7 van de 18
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende >  Laatste »
   
Rijden op PPO (Puur Plantaardige Olie)
Dieter
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 15-09-2004

Gepost: 14 april 2005 02:39 PM
  [ # 91 ]

Ik denk dat ik me ook ga wagen aan dit experiment. Heb een C15D van ‘98, 1700-en-een-klets-cc-motor (dus niet de nieuwe 1900).

Geloof het of niet: ik doe het niet uit financieel oogpunt, wel uit milieu-overwegingen!!
Het stoort me dan ook erg dat 1 l flessen worden gebruikt. In Carrefour heb ik al bussen van 5 l gezien, en in Macro hebben ze zeker bussen van 10 l.
De prijs, voor de financieel-oogpuntigen, weet ik evenwel niet…

Eén bedenking: plantaardige olie verouderd slecht. Het wordt dan zuur en zou dus het een en ander kunnen aantasten. Misschien rekening mee houden als je de auto lange tijd gestald laat staan?

Heb ik het goed begrepen dat je bij een mengverhouding 60% PPO en 40% diesel geen voorverwarming enzo nodig hebt?

Gegroet zonnebloemen!
Dieter

Profiel  
 
Dieter
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 15-09-2004

Gepost: 14 april 2005 02:46 PM
  [ # 92 ]

En wat komt na een tijdje bovendrijven: olie of diesel?

Profiel  
 
mvsbab@tiscali.nl
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 43
Geregistreerd: 01-05-2004

Gepost: 14 april 2005 03:25 PM
  [ # 93 ]
Dieter schreef:

En wat komt na een tijdje bovendrijven: olie of diesel?

Semi plantaardige olie Wink Net zo als onderop

PPO en diesel mengen heel goed samen. Neem maar een halve fles olie en doe daar wat diesel bij, NIET schudden!
Dan zie je het helemaal oplossen. 

Ik zelf rijd nu op een verhouding van 90% PPO en 10% Petroleum. 
Als je met starten problemen krijgt kan je overwegen om er 87% PPO, 10% Petro, 3% benzine door te doen.  Benzine vergemakkelijkt het starten.

Suc6

Martin

Profiel  
 
hugo
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 567
Geregistreerd: 01-11-2004

- CX ambulance
Gepost: 14 april 2005 05:12 PM
  [ # 94 ]
Dieter schreef:

Ik denk dat ik me ook ga wagen aan dit experiment. Heb een C15D van ‘98, 1700-en-een-klets-cc-motor (dus niet de nieuwe 1900).

Geloof het of niet: ik doe het niet uit financieel oogpunt, wel uit milieu-overwegingen!!
Het stoort me dan ook erg dat 1 l flessen worden gebruikt. In Carrefour heb ik al bussen van 5 l gezien, en in Macro hebben ze zeker bussen van 10 l.
De prijs, voor de financieel-oogpuntigen, weet ik evenwel niet…

Eén bedenking: plantaardige olie verouderd slecht. Het wordt dan zuur en zou dus het een en ander kunnen aantasten. Misschien rekening mee houden als je de auto lange tijd gestald laat staan?

Heb ik het goed begrepen dat je bij een mengverhouding 60% PPO en 40% diesel geen voorverwarming enzo nodig hebt?

Gegroet zonnebloemen!
Dieter


waar woon jij, dieter?
belgie? (i.v.m. carrefour)
kijk eens op http://www.fmso.de en klik op de nl/be vlag voor het forum van jouw land om te zien of er bij jou in de buurt iemand zit die goedkoop grote hoeveelheden verkoopt.

ik koop het samen met anderen in 200 of 1000 litervaten.
dat scheelt tijd, afval en vooral geld.

grts Hugo

ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”

Momenteel Volvo V70 en een Punto

Profiel  
 
zx19d
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 261
Geregistreerd: 14-03-2004

Gepost: 14 april 2005 07:44 PM
  [ # 95 ]

Onder de motorkap zit een stikker waar zowle Lucas als Bosch opstaat.
Op de brandstof pomp zelf kon ik nog geen naam vinden.

Iemand een iedee waar ik kan vinden welke pomp in mijn ZX zit?

Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden

Profiel  
 
Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 03-02-2005

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 14 april 2005 08:58 PM
  [ # 96 ]
zx19d schreef:

Onder de motorkap zit een stikker waar zowle Lucas als Bosch opstaat.
Op de brandstof pomp zelf kon ik nog geen naam vinden.

Iemand een iedee waar ik kan vinden welke pomp in mijn ZX zit?

http://www.freewebs.com/hcii/pumpidentification.htm

Check it out Smile

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)


"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  
 
hugo
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 567
Geregistreerd: 01-11-2004

- CX ambulance
Gepost: 14 april 2005 09:23 PM
  [ # 97 ]
zx19d schreef:

Onder de motorkap zit een stikker waar zowle Lucas als Bosch opstaat.
Op de brandstof pomp zelf kon ik nog geen naam vinden.

