DaanDus schreef:Graag zou ik mijn bx zachter maken, want ik vind em toch ietsje stug.
Volgens mij zijn m’n achterbollen ook niet echt top meer, maar goed.Mijn vraag is: is het mogelijk thuis voor de deur bollen te vervangen?
(ik herinner me dat mijn vader vroeger de bollen van z’n GSA met een beiteltje lossloeg ofzo)
En dat uitboren van 1.8 naar 2.1 mm, is dat met een accuschroeftolletje haalbaar, op de stoep?;-)
gr
Wat Winnetou ook al schreef….bij Chyparse in Soesterberg doen ze dat met een boortafel, klemmen de bol vast en boren hem dan op.
Is zowel bij mijn Xantia-TD als BX tzd-turbo gebeurd, vorig jaar.
Tegelijk kunnen ze dan je bollen weer op druk brengen….het is een prima bedrijf daar.
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
easternnl schreef:Afgelopen twee jaar heb ik een 1.4i Deauville gehad. Nu een GTI. Wat opvalt is dat de 1.4 veel soepeler geveerd is, maar daar had je bij een snelwegbocht (klaverblad) met 70 km/h echt het maximum, met de GTI is 70km/h gewoon normaal / relaxed.
Het heeft allemaal zijn voordelen, de GTI is gewoon harder geveerd en gezien het motorvermogen waarschijnlijk ook niet verkeerd.
Vergeet niet de bredere banden en de dikkere stabilisatorstangen van de GTI. Met mijn Digit met BX Sport wielen kan ik ook veel harder hoeken dan met de 14 TE, terwijl ik echt geen stugge bollen heb.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
KAREL SCHREEF: dat is ook een kwestie van de hoeveelheid gewicht op de voortrein (die toch wat minder mooi geveerd is als de achterkant)
.Ja, over gewicht op de voortrein gesproken:
mijn huidige bx heeft een (zware) stalen motorkap ipv de plastic op mijn TZI uit ‘91.
Dat zal dan ook wel mee(tegen-)werken.
Citroën-? It’s life Jim, but not as we know it!
DaanDus schreef:Graag zou ik mijn bx zachter maken, want ik vind em toch ietsje stug.
Volgens mij zijn m’n achterbollen ook niet echt top meer, maar goed.Mijn vraag is: is het mogelijk thuis voor de deur bollen te vervangen?
(ik herinner me dat mijn vader vroeger de bollen van z’n GSA met een beiteltje lossloeg ofzo)
En dat uitboren van 1.8 naar 2.1 mm, is dat met een accuschroeftolletje haalbaar, op de stoep?;-)
gr
Kun je doen als je jezelf daarmee vertrouwd.Doe het in iedergeval dan met z’n tweeen zodat ieder kan zien of je loodrecht boort in twee richtingen.
Gebruik ook een nieuw boortje zodat je twee snijkanten gebruikt .Dan verloopt de diameter nauwelijks.(ik zeg dit als instrumentmaker)
Maar zoals ik al zei;Stroeve veerpoten helpen volgens mij ook niet echt bij comfortabel voorveren.
Of zijn daar andere gedachten over?
Citroën-? It’s life Jim, but not as we know it!
karel schreef:
Ik ben het wel met je eens dat de BX geen echte bochtenvreter is. Waar ik wel wat aan toe wil voegen: Ik heb, na jaren geen 185-ers banden te hebben gewild, me toch bekeerd tot de stelling dat dát de maat is die je moet hebben op een BX met SB; het bochtengedrag (sterk onderstuur) verbeterde er flink door.
En over welke banden heb je het dan precies (merk-type)
en onder welke bx?
Heb je dan niet eerder aquaplanning met zo’n lichte auto?
Ik had er juist bij de vorige wissel smallere(165-70) ondergezet ivm aquaplanning.
en dat scheelt….
Citroën-? It’s life Jim, but not as we know it!
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gorilla schreef:karel schreef:
Ik ben het wel met je eens dat de BX geen echte bochtenvreter is. Waar ik wel wat aan toe wil voegen: Ik heb, na jaren geen 185-ers banden te hebben gewild, me toch bekeerd tot de stelling dat dát de maat is die je moet hebben op een BX met SB; het bochtengedrag (sterk onderstuur) verbeterde er flink door.
