Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
En ze is zover klaar
Het heeft even mogen kosten, maar nu is de gehele remmerij dan ook helemaal zoals het wezen moet. Inderdaad waren de remslangen van binnen aan het verpulveren waardoor de remdruk niet goed loskwam. Dus bij Citroworld in Heeze nieuwe slangen gehaald en gemonteerd en…... KNAP….. leidingkje stuk ach ja, beter op de oprit dan op de snelweg dus weer naar citroworld gekacheld (dat is maar 36 kilometer) om nieuwe leidingkjes te scoren voor de kapotte en de leidingkjes die mijn Pa en ik niet helemaal meer vertrouwde. De zooi afgemonteerd en toen was het helemaal goed! Aanstaande woensdag mag ze op voor de APK en het lijkt er op dat dat glansrijk goed gaat komen. Het enige dat nog moet gebeuren is nieuwe ruitewisserbladen en dan moet ze helemaal APK waardig zijn! Ik kan dan ook niet wachten op de eerste echte rit (natuurlijk kon ik het niet laten om in de straat even een remmentest te houden (meer vanwege het rijden natuurlijk) en het viel me op hoe gemakkelijk zo’n HY eigenlijk rijdt. Ik had in mijn hoofd dat het echt even wat moeite zou kosten om haar onder controle te krijgen en dat het allemaal heel zwaar zou zijn, maar niets is minder waar…. het rijdt werkelijk voortreffelijk!!
De dakgoot, inmiddels al gerestaureed, maar hier een mooi overzicht van de scahde.
Weer de dakgoot en het kleine gaatje bij de rechterdeur, ook dat gaatje is inmiddels weer dicht.
En nog wat overzichtjes van de remmerij, nieuwe slangen en leidingkjes.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
De tank is vol,
Hij staat op mijn naam,
Hij is verzekerd.
Nu nog wachten op morgen….. en ik kan haast niet wachten
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Blijft altijd spannend, hou ons op de hoogte!
gr CitrofielNL
CirofielNl:
C5 Break 2.0 HDI 110Pk, 200k uit ‘02
Xm V6 Ambiance 325k uit ´92,
HY 72 uit´78
Succes alvast.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Dank jullie
En ik hou jullie zeker op de hoogte (nog 9 uurtjes wachten) ik hoop dat ik nog kan slapen vanavond
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Succes hé!
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Ook succes, ben benieuwd
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Nou, het was me het avontuurtje wel weer vanmorgen
Om 8 uur stond ik bij de garage zodat ze meteen konden beginnen met da APK.
Dat ging werkelijk voortreffelijk! Ik kreeg zelfs de opmerking van de keurmeester dat ie nog nooit zo’n gave perfecte HY had gezien, alle standaard rottende punten waren nog hageltjestrak bij deze. het enige dat ie vond was, en dat is maar goed ook, dat de fuseekogelhoes los zat, deze was waarschijnlijk iets te vol gepompt met vet en daardoor losgeschoten, maar goed, die heeft ie netjes op zijn plaats gezet, testritje gemaakt en afgemeld!
Ik krijg de papieren in mijn handen gedrukt met de opmerking “je mag weer voor 2 jaar” stap als een kind zo blij in de HY, draai de sleutel om, druk op de startknop en reutelreutelreutelreutel, maar geen enkele broem
morsdood was ze! dus eerst de bougies maar nagekeken, die waren droog, de contactpuntjes opgeschuurd, en uiteindelijk heb ik het carburateur maar losgehaald (waarbij ook nog 4 liter KVS uit het blok kwam zeilen) de carb schoongemaakt, teruggeplaatst, KVS weer aangevuld en toen startte ze gelukkig wel
Het was echt zo’n tik op de vingers van der het moet niet te makkelijk gaan dus!
Maar ik kon de klus klaren met eigen gereedschap dus mocht er nou straks onderweg iets gebeuren dan red ik mezelf ook wel weer!
En nu lekker HYen!!!
JIPPIEE!!!!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
En dan tijdens de rit naar Roermond merk ik dat ze af en toe op 3 cilinders loopt, dit is pas sinds vanmorgen, de keren de afgelopen maand dat we haar gestart hebben was er eigenlijk nooit iets aan de hand.
Er is wel wat geklooid met de ontsteking vanmorgen dus ik zal dat misschien even opnieuw moeten afstellen.
Ook verzoop ze net toen ik weg wilde rijden dus moet ik weer even wachten omdat ik geen geschikte sleutel heb om de bougies eruit te draaien.
