31 van de 38
« Eerste  < Vorige 29 30 31 32 33 Volgende >  Laatste »
   
2d: Xsara HDi Exclusive (deel één)
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 08 juli 2008 05:06 PM
  [ # 451 ]

Updateje:

Even naar de DHZ-garage geweest en de achterremmetjes ververst. Opmerkelijk: qua slijtage verschilden de vier oude blokken van ‘een beetje versleten’, tot ‘redelijk versleten’, via ‘aanzienlijk versleten’ naar ‘helemaal versleten’. Rare toestand. De operatie is overigens vlotjes verlopen, ben een kwartiertje of drie bezig geweest op de brug. De remzuiger was even tricky totdat ik me bedacht dat deze misschien gedraaid moest worden, toen verdween ze zo de cilinder in.

De blokken rechtsachter waren dus flink meer versleten. Wat me ook opviel is dat de zuiger rechtsachter wat meer overtuiging nodig had om teruggeschoven te worden. Misschien zit die dus wat vast. Maar dat zou ik als een ‘minor issue’ beschouwen.

Vervolgens onderweg naar huis even getankt met wat dieselinjectorcleaner (ivm APK morgen) en de LED-stadslichten (waarvan je niets ziet overdag) vervangen voor gewone pitten. Wide-angle LED’s zijn wel besteld overigens.

Vanmiddag ga ik even de nieuw aangeschafte fabriekstweeters installeren, heb ik weer een mooi klankbeeld (de linker CDT-tweeter doet het al een poosje niet meer en ik vind ze veel te duur om te vervangen). Nog wel even kijken of ik de CDT-filters op de woofers in de deur aangesloten laat, of dat ik die direct aansluit. Volgens mij is ze dan helemaal klaar voor de APK, vermits morgen na vervanging van het wiellager die ophanging rechtsvoor ook weer in orde is.

Hopelijk kan ik me dan de kosten van een nieuwe homokineet/aandrijfas besparen, maar dat durf ik eigenlijk nog niet te zeggen..

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 08 juli 2008 05:20 PM
  [ # 452 ]
rb schreef:

welk instrument zit er onderin de toerenteller verwerkt?

Helemaal niets..  Sad

rb schreef:

Ik [...] gebruik wel 5W50 volsyntheet

Welke olie precies? Ik heb in ieder geval gevonden dat Mobil een 5W50 volsyntheet in haar gamma heeft. Die zal wel aardig aan de prijs zijn..

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
r1Ch
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1146
Geregistreerd: 16-09-2007

Gepost: 08 juli 2008 07:29 PM
  [ # 453 ]

Succes morgen!

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 08 juli 2008 07:37 PM
  [ # 454 ]

Mobil is niet goedkoop, maar wel goed. Alleen is die 5W50 misschien wat aan de erg dunne kant. Weet iemand daar iets zinnigs over te zeggen?

Succes morgen, inderdaad. Hoe laat?

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 08 juli 2008 07:44 PM
  [ # 455 ]
DigiDaan schreef:
rb schreef:

welk instrument zit er onderin de toerenteller verwerkt?

Helemaal niets..  Sad

Ow? My bad, ik meende dat de Exclusive ook over een extra wijzer in de toerenteller beschikte, VTS-alike..

Digidaan schreef:

Welke olie precies? Ik heb in ieder geval gevonden dat Mobil een 5W50 volsyntheet in haar gamma heeft. Die zal wel aardig aan de prijs zijn..

Klopt, de Mobil heb ik vaker gebruikt en zit er nu weer in naar alle tevredenheid. In Nederland betaal je inderdaad een hoofdprijs, als je ‘m al vindt, want hier wordt met name het dunne piswater 0W30 en de 5W40-variant verkocht.

Ik haalde de 5W50 in Frankrijk of Italië (daar was ik dan op vakantie). Daar bleek Mobil-motorolie veel goekoper dan hier, in 2003 betaalde ik € 32 voor 5 liter Mobil1 5W50. Dat was in 2007 al gestegen tot € 48 voor 4(!) liter uit het hoofd gezegd.
Ik heb ook een B-merk 5w-50 gebruikt die minder kostte en die leek ook goed te werken. De motor werd er niet luidruchtig van en het olie- danwel dieselverbruik nam ook niet toe of af t.o.v. de Mobil1. Helaas is dat B-merk ook verdwenen in de 5W50 specificatie.

Ik ben nu aan het kijken of ik Kendall Elite 5W50 te pakken kan krijgen, schijnt ook een goede olie te zijn als ik de ervaringen op internet lees.  Anders probeer ik alsnog de Mobil te vinden voor een acceptabele prijs.

Even in perspectief: Ik heb graag dat als ik in de gelegenheid ben om te gassen, de smering goed gewaarborgd is. Wat zijn de kosten per kilometer nou met beurten die 20k uit elkaar liggen?
Aan de andere kant: Reëel gezien is het veel moeite doen voor weinig. Als je je een beetje beheerst op de Autobahn, zal een goede 5W40 uitstekend functioneren.

Er zijn er ten slotte zat die:
a) zonder olietemperatuurmeter rijden en
b) de zaak goed aanmaken..

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 08 juli 2008 07:56 PM
  [ # 456 ]
garagestmarien schreef:

..Alleen is die 5W50 misschien wat aan de erg dunne kant…

Het is grof gesteld minder dun dan de voorgeschreven 5W40. Te dun lijkt me geen dan probleem. Ik heb ook geen overmatig olieverbruik, tussen de beurten zakt het niveau van max. naar min. op de peilstok: da’s ¾ liter op 20k km, en dan doe ik er in die periode soms 200 / 300ml bij.

Per saldo een liter op 20k km; ik vind dat wel redelijk.

0W30 en 5w30 wil ik liever niet in mijn carter hebben, maar ‘ze’ (de autofabrikanten) doen tegenwoordig alles om het normverbruik naar beneden te krijgen en dan is dergelijk ‘leichtlauf’-olie blijkbaar niet te vermijden.

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 08 juli 2008 08:02 PM
  [ # 457 ]

Ik heb Mobil 1 via een groothandel in olie als particulier kunnen kopen. Argos. Die van die onbemande tankstations. Gewoon bellen en zien wat ze voor je kunnen doen. Of bij een goed Esso station vragen of ze het voor je kunnen bestellen. De franchise wil nog wel eens meer moeite doen en meer mogelijkheden hebben dan een exploitant.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 08 juli 2008 08:12 PM
  [ # 458 ]

Paar punten. Er zit nu Valvoline 5W40 halfsyntheet in. Loopt mooi rond en nog niet bij hoeven vullen sinds deze er 16k geleden ingegaan is. Valvoline heeft ook een 5W50:   maar helaas geen specs daarvan.

ELF is natuurlijk heulen met de rino-vijand maar eigenlijk ook weer niet, sinds het deel van Total uitmaakt, hoe dan ook leveren zij ook een 5W50: hier de pdf

En dan dus die van Mobil: in het duitsch

Gewoon omdat ik wel af en toe een keer flink wil kunnen gassen denk ik dat ik de volgende oliewissel er wel één van bovengenoemde oliën in gooi.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 08 juli 2008 08:25 PM
  [ # 459 ]

Mobil 1 wordt toch veel in de racerij gebruikt.
Als voorbeeld, Total Seal, fabrikant van de zuigerveren van the Beast, heeft gezegd geen Mobil 1 te gebruiken tijdens de eerste kilometers na montage van de zuigerveren. Deze olie zou te goed zijn. Dat staat specifiek in de specs van Total Seal. Dat zegt toch wel wat, dunkt me.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 08 juli 2008 08:43 PM
  [ # 460 ]

Nou, inslijten zal mijn blokje niet meer hoeven dunkt me.. Wink

Morgen om half negen breng ik de auto die kant op. Dan hoor ik waarschijnlijk telefonisch wel hoe&wat;.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 08 juli 2008 08:49 PM
  [ # 461 ]

Dat bedoel ik toch ook helemaal niet.  Rolling Eyes

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 08 juli 2008 09:00 PM
  [ # 462 ]

Dat snap ik ook wel hoor Wink

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 08 juli 2008 09:03 PM
  [ # 463 ]

Bij die ELF-olie staat API-specificatie SG/CD: dat zijn normen uit 1980 o.i.d. Dat kan een tikfout zijn, maar wel erg dom van een oliefabrikant. Voor een HDi in ieder geval CF of CG aanhouden.

Dat van dat inlopen met niet te ‘gladde’ olie heb ik ook eens gelezen. Meestal wordt een doodnormale minerale 10W40 of 15w40 aanbevolen. Iets met het inlopen van de zuigerveren en de cylinderwand o.i.d. ?

Profiel  
 
r1Ch
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1146
Geregistreerd: 16-09-2007

Gepost: 09 juli 2008 05:28 PM
  [ # 464 ]

Al iets gehoord? Geen nieuws is goed nieuws zeg ik maar! Razz

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 09 juli 2008 08:20 PM
  [ # 465 ]

Nou, auto weer opgehaald.

APK en roetmeting is in orde. ‘Ik heb er wel een flesje dieselreiniger bijgegooid, hij bleef maar roeten’, aldus de eigenaar/chefmonteur/keurmeester. Laughing

Minder in orde is het gebonk waar ik eerder wiellager/homokineet van verdachtte. Deze zijn volgens dezelfde persoon niet de oorzaak. De aandrijfas is losgeweest en het geluid lijkt meer uit de bak te komen. Dat zou kunnen betekenen dat er een lager in de bak aan gort ligt, of een diff gekraakt is. Het zal ongetwijfeld psychologisch zijn maar het geluid lijkt ook echt wel centraal uit de motorruimte te komen, zeker als ik even van de passagierskant luister.

In ieder geval is de druk er nu af doordat de APK weer met een jaartje is verlengd. Kan ik nu op zoek naar een ruilbak, die dan met verse koppelingsset gemonteerd kan worden. Die loopt ook op zijn eind.

Alhoewel ik eerst nog een second/third opinion overweeg.. Sowieso overweeg ik om dit hok de deur uit te trappen, ook al is het een heerlijke auto.. Sad

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
31 van de 38
« Eerste  < Vorige 29 30 31 32 33 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook