Ik wil een voordeur uit de bx halen. Ik heb de alvast zaak bekeken: er zit een bout in het mechaniekje die de deur in verschillende standen (wat betreft het openen) kan zetten. Das niet moeilijk gewoon losdraaien. Maar er zitten ook 2 pinnen in 2 scharnieren. Ik kan het meten natuurlijk maar wat voor een maat is deze pen, of: wat voor een mm drevel heb ik nodig. En kan ik ze het best naar beneden slaan, of niet, aangezien boven de bovenste scharnier niet veel ruimte is om een drevel rechtop de pin te plaatsen (omdat de bovenkant van de deur schuin naar binnen staan, dus de vorm van de deur).
Heeft iemand hier ervaring mee?
Volgens mij zag ik bij mijn auto nog borgklipjes op die pennen zitten. Ik kan het ook verkeerd gezien hebben, want ik was er niet bewust naar aan het kijken…
Ik zal eens kijken. Scheelt wel wat slagwerk!
Maarre iemand die ook ooit n deur heeft vervangen/gedemonteerd?
Visa Ventje schreef:Ik zal eens kijken. Scheelt wel wat slagwerk!
Maarre iemand die ook ooit n deur heeft vervangen/gedemonteerd?
Mensen met ervaring, genoeg natuurlijk.
Maar ik nog niet…......
Ik heb wel een keer gehoord, dat je ook een imbus-sleutel met de juiste maat er voor kunt gebruiken
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Ik heb het zo gedaan, bovenste pen naar boven slaan en niet volledig verwijderen dus net tot dat de deur uit het scharnier komt, je hebt niet de ruimte om de pen volledig door te slaan, onder naar onder toe er uit slaan en ook niet volledig alleen maar tot dat de deur vrij komt, als de deur in zijn geheel is verwijderd dan de pennen er ook volledig uithalen en vast alweer terugzetten, zo ver dat de scharnierdelen van de deur er nog tussen kunnen, dit terugzetten gebeurt bij de bovenste scharnier van onder af en bij de onderste scharnier van bovenaf dan de deur er in en de scharnieren zachtjes en met beleid terug slaan, waar je dan ook de ruimte voor hebt !!
BX, gewoon daarom
BX 16TGI 1991
Kleur ETPcR
Orga 4993
93000 km
Gallerij
veertien E-tje schreef:Ik heb het zo gedaan, bovenste pen naar boven slaan en niet volledig verwijderen dus net tot dat de deur uit het scharnier komt, onder naar onder toe er uit slaan en ook niet volledig alleen maat tot dat de deur vrij komt, als de deur in zijn geheel is verwijderd dan de pennen er ook volledig uithalen en vast alweer terugzetten, zo ver dat de scharnierdelen van de deur er nog tussen kunnen, dit terugzetten gebeurt bij de bovenste scharnier van onder af en bij de onderste scharnier van bovenaf dan de deur er in en de scharnieren zachtjes en met beleid terug slaan, waar je dan ook de ruimte voor hebt !!
Ik vat het niet echt. Eerst sla je beide pinnen een beetje los zodat de deur vrijkomt. Dan is oppeens de deur volledig verwijderd. Je moet de pin toch echt er helemaal uit slaan om de deur plus scharnier los te krijgen?
Of laat je de pinnen er gewoon inzitten zodat je bij het monteren je ze er weer gemakkelijk in krijgt?
Nee, hoor. De pinnen gaan eerst door het scharnier dan door de deur en dan weer door het scharnier. Als de deur loskomt, hoef je deur niet verder te slaan, dat is het idee. Maak de pinnen goed schoon alvorens je begint te slaan en met z’n tweetjes is deze klus wel wat gemakkelijker om de deur goed omhoog te houden.
Succes, het kan onwijs goed vast zitten.
Okidoki, ik ben in me eentje, ik zet er wel een kistje bier onder ofzo! Dankje voor de tips!
Heb het al een aantal malen in me eentje gedaan, onderste schanier eerst, het raampje openzetten zodat je de deur goed kan vasthouden deurstanhouder losmaken, en als laatste de bovenste schanier, echt moeilijk is het niet, daar kom je wel achter als je het eenmaal gedaan hebt.
BX, gewoon daarom
BX 16TGI 1991
Kleur ETPcR
Orga 4993
93000 km
Gallerij
Hey, jouw bx hebt de kleurcode EPTcr. Die heb ik ook. Dat is Blue Romantique. Aan jouw foto’s te zien is ie grijs ja!
Voor zo ver ik kon nagaan is ETPcR niks anders dan gris cristal, de kleur is bijna gelijk aan me oude bx EVEcR, er zal wel een heel klein verschil geweest ongetwijfeld.
Kijk ook ff in de gallerij, ongetwijfeld grijs
BX, gewoon daarom
BX 16TGI 1991
Kleur ETPcR
Orga 4993
93000 km
Gallerij
ik zie het al ETPcr en EPTcr. Een lettertje!