Hier wat foto’s van m’n BX Routiere met vers gemonteerde achterspoiler
het zoeken is nog naar een 4 spaaks stuur, gti velgen en een gti pookknop
Zucht hoevaak je er ook naar kijkt het blijven mooie wagens
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
dankjewel ik ben er ook erg blij (ik heb hem nog niet zo lang) ik baal alleen van het hoge olieverbruik en een lampje wat blijft branden op het dashboard waarvan de vorige eigenaar zegt dat het niet kwaad kan (citroen monteur) en het te wijten is aan een defecte sensor in de radiateur
Raymon schreef:dankjewel ik ben er ook erg blij (ik heb hem nog niet zo lang) ik baal alleen van het hoge olieverbruik en een lampje wat blijft branden op het dashboard waarvan de vorige eigenaar zegt dat het niet kwaad kan (citroen monteur) en het te wijten is aan een defecte sensor in de radiateur
Je kunt het probleem van het lampje natuurlijk oplossen door die stekker eraf te halen, als je maar WEL de goede stekker neemt…..en niet degene die de fan in werking moet stellen. ops:
Beter is uiteraard om er een nieuwe censor in te zetten….die je waarschuwt als je koelwaterniveau te laag is.
(als je tenminste die bedoeld)
OF>....bedoel je soms dat GELE lampje wat ik op de foto rechtsonder op je dashbord zie branden ??
als ik eerlijk ben wel ja…je heb die gele en rechts daarvan een rode maar die gele brandt, niet altijd maar wel vaak…
volgen de citroen monteur is het een sensor die die wel had kunnen vervangen maar na een half jaar weer stuk gaat… het kon iig geen kwaad volgens hem
Raymon schreef:als ik eerlijk ben wel ja…je heb die gele en rechts daarvan een rode maar die gele brandt, niet altijd maar wel vaak…
volgen de citroen monteur is het een sensor die die wel had kunnen vervangen maar na een half jaar weer stuk gaat… het kon iig geen kwaad volgens hem
Ik zou als ik JOU was….dan maar HEEL SNEL er een nieuwe Thermostaat in (laten) zetten..
Want IK heb dat een jaar geleden gehad met mijn laatste TZD-turbo !
Thermostaat opent dan niet meer genoeg (of helemaal niet meer) en dan is je motor continue TE heet….
Daar dient dat gele lampje voor, als waarschuwing dat hij tegen het kookpunt aanzit (en als de rode gaat branden is het al te laat)....ik snap die monteur absoluut niet dat hij DIT tegen je heeft gezegd…..als hij weet om WELK lampje het gaat !!
En kijk ook eens je koelvin na of die nog wel draait als je bijvoorbeeld in een file staat…je moet hem dan horen aanslaan…..ik zou het risico van een gescheurde kop en/of lekke koppakking iig niet nemen.
Een thermostaat kost rond de 20 a 25 euro of zo…
damn…:| hij zei echt dat het een sensor was van de radiateur die steeds defect ging… maar hij doet het ook als ik net ‘s ochtends de straat uit rijdt dus tegen het kookpunt lijkt me dat niet ...maar ik bem mts-er zij het geen supersleutelaar maar een thermostaat vervangen lijk me niet echt heel moeilijk? of zit het op een rotplek bij een bx 1.9wat jij weet?
Raymon schreef:damn…:| hij zei echt dat het een sensor was van de radiateur die steeds defect ging… maar hij doet het ook als ik net ‘s ochtends de straat uit rijdt dus tegen het kookpunt lijkt me dat niet ...maar ik bem mts-er zij het geen supersleutelaar maar een thermostaat vervangen lijk me niet echt heel moeilijk? of zit het op een rotplek bij een bx 1.9wat jij weet?
Thermostaat vervangen is een kwestie van 2 boutjes losdraaien en vervangen.
Het zou nog kunnen zijn dat er een los contact is, de sensor stuk is (komt bijna nooit voor) of dat er een kabelbreuk is.
Wanneer gaat het lampje branden?