Iemand een iedee waar ik kan vinden welke pomp in mijn ZX zit?

als je er nog niet uitkomt moet je me maar even een pb-tje sturen, ik ben volgende week ma, di, wo en do in Groningen en kan wel even een blik onder je motorkap werpen.

grts hugo

ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”

Momenteel Volvo V70 en een Punto

Profiel  
 
zx19d
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 261
Geregistreerd: 14-03-2004

Gepost: 15 april 2005 12:00 PM
  [ # 98 ]

Helaas er zit een Lucas pomp in.

Stond er overigens wel op maar was pas te lezen nadat ik met een doek de pomp even had schoongeveegd.

Dus nog maar even niet over op PPO

Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 15 april 2005 01:14 PM
  [ # 99 ]

Da’s vervelend. Misschien dat je van een sloop-exemplaar een Bosch pomp kan regelen? Alhoewel, zo’n pomp is wel een precisie instrument, geen idee of dit goed zelf te doen is…. Volgens mij moeten die pompen wel gewoon uit te wisselen zijn, is denk ik in het verleden ook bij mijn BX gebeurd.
Ik heb nl. pas geleden eens goed gekeken op mijn pomp, daar staat Bosch op (oef!..). Maar op het brandstoffilter staat “Rotodiesel”!!! Nu weet ik dat de vorige eigenaar -kort voordat de BX aan mij werd verkocht- de brandstofpomp heeft laten vervangen. Ik heb het sterke vermoeden dat mijn BX oorspronkelijk was uitgerust met een Rotodiesel/ Lucas-pomp, maar dat deze dus is vervangen door een Bosch-pomp. Dat zullen ze denk ik niet zo snel doen als dit niet eenvoudig uitwisselbaar zou zijn… toch?

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 15 april 2005 03:30 PM
  [ # 100 ]

Ik heb begrepen dat het best kan, maar dat de sproeiers meemoeten. Kan wel, maar is een aardig klusje, meen ik vernomen te hebben.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Dieter
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 15-09-2004

Gepost: 15 april 2005 03:31 PM
  [ # 101 ]

Wat is het probleem met de Lucasjes?

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 15 april 2005 04:12 PM
  [ # 102 ]
Dieter schreef:

Wat is het probleem met de Lucasjes?

Staat op de site die Robin had aangegeven: http://www.freewebs.com/hcii/pumpidentification.htm

Schijnt iets te zijn met de nauwe speling van de plunjer die gesmeert en gekoeld word door de dieselbrandstof die erlangs lekt. Dikkere olie doet dit niet of slecht, waardoor de plunjer uitzet en de smering en koeling nog minder word, een soort ketting reactie dus, waarbij uiteindelijk de boel inelkaar loopt.
Een oplossing is de boel iets ruimen/honen en er spiraalvormige groeven in maken voor een betere smering. Hiervoor moet de hele pomp eraf en uitelkaar, het ruimen en honen schijnt een karwei voor een dieselspecialist te zijn, maar dit word sowieso niet aanbevolen.

Een andere oplossing is de PPO verwarmen zodat deze dunner word, starten doe je dan op normale diesel en dan schakel je over op PPO. Hiervoor heb je dus een extra tankje nodig met normale diesel.

Profiel  
 
Kakelbont
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 208
Geregistreerd: 04-01-2005

Gepost: 15 april 2005 04:14 PM
  [ # 103 ]
Dieter schreef:

Wat is het probleem met de Lucasjes?

Probleem is een groot woord. Zelf rijd ik al enkele duizenden kilomters op PPO in m’n ax met Rotodiesel (=lucas) pomp.

Als je de ppo maar goed voorverwarmd is er niks aan de hand. (Wat bij onze PSA diesels standaard al gebeurdt omdat het brandstoffilter aan het thermostaathuis vast zit).

Je zit dan alleen nog maar met een koude start die schadelijk zou kunnen zijn voor de lucas pomp. Hoewel ik daar nog niets van gemerkt heb. Starten duurt iets langer maar hij start wel.

Het feitelijjke probleem zit em in het feit dat de lucas pomp om de centrale as gesmeerd wordt door brandstof (normaal diesel dus). De speling op deze as is echter zo minimaal dat er maar een heel kleine ruimte voor de smering overbijft. Diesel is dun genoeg om daar toch in te lopen.
Koude ppo is wat dikker en dus loopt er minder brandstof langs de as, dus minder smering. Warme PPO is echte wel weer lekker vloeibaar.

Teminste zo heb ik begrepen van verschillende internet sites. Correct me if i’m wrong

Wink

Profiel  
 
Dieter
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 15-09-2004

Gepost: 17 april 2005 07:10 PM
  [ # 104 ]

Hugo jij rijdt toch met een C15 op PPO hé?
Bij mijn C15 zit er een Lucas onder! Bij jou niet dan?

Dieter


Overigens, kennen jullie dit PPO forum al?
http://www.ppo.nu/index.php

Profiel  
 
hugo
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 567
Geregistreerd: 01-11-2004

- CX ambulance
Gepost: 18 april 2005 02:54 PM
  [ # 105 ]

nee, ik heb een bosch-pomp.
zo zijn blijkbaar met beide geleverd…

ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”

Momenteel Volvo V70 en een Punto

Profiel  
 
 
7 van de 18
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook