Dag,
graag even jullie reacties m.b.t. het volgende: mijn DS heeft een minimale lekkage bij of van de hogedrukpomp, ik kan niet precies ontdekken waar het lekje precies zit.
Sinds de DS uit de winterstalling is, parkeer ik haar op de oprit, en soms zie ik ‘s-ochtens geen enkele druppel LHM onder de wagen liggen, soms 1-2 druppels. Dat is dus zeer minimaal zou je zeggen, voorlopig niet de moeite waard om er iets aan te doen. Maar wat nu zo vreemd is : tijdens de vakantie (met de C5 ops: ) heb ik de DS weer even in de stalling gezet, en na 3 weken vind ik een vrij grote vlek LHM onder de wagen. Mijn redenatie is: als de DS niet gebruikt wordt, zakt zij vanzelf (zeker na 3 weken) in de laagste stand omdat het systeem drukloos wordt, nou ja, er staat in ieder geval minder druk op dan tijdens gebruik.
Hoe kan het nu bij minder druk méér gaan lekken? Moet ik het zoeken bij de aansluitingen, of zit er een pakking bovenop de HD-pomp ? Of is er een andere oorzaak ?
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Zoals ik het lees zie je ‘normaal’ dagelijks enkele druppels LHM, nu zie je dezelfde druppels maar dan van drie weken, 21 dagen á enkele druppels kan een aardig plasje worden, nietwaar?
Bekijk eens op je gemak en met een goede zaklamp (oid) het systeem, de aansluitingen etc. Dan moet je vanzelf kunnen traceren waar de druppels vandaan komen. Check ook de versnellingsbak, ik vergiste mij een keer, dacht dat ie lhm lekte, bleek de aftapplug van de versnellingsbak te zijn. Bakolie en lhm lijken (als je een vinger over straat haalt ) toch al gauw op elkaar…
Succes!
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Lekzak voor met een scheurtje?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Re: Lekkage vanuit HD-pomp
JoF schreef:Hoe kan het nu bij minder druk méér gaan lekken?
Ik heb inmiddels aardig wat ervaring opgedaan met de HD pomp en 1 gerevisieerd met O-ringen set van Chyparse.
Lekkage kan makkelijk komen via de as van de pomp. Daar zit geen echte keerring en de afsluiting is deels door de onderdruk die ontsaat als de pomp aanzuigt. Als de pomp stil staat, dan kan er daar LHM uit lopen, terwijl hij dicht is bij lopende motor. Bij mij hielp het bij 1 DS door de aanzuigslang te vervangen. Doordat deze oud was iets poreus bij de aansluitingen en zo kon er lucht in komen bij stilstaande pomp.
Bij mijn andere DS hielp dit niet en uiteindelijk een gebruikte BX pomp gemonteerd. De moderne pompen hebben nl wel een keerring bij de as.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
LeakLock : :
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Ik heb de LeakLock getest…....het WERKT! Zie ander draadje…....
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991