook de Ohmse weerstand meette: + en - 0,0025V, dus 2,5 mV. Das wel heel wat anders dan de 1-1,2VAC van sans-pareil en ook zeker ook minder dan 0,5 tot 0,6 V. Op de andere pinnen meet ik nog minder spanning.
Zou er met dat water kunnen gebeuren waardoor de BDP sensor acuut overlijdt bij starten?
Is volgens jullie deze sensor dan nu ook overleden?
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
De BX sensoren zijn meestal aardig betrouwbaar (tov van CX bdp’s), de wikkellingen zijn dikker. Ik heb weleens meegemaakt dat er een kapot was, en ze gaan meestal slechter werken als ze wamer zijn.
Maar goed, als dat ding terwijl de motor rondraait op de startmotor niet een beetje voltage geeft dan denk ik dat het tijd wordt om een andere te proberen. Mijn BX bdp sensor geeft dus 1-1.2v AC bij starttoerentallen met het v2 wieltje van Rene (zie mijn topic ), maar ik weet dus niet wat ie normaal in een BX voor voltage afgeeft. Het zou minder kunnen zijn, maar wat ik tot nu toe van die sensoren begrijp is 0,5vac wel een beetje de ondergrens (voor een VEMS iig, wederom heb ik geen informatie over de fabrieks ecu).
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Dat is dan de tweede in twee dagen.
Hoe meet je die AC spanning dan? op AC of kijk je bij DC naar de max + en - uitslag?
Op AC zag ik alleen maar wat vreemde zwabberingen met veel te grote wisselingen om er een waarde in te kunnen terugvinden. Misschien is de Fluke te snel? Ik heb ook nog een hele trage analoge meter. Zou dat beter werken denk je?
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik zet gewoon de multimeter op 100v AC. Dan krijg ik er een stabiel voltage uit. Ik weet niet hoeveel tanden dat BX wiel heeft hoor maar in mijn geval heb ik er 36-1 op de nokkenas zitten, die draait bij starten dus max 200tpm (helft van de motor), en dat is dus 200x36/60= 120Hz, zo even kort door de bocht. Dat moet de multimeter kunnen zien lijkt mij.
Volgende stap is ding aan een oscilloscoop hangen om te kijken wat er uit komt aan signaal, maar ook dat zou je moeten vergelijken met een goed werkende BX om er wat zinnigs over te zeggen…
Maar kan het echt nergens anders aan liggen?
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Ehm, met AC zwabberingen is juist een goed iets
Je BPD sensor wekt nl een wisselspanning op. Dat kan je niet meten met je multimeter in gelijkspanningmodus. Eigenlijk heb je een scoop nodig om een net beeld van je sensor te krijgen.