ik weet niet waarom hier nog over wordt gediscussieerd, maar als ‘t je overkomt dan kun je je alleen maar voor je kop slaan dat je om een paar euro’s te besparen zoveel risico’s hebt genomen. Vergelijk ‘t maar met 20 jaar oude banden die er maar 10.000 km op hebben zitten, die hebben nog een prachtig profiel, maar heb jij zin om daar meer dan 200 km/uur mee te gaan rijden , oh ja, je mag helemaal niet zo hard rijden, stom van mij, was ik helemaal vergeten, maar als ik me aan de snelheidslimiet moet houden koop ik wel een Traction (met alle respect voor de Traction )
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
mja hoe noemen we dit risicoanalyse….. miss over een paar jaar dat ik dat ding er in steek…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Buiten mijn oliekoel project, probeer ik zo veel mogelijk van de reeds gekende modificatie’s toe te passen op mijn SM.Daarom nog een vraag:
Wat is er beter aan die “verbeterde remacu” van Van Der Laan?? Is de gewone remaccu dan niet goed?? Ik herinner mij dat het remsysteem op mijn SM toch krachtig genoeg was.
Deze wil ik dan ook nog vervangen,maar eerst wil ik weten welke de beste oplossing is??
En inderdaad, de olie van Castrol,komt er bij mij,na het inrijden ook in.
De 10 W 60 dan! Maar als ik mijn olie op de berekende temperatuur kan houden, zal ze waarschijnlijk langer effectief smeren!
niet dat ik er langer dan 10.000 km mee ga rond rijden,maar enkel en alleen om het blokje beter te vertroetelen.
Dan heb ik ook “Waterless coolant” van EVANS NPG+ besteld.
Zoals de benaming reeds zegt,is dit koelvloeistof zonder water, welke haar kookpunt bereikt, bij iets meer dan 190°C,en vervriest niet.
Als het ooit -20 mocht worden,dan word deze vloeistof enkel dikker in materie,en zet niet uit,zodat er niets kapot vriest.Verder is deze geschikt voor alle motoren, zowel race motoren als vintage cars.
De testen wijzen uit dat deze koelvloeistof 500.000 miles kan meegaan.
zie hier wat uitleg:
NON-AQUEOUS PROPYLENE GLYCOL 100% WATERLESS
INCREASES POWER
EXTENDS COOLING PERFORMANCE
IMPROVES DURABILITY
PROVIDES LOW, OR NO-PRESSURE SYSTEM
PROTECTS FROM BOIL-OVER
PERMITS INCREASED COMPRESSION WITHOUT DETONATION
PERMITS MORE SPARK WITHOUT DETONATION
INCREASES FUEL ECONOMY (LEANER BSFC)
ELIMINATES SYSTEM SCALING
PERMITS USE OF A SMALLER RADIATOR
ALLOWS ALTERNATE LOCATIONS FOR RADIATOR
PERMITS SMALLER FRONTAL OPENINGS TO IMPROVE AERODYNAMICS
ELIMINATES WATER CAUSED CORROSION
ELIMINATES PUMP CAVITATION
ELIMINATES CYLINDER LINER CAVITATION
MAKES POSSIBLE SMALLER, LIGHTER ENGINES
PERMITS USE OF MAGNESIUM ENGINES WITHOUT EROSION PROBLEMS
PROLONGS HOSE LIFE
REDUCES MAINTENANCE
LENGTHENS LIFE OF ENGINE
ENGINE COOLING PROTECTION AFTER SHUTDOWN
ENGINE COOLANT NEVER OVERHEATS
ELIMINATES COOLING SYSTEM ELECTROLYSIS; HOSES AND SEALS LAST LONGER
REDUCES CYLINDER HEAD DISTORTION
HIGHER ENGINE COOLANT TEMPERATURE CAPABILITIES WITHOUT HOT SPOTS
DECREASES COMBUSTION CHAMBER DEPOSITS
FASTER ENGINE METAL WARM - UP
TESTED 500,000 MILES WITHOUT COOLANT CHANGE OR SUPPLEMENTAL ADDITIVES
ESSENTIALLY NONTOXIC, NON-HAZARDOUS, ENVIRONMENTALLY SAFE COOLANT
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
SM ( en dus ook DS) remaccu’s gaan nog wel eens lekken op het schroefdraad van de 2 helften van de bol. Daarom een CX-bol: die is gelast ( zoals de voorraadbol, want dat is het namelijk) en als die stuk gaat dan gaat ie dus niet lekken. Er zijn heel veel SM’s door de ANWB naar de garage gebracht omdat die stomme remaccu ging lekken..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
OK! bedankt Waterman.