En over welke banden heb je het dan precies (merk-type)
en onder welke bx?
Heb je dan niet eerder aquaplanning met zo’n lichte auto?
Ik had er juist bij de vorige wissel smallere(165-70) ondergezet ivm aquaplanning.
en dat scheelt….
Grappig… heb ik nog geen last van gehad, aquaplanning. Ik heb 185/65 op m’n BX zitten, met weinig profiel over (3mm of zo) en met Kwik-Fit Centaur 2000 banden (don’t shoot me, zaten er al op toen ik ‘m kocht).
En hoezo de tegenstelling licht-zwaar. Het verschil tussen de lichtste en de zwaarste BX is hooguit 150 KG.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
DaanDus schreef:Graag zou ik mijn bx zachter maken, want ik vind em toch ietsje stug.
Volgens mij zijn m’n achterbollen ook niet echt top meer, maar goed.Mijn vraag is: is het mogelijk thuis voor de deur bollen te vervangen?
(ik herinner me dat mijn vader vroeger de bollen van z’n GSA met een beiteltje lossloeg ofzo)
En dat uitboren van 1.8 naar 2.1 mm, is dat met een accuschroeftolletje haalbaar, op de stoep?;-)
gr
BEGIN nou eerst eens met goed(e/ gevulde) bollen. Een 19TZD hoort van zich volgens mij boterzacht te veren.
Bevalt dat niet dan kan je nog altijd gaan lopen klooien met (onomkeerbaar) uitboren etc.
Ich bin ein Breaker
Alcyone schreef:).
En hoezo de tegenstelling licht-zwaar. Het verschil tussen de lichtste en de zwaarste BX is hooguit 150 KG.
Ik bedoel dat de bx sowieso niet zwaar is en niet dat er lichte en zware bx-en zijn.
En zoabvrije zones vindt je niet zo veel meer heb ik gemerkt dus de volgende keer zet ik er wellicht wel weer 175 op….....
Nog iemand anders ervaring met 185 ipv 175 breed?
Citroën-? It’s life Jim, but not as we know it!
Gorilla schreef:karel schreef:
Ik ben het wel met je eens dat de BX geen echte bochtenvreter is. Waar ik wel wat aan toe wil voegen: Ik heb, na jaren geen 185-ers banden te hebben gewild, me toch bekeerd tot de stelling dat dát de maat is die je moet hebben op een BX met SB; het bochtengedrag (sterk onderstuur) verbeterde er flink door.
En over welke banden heb je het dan precies (merk-type)
en onder welke bx?
Heb je dan niet eerder aquaplanning met zo’n lichte auto?
Ik had er juist bij de vorige wissel smallere(165-70) ondergezet ivm aquaplanning.
en dat scheelt….
Ik heb het met diversen uitgeprobeerd; een 1400 die eeuwig over z’n voorwielen struikelde klaarde op bij noname 175ers ipv de eeuwige 165ers en eerst zelfs nog 145ers…
M’n tzd turbo break kleefde afgelopen zomer echt aan het wegdek met een paar 185/60 (of 65) Goodyear Eagles vóór; in de hele natte zommer geen seconde ge-aquaplaned ondanks soms erg barre condities, zoals een 12% berghelling waar een soort beek over het wegdek vanaf stroomt met volle vaart vol in de remmen zonder 1 moment van ongerustheid. Verder ook bij droogte geen krimp gevoeld van onderstuur.
Echter: zodra de temperatuur rond de 10 graden of lager komt zijn deze banden echt volleerde sluipmoordenaars: aquaplaneren, onderstuur, alle ellende die je maar kunt bedenken waar je de hele zomer geen last van had.
