Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 23-01-2008
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
LHM lekkage bestuurders kant
Gister kwam ik bij mijn mooie BX’je en wat zag ik tot mijn grootte verdriet.
Een mooi plas groene olie bij het linker voorwiel(bestuurders kant).
Na het starten van de motor en ff wat gymnastieken, werd de groene plas op de straat groter, er kwamen druppels LHM via het subframe.
Een snelle blik achter ’t voorwiel en……. een mooi slangetje met scheurtjes (zie foto).
http://martengroot.hyves.nl/fotos/290105571/0/mzzy/
Een vraagje, is dit nu de (beruchte) kleine octopus retourslang?
Is dit gemakkelijk te verhelpen, stukje slang er tussen of toch een nieuwe bestellen?
S.V.P. tips voor tijdens de reparatie…(BX op klossen zetten tijdens ’t sleutelen is bekend)
[list=][/list]
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Das wel een erg klein fotootje
Je kunt iig een reparatie proberen, maar doe dat dan met een pijpje en 2 slangeklemmetjes die je in het beschadigde deel steekt.
Daar heb ik zelf goede ervaringen mee, als de slang verder ook in verre staat van ontbinding is ontkom je er bijna niet aan om hem te vervangen natuurlijk, mnaar een scheurtje is vaak wel reparabel.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Dat lijkt me het slangetje van de veiligheidsklep. Is een lullig stukje slang van 15 cm ofzo, kun je erg simpel vervangen door een ander lullig stukje slang.
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 23-01-2008
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
Oeps foutje
Een nieuwe (grootter) foto staat te wachten, hoef je niet de lees bril op te zetten
http://martengroot.hyves.nl/fotos/290163056/0/tEh9/
Heb hellaas geen pijpje e.t.c. dus maar toch een nieuw slangetje bestellen bij de dealer i.v.m. ontbinding en naderende vakantie
‘t is toch de retourslang van de kleine octopus of toch veiligheidsklep
Dat lijkt me toch echt van de veiligheidsklep. Een nieuwe bij de dealer bestellen is waarschijnlijk onnodig duur. Ik heb de mijne ooit vervangen door van een veerpootretour een van de 2 pootjes af te knippen, da’s de goeie diameter en lengte.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Heb ik ook gedaan, werkt perfect
Dat soort slangetjes (idd veiligheidsklepretour als je het mij vraagt) is ook wel te bestellen bij de dealer, dat kost ook niet de hele wereld. Maar het kan goedkoper. Een restje dode octopus doet het ook goed bijvoorbeeld, of het afsnijsel wat je hebt als je een nieuwe octopus monteert onder een auto zonder stuurbekrachtiging. Maarja, als je dat niet hebt liggen is een nieuw stukje wel zo handig.
Benieuwd of ze dat nog willen leveren en wat het dan kost.
Ich bin ein Breaker
Zitten die beroemde octopussen (kleine en grote) op alle bx-en? De grote is toch de bundel die naar het reservoir gaan? Wat is de kleine octopus dan?
Visa Ventje schreef:Zitten die beroemde octopussen (kleine en grote) op alle bx-en? De grote is toch de bundel die naar het reservoir gaan? Wat is de kleine octopus dan?
De kleine octopus is de dikke retourslang van de drukregelaar met 2 (of 3, bij sb-modellen is het iets anders gemonteerd) zij-aftakkingen vlakbij het vat. Dit zijn de hoogteregelaar-retouren.
Deze is meestal de boosdoener bij grote retour-lekken.
Omdat de volledige retourstroom van de pomp er doorheen loopt kan de auto er volledig aan doodbloeden, en vrij snel ook.
De grote octopus gaat alleen maar over lekretouren, daar hoort niet zo heel veel doorheen te gaan.
Ich bin ein Breaker
ik heb men wel eens gezien met een soort “spin” of een verzamelpunt met allemaal kleine leidingen eraan. Deze lag achter de bak of ergens op een rot plek.
Maar de kleine octopus is de retourslang van de drukregelaar. De grote octopus zijn de leidingen die o.a. van achter, onder de auto, naar het vat stromen.
ik heb men wel eens gezien met een soort “spin” of een verzamelpunt met allemaal kleine leidingen eraan. Deze lag achter de bak of ergens op een rot plek.
Maar de kleine octopus is de retourslang van de drukregelaar. De grote octopus zijn de leidingen die o.a. van achter, onder de auto, naar het vat stromen.
ik heb men wel eens gezien met een soort “spin” of een verzamelpunt met allemaal kleine leidingen eraan. Deze lag achter de bak of ergens op een rot plek.
Maar de kleine octopus is de retourslang van de drukregelaar. De grote octopus zijn de leidingen die o.a. van achter, onder de auto, naar het vat stromen.
ik heb men wel eens gezien met een soort “spin” of een verzamelpunt met allemaal kleine leidingen eraan. Deze lag achter de bak of ergens op een rot plek.
Maar de kleine octopus is de retourslang van de drukregelaar. De grote octopus zijn de leidingen die o.a. van achter, onder de auto, naar het vat stromen.
ik heb men wel eens gezien met een soort “spin” of een verzamelpunt met allemaal kleine leidingen eraan. Deze lag achter de bak of ergens op een rot plek.
Maar de kleine octopus is de retourslang van de drukregelaar. De grote octopus zijn de leidingen die o.a. van achter, onder de auto, naar het vat stromen.
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 23-01-2008
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
Ben vandaag even langs Citroen specialist, C. melgert te Arnhem (sluik reclame ) geweest.
Hij zei, zoals hierboven al vermeld werd, “ander stukkie slang er op zetten”, en de beste kerel graaide in een bak met slangetjes, en zei hiero, asjeblief.
Mooi toch, hier woord ik toch een beetje…... van. Geen 3 deelig pak die je verteld dat ‘t slangetje dat je nodig hebt ca. 45 eurie’s kost.
Ga (als het niet regend) ff ‘t slangtje vervangen + LHM bijvullen.
Dit is een kleine octopus; er is er ook eentje met 3 aftakkingen.
Ich bin ein Breaker