patri schreef:
Als ik het verhaal zo lees van Egbert. Heb ik dus met de stationair zitte speelen. .
Dat denk ik ook.
Je kan dan ook alleen stap 4) doen en kijken of hij goed rijdt. Zo niet dan alsnog stap 3), maar dan moet je daarna stap 4) herhalen.
Met het keelstuk bedoel ik inderdaad de gasventuri die boven je carburateur zit.
Succes
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Hallo aan allen bedankt voor de uitleg heer Bogaard. Er is mij heel wat duidelijker wat het gas rijden betreft.
En egbert ik ga niet meer verder prutsen met stap 3 en zo. Maar vind het wel handig om het te weten. De motor loopt nu weer wat lekkerder toen ik alleen stap 4 heb gedaan. En hij trekt goed op vandaar geen stap 3.
Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008
- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Nu ik alweer zo’n 3-4 weken na restauratie heerlijk rond rij, wordt het tijd om de puntjes op de e te zetten.
Mijn ID start op benzine gewoon goed. Starten…lopen.
Op gas is het een ander verhaal. Moet de auto minimaal 3x starten wil ze op gas starten. Voor de restauratie had ik nog een truc. Drie maal contact aanzetten, zonder de startmotor te laten draaien, bij de vierde keer was het altijd starten. Echter werkt deze truc ook niet meer. (Eigenlijk nooit begrepen waarom dit wel lukte )
Intussen heb ik nieuwe bougies en bougiekabels, puntjes zij niet zo oud, kleppen zijn gesteld.
Als de auto loopt op gas, loopt ze goed. het zijn alleen startperikelen.
Tips?
Groeten,
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
J.Werges schreef:Drie maal contact aanzetten, zonder de startmotor te laten draaien, bij de vierde keer was het altijd starten. Echter werkt deze truc ook niet meer. (Eigenlijk nooit begrepen waarom dit wel lukte )
Jeroen
Bij die truuk doe je het volgende: Door je contact aan te zetten laat je tijdelijk gas toe in het systeem. Door de veiligheidsrelais duurt dat niet lang. Door het drie keer te doen krijg je ongeveer de hoeveelheid gas die je nodig hebt om lekker te starten. Ik heb in het verleden een choke drukknop op het systeem aangesloten die het relais overbrugde en de kleppen van stroom voorzag als je er op drukte. Je kan zo de gewenste hoeveelheid gas toevoeren. ( oefenen hoeveel tellen je op de knop moet drukken)!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Mijn beide gaswagens starten heel verschillend:
koud start gaat op de ene wagen met volle choke (open getrokken dus), op de andere gewoon sleutel erin, draaien, lopen.
Warme start beide draaien en lopen.
Volgens van Orsouw, Eindhoven, horen de motoren gestart te worden zoals je op benzine start.
In een oudere gaswagen (Alfa uit 1978) had ik ook een gaschoke, moest je twee tellen knopje indrukken, starten, lopen. Die verdamper werd trouwens aangestuurd door vaccuum van het inlaatspruitstuk, gaat nu anders, maar weet daar (nog) niet het fijne van
Ik wil mn kleppen gaan stellen op GAS, heeft iemand hier toevallig de waardes van ? Weet wel dat ze wat ruimer moeten staan maar exacte waardes weet ik niet.
C’est une voiture du ministre !
Totaal aantal Berichten: 43267
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Goddess'71 schreef:Ik wil mn kleppen gaan stellen op GAS, heeft iemand hier toevallig de waardes van ? Weet wel dat ze wat ruimer moeten staan maar exacte waardes weet ik niet.
De meningen zijn daar verdeeld over. Ik zet ze gewoon op 0,15 inlaat en 0,20 uitlaat, bij koude motor. En koud is bij mij een nacht laten staan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Ik zou altijd kiezen voor 0,05 meer speling, dan weet je zeker dat de kleppen ook bij warme motor in ieder geval tijd hebben om op de zittingen hun warmte af te kunnen voeren. Waarom de goden verzoeken? Een motor op LPG wordt nu eenmaal thermisch zwaarder belast.
Wees verstandig stel af op 0,20 inlaat en 0,25 uitlaat…......
En als je geen getik wilt horen omdat dat niet hoort…...bedenk dan dat een tikkende klep in ieder geval speling heeft en weinig kans op verbranden!
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
je kunt ook gewoon de originele speling van 0,15 en 0,20 hanteren en vaker stellen, iedere 5000 km doe ik zelf…. gaat prima!
Heel veel dank, ga meteen ff stellen zo. Normaal als ik bij de DS garage vandaan kom nadat ik onderhoud heb laten doen dan hoor ik altijd mn kleppen.
Maar in dit geval moet ik het wel zelf doen omdat ik simpelweg de wagen nog niet kan verplaatsen.
Bedankt voor de afstelgegevens !
C’est une voiture du ministre !