Echt le-vens-gevaarlijk; ze zouden deze banden rood of temperatuurverkleurend moeten maken zodat je ze niet per ongeluk kunt laten zitten als het te koud voor ze is. Iemand anders op dit forum is met dit type banden genadeloos gecrashed en ik heb wel zo’n idee waardoor dat kwam…
Ich bin ein Breaker
Mwaaah,
toch maar geen 185 dan…...................(i.e.g. geen Good(Bad)Year’s)
Citroën-? It’s life Jim, but not as we know it!
Ik rij al 10 jaar BX-en met 195-banden op de velgen. Zo lang het profiel voldoende is, heb ik geen last van aqua-planning.
Let wel, aqua-planning wil eigenlijk niets anders zeggen dan dat je snelheid te hoog is voor de omstandigheden!
Eric Vertogen schreef:Ik rij al 10 jaar BX-en met 195-banden op de velgen. Zo lang het profiel voldoende is, heb ik geen last van aqua-planning.
Let wel, aqua-planning wil eigenlijk niets anders zeggen dan dat je snelheid te hoog is voor de omstandigheden!
Duh, of de kwaliteit van je banden ontoereikend voor de omstandigheden!
Ich bin ein Breaker
Gorilla schreef:Mwaaah,
toch maar geen 185 dan…...................(i.e.g. geen Good(Bad)Year’s)
Nou, 185/60/14 is van zo’n beetje ieder merk te krijgen.
Je zit bepaald niet gebakken aan dit merk voor dit type banden. Het was dat ze om de velgen zaten die ik toen gebruikte.
Voor breaks met SB is 185 gewoon de maat die je moet hebben. Maar je ontkomt niet aan het gebruik van winterbanden als je er ook specifieke zomerbanden (zoals deze, blijkbaar) om hebt liggen.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Precies. Ik heb altijd alleen maar met 185/60 R14 gereden, en er nooit problemen mee gehad, behalve toen ik met de BX 19 GTI op Vredestein Protrac’s (GEEN winterbanden dus!) in Hoch Sauerland (Dld) in een sneeuwstorm terechtkwam. Dat was wel lekker glibberen, maar dan hebben we het wel over een situatie die je in Nederland vrijwel nooit meemaakt. Ik denk dat de maat niet zo’n probleem is, maar wel het soort rubber dat je om de velgen hebt liggen.
Enne, nog ff over het opboren van die bollen: zou ik op zijn minst wel met een fatsoenlijke kolomboor doen, met een handboormachine kun je lang niet zo nauwkeurig werken als in dit geval vereist is.
Ik rij met Pirelli P5000´s op de voorwielen. Deze gaven een enorme verbetering (in mijn ogen dan) van de rechtuitstabiliteit en het bochtengedrag. Het stuurt wel iets zwaarder, ookal heb je stuurbekrachtiging, maar niet zo zwaar dat je moet hangen aan het stuur. Slijtage kan ik nog niet zoveel van zeggen, ze zitten er pas 4000 kilometer op.
Achter zitten nu nog de oude Uniroyals, die eerdaags vervangen gaan worden voor P5000’s.
Nadeel van 15” (195/50R15) is het stuiteren. Korte oneffenheden worden maar moeilijk weggewerkt, met als gevolg een flinke dreun welke via de wielen doorgegeven wordt aan de auto. Echter de lange hobbels geven nog steeds dat heerlijke deinen van de complete BiX. Maar dit ligt meer aan de kwaliteit van de LHM, en de bollen.
Bij wijze van probeersel zullen eerdaags de voorwielen naar achter verhuizen, waarna op de oude achterwielen iets grotere Pirelli’s gemonteerd zullen worden, 195/55R15. Dit in de hoop iets zachter veercomfort door de korte oneffenheden in het wegdek te bewerkstelligen. Bijkomend voordeel (welliswaar klein maar toch) is dat de snelheidsmeter eindelijk weer eens de juiste snelheid aangeeft, en de motor iets minder toeren hoeft te maken bij gelijkblijvende snelheid.
BX Chic, DB-NZ-70, 163.900 km. ORGA 5353.
ZX Reflex, FF-DD-45, 46.680 km. ORGA 5484.
BX Cannes, ZK-94-DY, 140.000 in ruste.
Vertaling Chic: chic, goede smaak, elegantie, piekfijn, tof.