

















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
@ Arjan Verkade: Ach ja, het kan gebeuren; mijn monteur is ook een mens
Verder hebben we besloten, het ging zo lekker naar Frankrijk met de auto en de kids, dat we toch in de zomervakantie naar Hrvatska (Kroatië) gaan!
Dat is toch mijn favoriete vakantieland, met die mooie Adriatische zee, het warme weer en de talloze grote en kleine campings recht AAN de zee.
Laat de auto weer checken, een aantal zaken is nog niet zoals het moet zijn.
1) Hij lekt nog een klein beetje olie, waarschijnlijk langs een tapeind van het uitlaatspruitstuk.
2) De kachel stinkt nog, misschien nog wat drap in het kachelhuis.
3) Er zit nog een resonantie, ik vermoed in de achterste uitlaatdemper.
4) Er moet nog een aandrijfas worden vervangen, de kogels van de binnenste homokineet rammelen en de pook trilt. Met de caravan trekken in de bergen lijkt me dan geen goed idee
Nu vraag ik me af of ik de caravan zo mag trekken met een kleine radiateur en 1 fan? Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen? Ik vind het zonde om de nieuwe radiateur te vervangen als het niet nodig is. Ik zat erover te denken tijdelijk een temp meter in te bouwen.
Arjan Verkade schreef:Mooi verhaal
Alleen ik begrijp niet als je de auto laat checken voor je vakantie dat ze de achterremmen over het hoofd gezien hebben
![]()
Je laat toch niet voor niets de boel checken
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
De auto staat nu bij Sjors en dan op vakantie
Heb vandaag eens even Gert de Jong en Dibert gebeld. Blijkt dus inderdaad dat Citroën destijds ook het advies bij de 2.0 liter gaf: Laat je een trekhaak monteren? Monteer dan ook de grote radiateur.
Beide zeiden echter dat ze geen CX 2.0 liter met kennen die ooit problemen met de koeling hebben gehad, terwijl er maar weinig CXen later zijn uitgerust met de grote radiateur. Er werd wel gewezen op de leeftijd van de blokken: vervuilde systemen en oude radiateuren hebben een negatief effect op de koeling.
Nu heb ik een vers schoon blok erin hangen en een bijna nieuwe radiateur en hij wordt goed onderhouden. Beide zien ze mijn taktiek zitten: water temperatuurmeter monteren en de fan eventueel doorverbinden. Dan moet het te doen zijn. Nu morgen eens Sjors bellen of hij toch nog een grote radiateur heeft gevonden en hem misschien al heeft gemonteerd
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”







Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
werden trouwens door citroen niet de trekhaak voorbeiding verkocht als pakket met een dubbele fan? Gelezen in een tijdschrift uit die tijd
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Klopt, maar MET grote radiateur. Op de 2.0 zit een kleine, daar past de 2e fan niet bij.
Michelangelo schreef:werden trouwens door citroen niet de trekhaak voorbeiding verkocht als pakket met een dubbele fan? Gelezen in een tijdschrift uit die tijd
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”







Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
ah ik ben bij het nazoeken erachter gekomen dat het ging om mijn eigen 2000 dat die dan een dubbele fan kreeg. Een 2.0 zal anders zijn
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Sjors heeft vorige week de werkzaamheden uitgevoerd en vanavond hebben we samen de temperatuurmeter ingebouwd. Hij zit op een heel mooi plekje.
Een gat gemaakt in de stuurkolom afdekplaat naast de choke. Bij de GTi zit hij ipv de choke, dus dat was geen optie.
Verder heb ik voor de zekerheid Dibert en Gert de Jong nog gebeld om koelingadvies. Beiden zeiden ze dat een temp meter genoeg is en dat het waarschijnlijk sporadisch voor zal komen dat ik de kachel bij 30° aan moet zetten
Officieel werd er destijds een grotere radiateur gemonteerd als er een trekhaak werd besteld. Maar de meesten hadden dit niet gedaan en die zijn ook naar Frankrijk ofzo geweest met de sleurhut. Ze hadden verder nog nooit van koelingsproblemen gehoord. Maar goed, ik heb nu een mooie orginele temp meter en hij zit er mooi in.
Na de andere aandrijfas en de ontsteking iets versteld (hij trok niet helemaal gewelding na wegrijden bij een stoplicht) rijdt hij nu nog lekkerder. Zondag gaan we een poging doen om Dubrovnik in Kroatie te halen, bijna 2000km. Er volgt nog een uitgebreid verslag.
Prettige vakantie toegewenst van mij aan alle forummers!
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Net terug van de vakantie in Zuid Kroatië met de Constructam erachter. Foto’s te vinden op http://picasaweb.google.nl/Ernst2323/080801VakantieHrvatska
We zijn 3 weken weggeweest en op 2 campings gestaan. Maar goed, de Familiale: Hij heeft zich goed geweerd. Totaal 3442 km gereden, met een verbruik van 1:7 tot 1:8,1. Op een paar dingetjes na geen problemen.
Net na de start richting Nijmegen was er een vervelende rammel te horen en die heb ik de hele vakantie gehoord, alleen als de motor veel moest trekken. Ik vermoed de uitlaat.
Onderweg veel regen gehad en waarschijnlijk lekt het best aardig door de achterste zijramen van de break. Moet nog eens goed kijken waar het vandaan komt. Ik kende dit probleem wel al van de berline (opnieuw erin kitten). Iemand dit bij een break ook gehad?
Er is minimale speling op het wiellager linksvoor te voelen, ik hoorde het zingen als het raam open was. Nu zit er geen airco in dus veel de arko gebruikt:-)
Tijdens het rijden op de snelweg in een flinke plas gereden en het leek wel of de uitlaat gebroken was, een herrie onder de auto. Na een twintigtal seconden was het weer weg. Heb zoiets ook eens met de GSA break gehad en het zal wel wat spanning in de uitlaat zijn. Misschien houdt het verband met het eerste, toch een keer de ’ hang’ van de uitlaat bekijken.
Verder trilt de voorkant en de pook nog, al is het veel minder dan voor de aandrijfas wisseling. Toch eens naar laten kijken.
En als laatste de laatste dag paniek. Ik had een verdeelblok gekocht voor de sigarettenaansteker voor alle apparatuur. Nu heb ik het niet uitgerekend, maar het zijn niet echt stroomvreters (nav, Nintende DS, DVD en koelbox). Het verdeelblok is LIDL kwaliteit en er zat een dito stekker aan. Die was gezekerd, maar sprond wel uit elkaar. Die heb ik toen vakkundig gerepareerd met Ducktape. Heeft nog best lang gehouden, totdat op de terugweg de pin van de plus wegschoot en de ducktape wegsmolt. Er is een kortsluiting geweest en er gebeurde ineens rare dingen: Het handremlampje bleef branden, de sigarettenaansteker deed het dan wel en dan niet en de motor liep slecht stationair. Heb het goed in de gaten gehouden met een flesje water bij de hand ivm kans op brand. Blijkt het thuis gewoon een zekering te zijn Na vervangen van de zekering alle rare zaken weg. Zouden andere ding stroom hebben weggetrokken via andere kanalen/massa? Als iemand iets zinnigs kan zeggen, hoor ik het graag.
Al met al een vermoeiende vakantie met 4 kids waarvan 2 kleine, maar het was het wel waard.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Heb je er aan gedacht dat die rammel die je hoort als je de motor belast ook wel eens pingelen kon zijn?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



























