Lekkage toe of afvoerslang kachelradiateur
Joop 49
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007

- C5 2.0i 16v Difference 2
Gepost: 09 juli 2008 08:14 PM

Sinds kort heb ik koelvloeistof verlies, en de laatste paar dagen wordt het steeds erger.
Langs een Garage geweest, en daar werd geconstateerd dat een slang van de kachel lekt, in de motorruimte. (gelukkig geen koppakking).

Aldaar werd mij verteld dat vrijwel het hele slangen-systeem vernieuwd moet worden, omdat het bijna uit één geheel bestaat.

Een nieuw slangen-systeem kost tussen de € 80 en € 150 , 3 uur arbeid, enz.
Al met al, zo’n € 300, ex.

Mijn vraag is, is dit een juiste prijs-indicatie en zou het mogelijk zijn om een tijdelijke oplossing te bedenken, b.v. Duktape, daar ik mijn auto de komende dagen hard nodig heb en de reparatie minstens 1 dag zal gaan duren m.b.t. vakantie periode.

Groet Joop.

Profiel  
 
Piet Visser
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 407
Geregistreerd: 01-11-2006

- C5 Charactére
Gepost: 10 juli 2008 03:33 PM
  [ # 1 ]

Met ducktape repareren heeft geen zin.

In het uiterste noodgeval kun je de slangen doorsnijden en met een buisje doorverbinden.
Probleem is echter dat je de voorruit bij nat weer niet goed kan ontwasemen, omdat de kachel enkel koude lucht zal leveren.
Rolling Eyes
Deze aansluiting kan langs twee wegen lekken.
Op de aanhechting van de slangen op het kunststof aansluitstuk, en via de o-ringen van het aansluitstuk in de kachelradiator.

In het eerste geval kun je het aansluitstuk vervangen.
Als je het goed wil doen heb je dan een nieuw aansluitstuk nodig met de twee lange stukken slang die eraan zitten.
Je kan echter ook het aansluitstuk op 10cm afsnijden en met buisjes en slangklemmen vervangen voor een lekvrije (sloop).
Is hooguit een half uurtje werk en kost aan materiaal max 40 euro.

In het tweede geval heb je alleen de o-ringen nodig.
Let wel goed op dat de borgveer die de aansluiting in elkaar houdt goed achter het aansluitstuk valt, anders schiet de aansluiting eruit als het blok warm word (drukopbouw).

En vergeet niet het koelsysteem te ontluchten.

Succes, piet

Profiel  
 
Joop 49
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007

- C5 2.0i 16v Difference 2
Gepost: 10 juli 2008 04:12 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor jou reactie Piet,

De slang die naar de kachel loopt lekt( als je voor de motor staat, de rechter slang. Volgens mij de afvoer).
Het aansluitstuk, welke op het schutbord zit, en de slangen zijn toch gegoten?, dan moet er toch een nieuwe aansluitstuk met slangen op gezet worden.
Tenzij er een lekkage is op ongeveer 10 cm van het aansluitstuk, maar dat is moeilijk te ontdekken.

Met o-ringen bedoel je waarschijnlijk de ringen op de kachelradiateur, in de dashboard.

Hoe ontlucht je het koelsysteem?.

Groet Joop.

Profiel  
 
Joop 49
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007

- C5 2.0i 16v Difference 2
Gepost: 10 juli 2008 05:16 PM
  [ # 3 ]

Het ontluchten van het koelsysteem heb ik al teruggevonden bij andere berichten.

Groet Joop.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook