Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik heb dus geen idee van de opstelling van de BDP op een BX. Maar, een VR sensor, die geeft een + stroom als er metaal naartoe beweegt en een - stroom als het metaal er vanaf beweegt. Dat geeft dus een sinusgolf, volledig zichtbaar voor de multimeter als een constante spanning, mits deze boven de 0,1v is (dat is tenminste hoe ver mijn multimeter gaat). Mijn VR sensor geeft in mijn opstelling haaks op een 36-1 tandwiel, bij een afstand van ,20 (met een voelermaatje dus), zo’n 1-1.2v AC met de multimeter op 100v AC. Dat is voor de VEMS goed leesbaar. Met een oscilloscoop kan je inderdaad mooi de golven zien.
Maar dit is appels en peren vergelijken. Ik heb een ander tandwiel, andere hoek, en andere mototmanagement computer, en de helft van het motortoerental omdat ie op de nokkenas zit. Enige wat hetzelfde is is de sensor.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
sans-pareil schreef:
Maar kan het echt nergens anders aan liggen?
Ik denk het wel, maar je moet ergens beginnen en zonder BDP signaal doet ie het echt niet.
Er bestaat ook een goede kans dat er ergens anders in de bedrading een schuurplek zit waar nu geleidende smurrie tussen zit. Kwestie van gestructureerd allle paden afwandelen. Daar moest ik maar eens mee gaan beginnen vandaag (deze week is mijn vakantie begonnen waarin ik eigenlijk met de auto wilde gaan rijden maar ja).
Je info is in ieder geval helder. Dat moet toch te meten zijn.
Frans
_Razkin_ schreef:Ehm, met AC zwabberingen is juist een goed iets
Je BPD sensor wekt nl een wisselspanning op. Dat kan je niet meten met je multimeter in gelijkspanningmodus. Eigenlijk heb je een scoop nodig om een net beeld van je sensor te krijgen.
Tja geen scope beschikbaar. Ik denk dat ik wat onduidelijk was. Met de meter op AC zag ik alleen maar wapperende cijfers. Op DC zag ik een mooier +- variatie van 2.5 mV, maar met een veeeeeel tragere frequentie dan 120 Hz, meer in de orde van 2Hz.
BDP missie volbracht, het was de bobine, auto loopt weer
Met de Olyslager in de hand, rij ik door het ganse land, met mijn weinig tonnen pruttel, snel kapot maar alles in de hand.
Heren en dames. Stapsgewijs de ontsteking gecontroleerd.
BDP sensor + signaal nogmaals gemeten. Olyslager zegt 500-700 Ohm op twee pinnen, het was 535. Olyslager zegt >1VAC op dezelfde twee pinnen, het was 4VAC.
Voeding op bobine gecontroleerd, OK.
Weerstanden naar aarde rondom ontstekingsmodule en accu gemeten (met + van accu los). Allemaal 0 Ohm.
Module aansluiting. Voeding op pen 2 en 4 >12V. Het was 12,4V. Bobine aansluiting >12V. Zelfde waarde. Stuursignaal met LED op 5 of 6 (+) en G moet zichtbaar zijn met starten. Was goed zichtbaar.
Conclusie: Module of Bobine. Module vervangen en zoonlief laten starten: geen vonk te zien. Bobine vervangen en zoonlief laten starten: VROEM.
Missie weer volbracht. Nu weer over naar de orde van de dag.
Bedankt voor het meedenken!!
FransTBX
Totaal aantal Berichten: 6134
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Re: BDP missie volbracht, het was de bobine, auto loopt weer
FransTBX schreef:Met de Olyslager in de hand, rij ik door het ganse land, met mijn weinig tonnen pruttel, snel kapot maar alles in de hand.
Heren en dames. Stapsgewijs de ontsteking gecontroleerd.
BDP sensor + signaal nogmaals gemeten. Olyslager zegt 500-700 Ohm op twee pinnen, het was 535. Olyslager zegt >1VAC op dezelfde twee pinnen, het was 4VAC.
Voeding op bobine gecontroleerd, OK.
Weerstanden naar aarde rondom ontstekingsmodule en accu gemeten (met + van accu los). Allemaal 0 Ohm.
Module aansluiting. Voeding op pen 2 en 4 >12V. Het was 12,4V. Bobine aansluiting >12V. Zelfde waarde. Stuursignaal met LED op 5 of 6 (+) en G moet zichtbaar zijn met starten. Was goed zichtbaar.
Conclusie: Module of Bobine. Module vervangen en zoonlief laten starten: geen vonk te zien. Bobine vervangen en zoonlief laten starten: VROEM.
Missie weer volbracht. Nu weer over naar de orde van de dag.
Bedankt voor het meedenken!!
FransTBX
Tjonge, wat een mooie manier om een kapotte bobine te ontdekken!
Fijn dattie het weer doet
Da’s trouwens een duur dingetje de nieuwe bobine. Ze vroegen er 65 Euro voor. Maar ja, de huidige oplossing zit met tie raps vast aan de haken bovenaan het schutbord. Da’s ook niet alles om mee naar Czech te rijden.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ach, in Tsjechië kijken ze niet op van zulk soort oplossingen…
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30