Altijd als ik de snelweg op rijd en wat harder rij als normaal. Vraag ik mezelf vaak af wat nou als ik een klapband krijg. Ik denk dus dat het te voorkomen is door je bandenspaning regelmatig te controleren. Want als je banden zacht zijn en je door de bocht gaat kan het natuurlijk zijn dat de band door de kracht van de auto uit zijn model word gevrongen en dus vervolgens klapt. Met alle gevolgen van dien. Maar meschiem zit ik er met deze theorie wel helemaal naast. Zijn er soms mensen hier die daar ervaring mee hebben. Of weten hoe je dat kan voorkomen
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
Ja dat zou kunnen maar ik heb ook is gehoort van bijna nieuwe banden die klapte.
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Mijn broertje heeft afgelopen weekend nog een klapband gehad met zijn Leon TDI uit 2007. Maar hij kijkt dan ook totaal niet naar die auto om (toch maar leasebak) en parkeerd hem regelmatig lomp tegen/op/aan de stoep met die arme bandjes.
Zijn geluk is dan weer wel dat het met 50 km/h gebeurde.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Zeker mazzel. Stel je voor het gebeurt als je 120 rijd ofzo. Ik ken ook wel een paar mensen die op deze manier van hun auto af zijn gekomen. Dus daarom dacht ik meschien weet iemand hoe je dat kan voorkomen als het te voorkomen is
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
Gewoon opletten waar je rijdt en geen stoepranden pakken.En zeker de staat van je banden regelmatig controleren.
CITROEN is a way of lifestyle
Auto’s in bezit: Citroen zx 16v
Peugeot 106 xsi RIP
Fiat seicento sporting staat alweer een tijdje op de stoep
Vooral met te laag opgepompte banden rijden is vragen om een klapband, band word dan loeiheet…..
Verder rij niet tot de laatste mm je banden op maar vervang ze tijdig.
Oude banden is not done, haarscheurtjes zijn zeker niet goed.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ik heb vijf jaar geleden klapband gehad toen ik met een **d* 80 door een bocht reed. Ook dat wil je niet meemaken, maar de auto was wel mijn redding. Ik ben een paar keer over de kop gegaan, en in een sloot, tegen een knotwilg tot stilstand gekomen. drie jaar revalidatie.
De klapband kwam volgens onderzoek door een schroef die in mijn band zat..
Ja dat zijn vreselijke dingen. Naja kan je het voorkomen er zijn nu al een aantal dingen die mogelijk een oorzaak kunnen zijn.
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
Regelmatig visueel je banden checken op gebreken en/of voorwerpen die er niet thuis horen. Wat er tijdens het rijden mee gebeurt kun je niets aan doen. Verder is de kans op een klapband veel kleiner tegenwoordig dan bv 20 jaar geleden.
Ja alleen het gebeurt nog. En wat als je over de 200 rijd. Volgens mij vertel je het dan niet meer na
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
Als het je tijd is niet nee, is het je tijd nog niet dan wel..
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Voorkomen is natuurlijk niet zo simpel. Alle goede raad is al gegeven, netjes op spanning houden, niet zomaar overal overheen knotsen en van tijd tot tijd naar uitwendige slijtage of beschadigen kijken. En verder natuurlijk altijd de juiste band voor het type auto gebruiken.
Naja allemaal goed in de gaten houden dan allemaal
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
Ja. Ik denk trouwens dat als je bang bent dat je een klapband krijgt als je 200 rijd, je het zelf mss helemaal niet aan kan die snelheid..
Verder is ergens te veel bij stil staan niet goed.. Je moet zonder angst op een paard kunnen rijden anders is het foute boel
Een klapband kan desastreuze gevolgen hebben, maar over het algemeen is de auto goed in het gareel te houden ook bij 120km per uur.
Zoals al genoemd is zijn de hoofdoorzaken:
-verkeerde spanning(te laag)
-karkas/loopvlak beschadigingen
Een band met een bult is het meest duidelijke voorbeeld van karkasbeschadigingen en ook een grote kanshebber op een klapband, altijd vervangen al is de band net nieuw.
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006
- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Mmmm, moet ik toch de 38 jaar oude bandjes van mijn klassiekertje (een DAF 55 van 1970) maar eens vervangen…... Profiel genoeg (ding heeft 25.000 km. gereden) en hij is ook weer voor 2 jaar APK gekeurd, maar er zitten wel de nodige haarscheurtjes in de zijkanten van de banden…...
Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55