Als het de thermostaat zou zijn en de thermostaat opent niet, dan loopt de motor onherroepelijk warm. Opent de thermostaat te laat, dan kun je bovengenoemde symptomen krijgen.
Probeer duidelijk te omschrijven wanneer het lampje gaat branden. Bijv. na 10 minuten rijden, bij zeer warm weer buiten etc.
Gho plaats ik gisteren even een leuke opmerking komt er een heel probleem uit naar voren. maar dat is niet erg hier op het forum zo kom je weer wat te weten.
Succes met het probleem die lampjes maken mij ook nog wel eens gek. heb ik eindelijk na weken een beetje de olie en motor olie vloeistof onder controle begint de radiator haha. maar ik denk dat ik wel weet wat het is dus ook dat komt wel weer onder de knie.
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
Re: Foto’s van mijn BX Routiere
Raymon schreef:Hier wat foto’s van m’n BX Routiere met vers gemonteerde achterspoiler
het zoeken is nog naar een 4 spaaks stuur, gti velgen en een gti pookknop
*knip*
Ik vind zo’n eenspaaks stuur veel mooier uitzien, veel origineler. Veel Citroens hadden een eenspaaks stuur, denk hierbij aan de DS, GS, 2CV… alle eigenlijk. ‘t is best wel karakteristiek. waarom wil je em zo graag vervangen door een 4spaaks?
Ik kan je foto’s helaas niet zien
Het lampje brand al als ik hem ;s ochtends vroeg start..dus denk toch echt dat de vorige eigenaar gelijk heeft met de kapotte sensor…?
en over dat stuur…tsja ik ben nu eenmaal gewend me handen wat hoger te laten rusten en ik vind een 4 spaaks stuur ook gewoon mooi
Raymon schreef:Het lampje brand al als ik hem ;s ochtends vroeg start..dus denk toch echt dat de vorige eigenaar gelijk heeft met de kapotte sensor…?
Oke…..moet je helemaal zelf weten natuurlijk, maar wat kan het voor kwaad (met de zomer voor de deur) om toch een nieuwe thermostaat erin te zetten ?
Weet je tenminste zeker dat DAT in orde is .....Want, als je nu blijft rijden en dat rode lampje zou het toevallig niet doen…..denk jij (terwijl je gele lampje brandt)....er is toch niks aan de hand.
Helaas moeten BX (en basis ZX) rijders het zonder themperatuurmeter doen.
Bij mijn weten zit dat op 1 censor (kun je zelf snel zien).....of heb jij er 2 op zitten, op de motor ?
Zoals gezegd….het is een kleine ingreep en 2 tientjes of zo.
Daarna kan dat vervelende gele lampje de HIK krijgen.
ik snap je volkomen bram, maar als ik hem ‘s ochtends koud start brand het lampje al dus ik denk toch echt richting die sensor? weet je toevallig of die makkelijk te vervangen is…om een thermostaat te vervangen vind ik niks ergs via via kan ik goedkoop aan onderdelen komen maar aangezien het lampje al brand ‘s ochtends vroeg direct na het starten denk ik niet dat me motor constant warm loopt.
Raymon schreef:ik snap je volkomen bram, maar als ik hem ‘s ochtends koud start brand het lampje al dus ik denk toch echt richting die sensor? weet je toevallig of die makkelijk te vervangen is…om een thermostaat te vervangen vind ik niks ergs via via kan ik goedkoop aan onderdelen komen maar aangezien het lampje al brand ‘s ochtends vroeg direct na het starten denk ik niet dat me motor constant warm loopt.
Ik zag het op de foto ja….dat hij al brandt als de motor nog uit is.
Zou je eens foto’s kunnen maken van de motor en die hier plaatsen…..dan kunnen we je helpen met het aanwijzen ?
Ik ken dat type motor niet goed genoeg (vrijwel alleen maar diesels gehad)...maar het is (als ik me goed herinner bij de Chic) een zeskantig soort bout waar 1 of 2 stekkers op zitten.
En ik meen in de buurt van de Thermostaat.