Nja, dat zal er wel bij horen natuurlijk, Ik kan niet verwachten van een auto van 37 jaar die ook nog eens 12 jaar heeft stilgestaan dat het allemaal ineens goed is en vanzelf gaat
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Toch een proficiat, veel plezier op de weg.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Hoi,
zeker proficiat. Ik heb met het wisselen van de bougies ook wel eens gehad dat de bus op 3 poten liep, bleek dat bij het terugplaatsen van de bougies de conatcpuntafstand van 1 bougie verkleind was, mogelijk doordat deze in de schacht viel of zo. afstand herstellen en klaar!! Hopelijk is het zoiets kleins. Fijne vakantie zonder pech gewenst.
gr CitrofielNL
CirofielNl:
C5 Break 2.0 HDI 110Pk, 200k uit ‘02
Xm V6 Ambiance 325k uit ´92,
HY 72 uit´78
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Bedankt voor de felicitaties!
Dat 3 poten gedoe bleek aan een smerig brandstoffiltertje in de carburateur te liggen, althans, die heb ik schoongemaakt (zat wat zanderig spul in en toen was het goed)
Maar laat ik eens een uiteenzetting doen van mijn eerste dag legaal HY rijden, want (gek genoeg) moet ik er, nu ik met een pilsje op de bank zit te relativeren, toch wel een beetje om grinnikken:
Na een slapeloze nacht vol verheugde gevoelens dat het dan vandaag eindelijk zo ver zou zijn stapte ik vanmorgen in mijn trouwe 16V en reed lekker op mijn gemak naar het durp van mijn ouders waar de HY afgetankt en wel op mij stond te wachten.
Nog even alles nagelopen om er zeker van te zijn dat ik geen stomme dingetjes te horen zou krijgen tijdens de keuring, en om 8:00 was ik ter plaatse bij de Citroen dealer.
Er werd meteen begonnen met de bus en ze waren toch wel onder de indruk van de staat van de HY want alles op het gaatje in de deur en de dakgoot links was nog keihard en geen spatje roest te bekennen.
Dus anderhalf uur later werd ik gefeliciteerd met een 2 jaar geldige APK.
Ik zeg nog tegen de keurmeester dat dit de allereerste keer is dat een auto van mij ineens door de keuring komt zonder enig aandachtpuntje (allez de rechterfuseekogelhoes zat los omdat we daar de vetspuit misschien iets te kwistig hebben gebruikt, maar dat is direct gefixed)
Dus vol vreugde stap ik in de bus, druk op de startknop en start en start en start en start en start, maar helemaal geen sjoege. Eerst nog met een monteur naar de ontsteking gekeken, maar dat bleek allemaal wel goed te zijn. Ondertussen moest ik ook nog even mijn portemonnee thuis ophalen om de keuring te betalen dus kreeg ik een C1s mee (geinig autootje wel) om wat geld te halen. Teruggekomen, APK betaald en toen maar eens begonnen aan het carburateur (kan ook vuil zijn) maar de boutjes waarmee het carburateur op het spruitstuk zit zijn niet te bereiken zonder het kleppendeksel los te halen, dus gewoon ff het spruitstukkie losdraaien, dan kom ik daar een stuk makkelijker bij *PLENS* 4 liter KVS naar de klote maar goed, carbje uit elkaar gehaald, alle sproeiers doorgeblazen, geen gekke dingen verder kunnen vinden, carbje teruggeplaatst KVS bijgevuld starten en *tik* lopen die handel
Dus met een dikke grijns naar het huis van mijn schoonouders gereden om te pronken met de HY, onderweg wel af en toe op 3 poten lopen, maar niet structureel. Daar aangekomen nog even gekeken naar de ontsteking (die is met een schroef nog iets te verstellen en daar was aangezeten na de APK) weer teruggezet zoals ik dacht dat het zou moeten zijn, ik stap achter het stuur (Ze had al die tijd stationair gedraaid) schakel naar de achteruit, geef gas en pruttelpruttelplof uit…..
Weer niet te starten. Ik ben toen maar op internet gaan zoeken naar manieren om de ontsteking af te stellen, maar kwam toevallig uit op een brandstoffilter in het carburateur die ik nog niet had gezien, dus dat filtertje eruit gehaald, schoongemaakt, starten en *tik* lopen
Vrolijk met mijn vriendin naar mijn werk gereden om hem daar ook te laten zien, daar aangekomen zegt ze nog tegen mij “zou je hem nu wel uitzetten?” ik: “ja hoor” En vervolgens nooit meer gestart gekregen.
Starten met een warme motor die niet wilt starten doet me trouwens aardig denken aan een verzopen motor dus de aanvoerslang van het carbje afgehaald, afgedopt en met volgas doorstarten tot er geen benzinelucht meer was, de zooi weer aangesloten, starten en helemaal niets….. toen heb ik alle bereikbare sproeiers losgehaald, uitgeblazen teruggeplaatst en weer niets, en na 2 uur was ik het zat en heb ik de ANWB gebeld.
De ANWB was verrekte snel ter plaatse want binnen een half uur stond een HY enthousiasteling te popelen om haar aan de praat te helpen weer opmerkingen over hoe goed ze wel niet was, maar ik vond het op dat moment wat interessanter om de motor weer te horen, want ik zou met mijn vriendin uit eten gaan als afscheid van haar stage, en kon dus vanwege al dat gezeur niet mee, zij was iig al vertrokken. Maar goed, de beste ANWB meneer sluit een hulpaccu aan, neemt plaats achter het stuur en binnen 10 seconde had ie haar aan het lopen
“Kijk het truukje bij een warme HY motor is dat je het gaspedaal langzaam tot de bodem indrukt, 4 seconden doorstart en hem dan weer op laat komen, dan slaat ze wel aan!” En het werd me nog een paar keer voorgedaan. Nja, als je dat ziet is het plausibel genoeg toch?
Ik bel dus naar mijn vriendin dat ik wel mee kan, dus zij rijdt in de auto van haar vader naar de rechtbank (mijn antikraak woning) en ik in de HY ook, maar 3 stoplichten verder (op het drukste kruispunt in Roermond, midden in de spits) slaat ze weer af op het moment dat het ligt groen werd…... krengetje is het he
Dus ik denk, ik pas gewoon dat trucje toe, starten, starten, starten, starten, accu leeg
Sta ik daar midden op een kruispunt de hele boel te verstoppen, gelukkig was het een 2baans weg, dus de mensen konden nog enigszins langs me heen, maar ik was de boel daar echt verschrikkelijk op aan het houden. Meteen de ANWB weer gebeld dat mijn accu leeg was, en mijn vriendin dat ze echt alleen moest gaan uit eiten (nja, met haar collega’s dan) en wachten maar.
Na 10 minuten (en een hoop boos getoeter achter me) was de accu dan ook echt zo leeg dat zelfs de panieklichten het niet meer deden (een knipper per 5 minuten) dus ben ik maar achter de HY gaan staan om maar een beetje droef de mensen te laten weten dat ik die 1470 kilo toch echt niet in mijn eentje aan de kant kreeg. En al wachtend op de ANWB werd ik op een gegeven moment vergezeld door een vriendelijke politieagent op een mountainbike die toch maar vond dat ze afgesleept moest worden omdat ik nogal vervelend stond geparkeerd.
Nja, logisch ook…...
De sleepwagen werd gebeld, maar kwam net 5 minuten later aan dan de ANWBman, dus werd ik door de ANWB afgesleept 200 meter verderop, daar werd de hulpaccu weer aangesloten en was het *tik* en lopen. Ook wilde de monteur nog even de brandstofslang tussen de pomp en het carburateur vervangen, dus dat is dan ook nog gedaan. En ik heb mijn gegevens moeten afgeven aan de sleepcentrale die nu voor niets gekomen was (ben benieuwd wat dat voor rekening gaat worden) En vervolgens ben ik doorgereden naar de rechtbank (ditmaal met de ANWB in mijn kielzog) Om haar daar voor de komende paar dagen te parkeren.
Ik ga eerst in de doos met carburateurs duiken om er een perfect exemplaar met goed werkende vlotternaald uit te halen (die moet ik vast hebben liggen) en ik zet er een nieuwe brandstofpomp op (pompen doet ie, maar loopt langzaam leegdus na 2 dagen moet ik weer handmatig brandstof oppompen) en wanneer dat gemonteerd is ga ik opnieuw proberen een leuke eerste dag met haar te maken, want verdomme dat moet me lukken ook!!!!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 5472
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Haha!
Je verveelt je niet met een HY
Echt leuk om te lezen. Ben benieuwd waneer de interieur aan gepakt wordt!
Gert
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Wow, wat een verhaal. Zei er iemand dat het rijden in een oude Citroën saai is?
Heel veel rijplezier gewenst!! Hopelijk heb je de meeste ongemakken nu gehad. Het belangrijkste is toch dat je kunt blijven starten en kunt blijven rijden (en kunt blijven vertellen over de HY-avonturen!).
Na dit gehele verhaal gelezen te hebben, ben ik toch benieuwd naar een leuk filmpje. We moeten het nog steeds doen met enkel een kort filmpje van het starten van de motor… en dat schreeuwt natuurlijk om meer.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Ik heb geloof ik nog wel een tijdje nodig om de gebruiksaanwijzing van deze dame onder de knie te krijgen, maariig ga ik een ander carburateur monteren en een andere condensator voor de ontsteking.
Filmpje is er trouwens wel hoor klikkerdeklik
Zojuist met de HY naar Heythuysen gereden naar het huis van mijn ouders, daar aangekomen de motor stilgezet, en een paar keer gestart, dat ging steeds goed, dus vervolgens naar het tankstation gereden om sigaretten te halen, en nu staat de HY dus bij het tankstation af te koelen krijg haar weer niet aan maar inderdaad, vervelen doe ik er niet mee!
@Gert, het interieur is eigenlijk helemaal af, maar omdat er nogal wat troep in lag heb ik daar nog geen mooie foto’s van gemaakt, als ik van de startproblemen af ben zal ik er een paar schieten!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX