Mijn moeder is trotse eigenaar van een hele mooie TA 7c van ‘39, al vanaf eind jaren 70. Na een opleving een jaar of 6 geleden, is de auto 3/4 jaar geleden weer tot stilstand gekomen, omdat hij nog niet betrouwbaar genoeg bleek voor leuk hobbygebruik. Maar het is een keiharde auto, waar nooit aan gelast is, en nog geen 33.000km oud! Dus rijden moet hij snel weer.
Inmiddels ben ik oud en wijs genoeg dat mijn moeder mij het onderhoud toe vertrouwd, en het word tijd dat de auto weer gaat rijden. Ik ben van plan hem weer helemaal degelijk te krijgen.
Mijn eerste vraag gaat eigenlijk meteen over het opnieuw opstarten. Naast alle vloeistoffen en filters, zijn er nog specifieke TA dingen die ik moet controleren? En de vloeistoffen: Ik wou minerale olie pakken, raden jullie dat ook aan? Ik neem aan dat DOT3/4 remolie er ook gewoon in kan?
Mijn 2e vraag: De bak schakelt heel zwaar (echt met 2 handen schakelen). De schakelstangen zijn destijds al goed doorgesmeerd, maar dat hielp niet. Is dit een TA kwaal? Zit dit in de bak zelf denken jullie?
3e vraag: De tank lijkt te lekken. Hij is nogal vochtig van onder, en er hebben druppels onder gelegen in het verleden. Ik ga het eerst ff nakijken, maar zijn er trucjes om deze te repareren, of wordt dit vervangen?
Bedankt voor jullie hulp alvast!
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dit klinkt wel als een sprookje, wowfactor 10 zeg maar. Alle vloeistoffen verversen, zorgen dat je de juiste olie gebruikt. Voor een niet gereviseerd blok altijd SAE 30 gebruiken. Dot 3 of 4 voor de remmerij is prima, kijk wel gelijk even de remcups en de voeringen na! (voor de voorremtrommels heb je wel een speciale trekker nodig en een onmeunige sleutel om de naafmoer los en vast te zetten (moet echt heel vast, denk aan 40 Nm, zonder verlengstuk lukt dat niet)). Wat de versnellingsbak betreft, dat klinkt niet als een bekend euvel. Je weet wel dat je met een TA niet kunt schakelen zonder de koppeling in te trappen (bij stilstand bedoel ik)? Er zit een vergrendeling op de bak die ontkoppelt wordt door de koppeling in te trappen. Doe je dit niet en speel je met de pook, dan trek je het systeem achter het dashboard klem. En dan natuurlijk de hamvraag… FOTOOOOOOS
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gaaf zeg. Maar Marc, 40 Nm is toch niet zo veel?
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dan gebruik is ws de verkeerde term, maar het moet echt onmeunig vast anders komt de conische verbinding los en vreet de trommel in op de astap. Pas met een verlengstuk van twee meter kreeg ik hem vast genoeg om te stoppen met kraken (datzelfde verlengstuk had ik ook nodig om ze de eerste keer los te krijgen…)
Uiteraard schakelen we mét koppeling…Wat moet ik me van deze vergrendeling voorstellen? Wellicht is daar iets in te stellen of klemt dit? Uiteraard gaat er minerale olie in.
40nm is idd net iets meer als handvast. Maar we hebben alle sleutelboeken hier, ik neem aan dat het daar wel in staat. Achterremtrommels zijn wel zo te demonteren? Waar is het speciale gereedschap verkrijgbaar?
Bedankt voor jullie snelle reacties! En foto’s volgen uiteraard. De volledige historie is bekend, en die is zeker spannend te noemen. Die volgt ongetwijfeld nog een keer hierzo.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik weet niet of het in de boeken staat, ws wel, maar zet ze in elk geval echt loeivast. Op de site van TAN staat nog een verhaal van het voorjaarsevenement waar zelfs een van de oudgedienden binnen de club om die reden moest afhaken… Dat speciaal gereedschap is in elk geval te krijgen bij CTA (ctaservice.nl). De achterremtrommels kun je er zo afhalen, heb je wel meteen de lagers mee, dus deze ook gelijk even schoonmaken en opnieuw invetten. Ik denk dat het wel een goed idee is om lid te worden van TAN, daar is toch een hoop kennis voorhanden.
40 mkg ipv 40 Nm? Dat is 400 Nm en da’s wel betrekkelijk vast.
Veel succes met het reanimeren.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Juist dat was het
citroen ds schreef:Staat de traction in Eindhoven? Anders kom ik wel eens een keer langs met mijn pa z’n 7c.
En stuur je mij wat foto’s, he Frank?
citroen ds schreef:Staat de traction in Eindhoven? Anders kom ik wel eens een keer langs met mijn pa z’n 7c.
Héél graag! Ik kom zelf redelijk van de volvo’s af(vloeken in de kerk? ), van oud, tot iets minder oud. Ik ga zelf aan de slag met de restauratie van een 343 van 1977(let wel: ook een heel zeldzaam type), maar heb ook amazones gehad, en mijn pa heeft er een katterug naast. Mijn kennis rondom de citroëns is wel wat aanwezig, maar nog lang niet zo ver als zou moeten.
Ik ben gister begonnen met spinnenjacht, en het motorruim een beetje stofvrij gemaakt. Ik heb een actielijstje geschreven, die wellicht nog uitgebreid kan worden. Én ik heb een fotosessie gedaan vanochtend. Het idee is om de auto eerst weer lopend te maken, dan de remmen+wielophanging in orde te maken en dan stap voor stap verder restaureren. ‘t Geld ligt hier uiteraard ook niet op stapels.
Actielijstje:
- Olie vervangen -> SAE 30
- Oliefilter vervangen (heeft ie dat wel ops: , ik heb m nog niet gevonden)
- Nieuw koelvloeistof
- Nieuw remvloeistof
- Carburateur schoonmaken -> pakkingset nodig
- luchtfilter vervangen -> (of is dit slechts een gaasfilter?)
- Benzine tank óf behandelen(aan te raden?), óf vervangen (roest en heeft volgens mij gelekt. Zit geen druppel meer in.)
- Benzinepomp nakijken en schoonmaken (roestige tank) -> pakkingset nodig?
- Benzinefiltertje vervangen
- Waterpomp controleren
- Ontsteking bekijken (contactpuntjes schoonmaken enz.)
Dat is voorlopig wat betreft motor, heeft iemand verder nog tips en ideen?
Vervolglijstje:
- V.Bak controleren en evt. afstellen
- Remmen controleren en vervangen
- Banden vervangen(in ieder geval 35 jaar oud, waarvan veel stilstaan)
En ik vond nog een splinternieuwe electronische ontsteking in een doos. Die heeft mn moeder toen aangeschaft maar nooit geinstalleerd. Wellicht een idee voor de toekomst.
And now, let the pic’s do the talking:
En de overige 15 foto’s:
http://s261.photobucket.com/albums/ii52/pistonpen_paultje/citroen traction avant 7c 1939/
Edit: Krijg de foto niet aan het werken?!
Its a beauty!
Damn wat staat ze daar mooi!
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ok kwijl…
Ziet er goed uit, zelfs met Pilotevelgen, wees daar maar zuinig op, die zijn gewild. Een oliefilter zul je tevergeefs zoeken, dat zit er niet op. Bij CTA verkopen ze magnetische carterstoppen voor motor en bak, houd je in elk geval de rommel een beetje bij elkaar. Die wisselstroomdynamo is een mooi ding, veel meer opbrengst dan de originele en toch 6 volt.
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Zo jaloers!! Ik ga mijn moeder eens uithoren of ze niet ergens een schuur heeft met TA! Echt gaaf!
Misschien iets voor je aktielijstje: accu? Die zal na die jaren ook niet veel sjoegem geven gok ik.
My other car is a broomstick.
Zo, een productief dagje verder. Ik ben aan het informeren gegaan, wat spulletjes gehaald.
Ben de dag begonnen bij CTA. Na een uurtje koffieleuten en doorpraten van mijn actielijstje, heb ik wat deeltjes meegenomen. Ik weet weer een hoop meer. De bak zat hem waarschijnlijk in de afstelling van de vergrendeling. Hij adviseerde me dat ik dat het beste niet zelf kon doen, ik weet nu eindelijk hoe de benzineleiding moet lopen. Ik weet nu inderdaad dat ik nog eeuwen had kunnen zoeken naar ‘t olie filtertje enzovoorts enzovoorts…
Ook nog een mooi gereedschapsetje bij elkaar gesteld. Mooi in n koffer, zodat het in de auto kan blijven.
Komend weekend ben ik bij mijn vriendinnetje, maar na ;t weekend ga ik lekker wat avondjes aan de gang.
Die olieplug is een goeie trouwens! Die komt op de wishlist. Ik kan wel eens kijken of ze die op mn werk hebben in die maat.
Edit: Accu hangt al een nachtje aan de acculader. En ‘t lampje van vol brand nog steeds niet. De andere accu ga ik ook even proberen. Ik denk inderdaad dat er een nieuwe moet komen. Ze waren beide 4 jaar geleden splinternieuw, maargoed: eigen schuld, dikke bult…Dan had er af en toe de druppellader maar aan gemoeten.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Geef voordat je de motor laat ronddraaien even een tik met een hamer op elke tuimelaar aan de kant van de kleppen. Dat voorkomt dat een aantal stoterstangen kromgaan door vastgeroeste kleppen. (eerst kleppendeksel eraf natuurlijk)
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
“Enige” tijd later zijn we inmiddels. Na die korte opleving van toen, kwam er nog veel drukte met studies en de oude Volvo’s die ik dagelijks rijd/reed. Je weet hoe het gaat: De tijd vliegt.
Begin dit jaar werd er een deadline gesteld. Dit jaar met de TA naar Parijs. Dus zodoende is de TA van Eindhoven op transport gegaan naar mijn schuur in de omgeving van Nijmegen. Om er eens dicht bij huis mee te kunnen werken…
Alleen 2013 naar Parijs, dat bleek mogelijk iets te optimistisch. Het motortje zit namelijk na 9 jaar stilstaan toch echt vast. Een blik door het bougiegat leerde mij waarom. Een goede reden om de auto dan ook stap voor stap goed aan te pakken.
Al met al zit ik in een luxe positie dat er qua carosserie niets anders dan het een en ander aan roestpreventie moet gebeuren (tectieleren ed). Maar veel werk blijft het alsnog.
Ik zal zo nu en dan eens een update plaatsen.