Weet ik nog een modificatie die zal renderen
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
waterman771 schreef:SM ( en dus ook DS) remaccu’s gaan nog wel eens lekken op het schroefdraad van de 2 helften van de bol. Daarom een CX-bol: die is gelast ( zoals de voorraadbol, want dat is het namelijk) en als die stuk gaat dan gaat ie dus niet lekken. Er zijn heel veel SM’s door de ANWB naar de garage gebracht omdat die stomme remaccu ging lekken..
vraagje als je nu een nieuwe bol van citrotech steekt ben je toch ook voor 20 jaar goed. niet?
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bxsport schreef:waterman771 schreef:SM ( en dus ook DS) remaccu’s gaan nog wel eens lekken op het schroefdraad van de 2 helften van de bol. Daarom een CX-bol: die is gelast ( zoals de voorraadbol, want dat is het namelijk) en als die stuk gaat dan gaat ie dus niet lekken. Er zijn heel veel SM’s door de ANWB naar de garage gebracht omdat die stomme remaccu ging lekken..
vraagje als je nu een nieuwe bol van citrotech steekt ben je toch ook voor 20 jaar goed. niet?
Nee, dat is helaas niet gezegd: ook die heb ik al zien lekken. Probleem is dat de bollen gaan lekken op de rand waar het membraam in valt. Dat kan ook met een nieuwe gebeuren, en tja, dan sta je dus….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Nu je dat zegt!! Ik heb dit bij mijn DS gehad.
Is volgens mij in het DS forum nog terug te vinden.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
momenteel zit er bij mij een nieuwe van citrotech op… moet je veel ombouwen?
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bxsport schreef:momenteel zit er bij mij een nieuwe van citrotech op… moet je veel ombouwen?
Nee: je hebt de complete bol van een cx nodig en 3 stukjes draadeind om de klemmen mee te verlengen. Het is een half uurtje werk om de cx bol te monteren. Maar ik zou voorlopig niets doen als ik jou was en mijn geld gebruiken om een slang ivp de hogedrukleiding van te kopen. De kans dat die stuk gaat is namelijk veel groter
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het vervelende van NPG is alleen dat de koelwaarde vele malen slechter is dan water. De effectieviteit is dus minder. Verder is het zo dun als alcohol dus sneller lekkages in je pomp.
De vraag is of je radiator het nu wel bijsloft.
Fijne test voor 40 $ de gallon. Plus dat je het niet mag mengen met water dus moet je eerst je blok spoelen als je nu water erin hebt..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Euhh, er zit momenteel nog niets in!Het blok is geasembleerd,zo goed als volledig. dus poederdroog en gereinigd.Ik heb nu ook een 3 rijen radiator,dus die zal wel genoeg leveren,met de race ventilatoren.
En er staat ook: EXTENDS COOLING PERFORMANCE,wat volgens mij betekend: verhoogt of breidt het koelvermogen uit.
Dan staat er ook: PERMITS USE OF A SMALLER RADIATOR, wat volgens mij betekend: je kan een kleinere radiator gebruiken! Ik gebruik een grotere dan origineel,dus hier ook geen probleem.En ik heb uitbreidig gemaild met EVANS, en het tast niks aan en heeft dezelfde dikte als water.
Mijn SM,heeft het jaar voor ze in restauratie is gegaan,allen op water gereden,want ik heb er ooit radiator flush in gekieperd,en ik moest daarna spoelen met zuiver water,geduurende 1000 km.
En ja, sorry ops: ik ben er daarna mee door gereden,zonder antivries in te gooien,zonder maar enige lek aan het water gedeelte!!Ook bleek bij demontage,mijn waterpomppakking kapot.Op het draaivlak van de de schoep was gans het rubber door gewreven,zonder ook maar één lek.
Wat ik wel had, zo een beetje overal,waren olielekken! WB weet dit ook nog goed.
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
waterman771 schreef:bxsport schreef:momenteel zit er bij mij een nieuwe van citrotech op… moet je veel ombouwen?
Nee: je hebt de complete bol van een cx nodig en 3 stukjes draadeind om de klemmen mee te verlengen. Het is een half uurtje werk om de cx bol te monteren. Maar ik zou voorlopig niets doen als ik jou was en mijn geld gebruiken om een slang ivp de hogedrukleiding van te kopen. De kans dat die stuk gaat is namelijk veel groter
hahah nope… toch niet denkt dat we beter eerst een kleppen gaan stekken in een aantal sm’s die gaan namelijk nog sneller stuk
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Hier volgen weer een paar pics van de verdere afwerking aan mijn blok.
Het einde nadert guys!!
Voila! Dit is het weer voor deze keer