Totaal aantal Berichten: 8165
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Op je technische vragen blijf ik het antwoord schuldig. Maar wat de foto’s betreft: prachtig.
Hoe is de camping daar bevallen?
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
@waterman771: Ja, heb ik aan gedacht. Het is alleen niet bij hoge toerentallen, maar bij zeer laag en dan gas geven begint het. Officiëel moet ik ook 98 tanken. Normaal doe ik dat niet, maar tijdens de vakantie consequent gedaan. Verder doet hij het nu ook bij bijvoobeeld wegrijden bij een rotonde bij ong. 2000 toeren. Nou ja, tis iig iets om mee te nemen omdat je natuurlijk ook pingelen bij lagere toerentallen hebt…
@hogervp: Ja, zeer goed bevallen. Ben ook al zeer vaak daar geweest, reserveren is niet nodig en je vindt ook zo een camping aan, of zelfs in het water met de wielen als het moet. De Adriatische zee is ook warm, helder en super!
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
zowel de 205 als de Twingo van mijn moeder pingelden eigenlijk alleen bij lage toerentallen…..


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Vergeet ik helemaal te melden hoe het is gegaan met de koeling. In een woord: Perfect! De temperatuurmeter bleef netjes tot voor het rood en is er niet in geweest. Caravannen met een 2 liter kan dus met een 2 liter.
Verder wel moeten zondigen met de snelheid. 80km per uur is geen optie, dat betekent rijden in zijn 3 de hele weg, dus ook snelweg. De 2 liter heeft het maximum koppel bij 3250rpm en dat is 100 in zijn 4 ongeveer. Als de wind meezat of het ging omlaag dan zelfs vaak in zijn 5 gereden. Snelste wat ik omlaag gereden heb was iets boven de 120km/uur. Maar dat was per ongeluk, 110 gaat en voelt goed. Verder staan de Constructams bekend om het lage zwaartepunt en de goede wegligging.
Toch ook een veilig gevoel dat het onderstel compleet gereviseerd is met gloednieuwe onderdelen: Torsieveren, schokdempers, wiellagers remtrommels en cilinders, DAL’s, enz, enz.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Ben een tijdje afwezig geweest op het forum.
Heb me even bezig gehouden met de aanschaf van een nieuwe motor.
Maar goed, weer on topic:
Ik had vanaf de zomervakantie een lekkage bij de Familiale. Alleen bij regen tijdens het rijden. Het kwam van boven uit de gaatjes van de afwerkstrip boven het achterste raam tussen de C-stijl en de D-stijl. Ik ging ervan uit dat het kwam door de uitgedroogde kit.
Wat blijkt nu? Door het rijden werd het water door de achterwielen omhoog geslingerd! De wielkasten achter waren link verrot. Er is inmiddels behoorlijk wat aan gelast door George van Hydraulique. En na testen is hij weer droog. Uiteraard is het geheel van te voren netjes ‘ontbitakt’ en weer nabehandeld.
Nu kunnen we weer vol goede moed de winter door.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Tja, Ernst, een BX is hier toch wel de betere pekelbak. Alhoewel die ook langzaam beginnen te verkruimelen…
Ich bin ein Breaker


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Nou, die type 1 in jou avatar ook niet:-)
Ach ja, een CX moet rijden. Ik probeer hem wel te ontzien in de pekel (carpoolen), maar het is mijn enige vervoermiddel om mijn gezin te vervoeren en ik heb 6 zitpaatsen nodig….
karel schreef:Tja, Ernst, een BX is hier toch wel de betere pekelbak. Alhoewel die ook langzaam beginnen te verkruimelen…
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”