1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
constante stroom draad C5
henkenanita
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 14-03-2005

Gepost: 12 april 2005 05:43 PM

Weet iemand waar ik het beste een constante stroomdraad voor m’n trekhaak kan aftappen?
Moet dat rechtstreeks van de accu met een zekering? of kan het ook uit de zekeringenkast?
Tips zijn welkom Mr. Green

Groeten,
Henk

C5 HDI 2.0 Break 108 PK
Xsara 1.6 16V

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12515
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 12 april 2005 06:39 PM
  [ # 1 ]

Re: constante stroom draad C5

henkenanita schreef:

Weet iemand waar ik het beste een constante stroomdraad voor m’n trekhaak kan aftappen?
Moet dat rechtstreeks van de accu met een zekering? of kan het ook uit de zekeringenkast?
Tips zijn welkom Mr. Green

Met de Multiplex bedrading in de nieuwe auto’s kun je het beste nergens iets af tappen Confused
Het beste is gewoon bij de accu met een zekering zo dicht mogelijk bij de plus pool, zodat bij een kortsluiting geen ernstige schade ontstaat.

Profiel  
 
pjvdg
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 21-01-2005

Gepost: 12 april 2005 07:15 PM
  [ # 2 ]

Heb héél slechte ervaringen met het aftappen van multiplex bedrading Sad
Rechtstreeks van de accu moet kunne denk ik,  maar tegenwoordig blijf ik er zelf mooi van af :p

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12515
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 12 april 2005 07:44 PM
  [ # 3 ]
pjvdg schreef:

maar tegenwoordig blijf ik er zelf mooi van af :p

Is misschien wel het verstandigste, maar ja het banksaldo en het idee om de kas van de dealer weer te spekken Evil or Very Mad

Rechtstreeks van de accu mag geen problemen opleveren, hoewel? piekspanningen als je de stekker erin steek???
Een moderne auto mag je toch ook niet meer starten met startkabels, vanwege piekspanningen die de ECU, BSI en alle andere dure electronica kunnen beschadigen. Eigenlijk zou je er dan iets tussen moeten zetten dat de piekspanningen opvangt, een diode? condensator?
Wellicht is er iemand met nog meer elektronica kennis in huis en kan je daar beter over adviseren.

Profiel  
 
henkenanita
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 14-03-2005

Gepost: 14 april 2005 11:25 AM
  [ # 4 ]

Ja, ik dacht ook om rechtstreeks van de accu af te tappen….
Piekspanning is natuurlijk een risico, maar ik denk als je de stekker er in doet met bv uitgeschakelde verlichting, koelkast e.d. dat het wel mee valt.
Jammer dat er niet een standaard voorziening is voor zoiets.. Sad

In elk geval bedankt voor de feedback, we prutsen wel weer iets in elkaar Very Happy

Groeten,
Henk

C5 HDI 2.0 Break 108 PK
Xsara 1.6 16V

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12515
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 14 april 2005 01:04 PM
  [ # 5 ]

Probeer een te vragen wat het grapje bij een dealer kost en vraag dan hoe hij het doet, gewoon doen alsof je het harstikke knap vind wat die lui met elektra kunnen. Grote kans dat ze met trots gaan vertellen hoe zij het doen Wink

En het dan gewoon zelf doen Razz

Profiel  
 
henkenanita
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 14-03-2005

Gepost: 14 april 2005 02:21 PM
  [ # 6 ]

Haha! ga ik doen!!
(en nu maar hopen dat m’n garage geen forumlid is)  Shocked

Groeten,
Henk

C5 HDI 2.0 Break 108 PK
Xsara 1.6 16V

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12515
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 14 april 2005 02:47 PM
  [ # 7 ]
henkenanita schreef:

Haha! ga ik doen!!
(en nu maar hopen dat m’n garage geen forumlid is)  Shocked

Een echt forumlid zou het je met plezier uitleggen Wink

Profiel  
 
exuserpb
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1328
Geregistreerd: 15-04-2005

Gepost: 16 april 2005 02:10 PM
  [ # 8 ]

je zou het ook bij de 12v aansluiting in de bagageruimte kunnen aftappen maar dat weet ik niet helemaal zeker maar ik denk dat het wel zo moeten kunnen…...

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12515
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 17 april 2005 03:37 AM
  [ # 9 ]
PjotrBlom schreef:

je zou het ook bij de 12v aansluiting in de bagageruimte kunnen aftappen maar dat weet ik niet helemaal zeker maar ik denk dat het wel zo moeten kunnen…...

Kan ook, maar staat daar altijd stroom op of alleen met ingeschakeld contact Confused:
En hoeveel stroom heb je nodig? is die 12V wel voldoende gezekerd?

Profiel  
 
henkenanita
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 14-03-2005

Gepost: 18 april 2005 06:26 PM
  [ # 10 ]

Hmmmm,

Misschien een goed idee!
Ik zal eens kijken of er constant spanning op staat en via welke zekering het loopt…

Goede tip!!  Razz

Groeten,
Henk

C5 HDI 2.0 Break 108 PK
Xsara 1.6 16V

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12515
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 18 april 2005 07:47 PM
  [ # 11 ]
henkenanita schreef:

Ik zal eens kijken of er constant spanning op staat en via welke zekering het loopt…Henk

Het is de zekering die doorbrand als je korsluiting met het chassis maakt Wink
Grapje Wink , niet doen hoor Exclamation

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 02 mei 2005 11:34 PM
  [ # 12 ]

Een constante stroomdaad aan leggen bij een C5 is nog niet zomaar gedaan, dit moet netjes gebeuren met een relais. Het mooiste is om dit relais te laten schakelen als de motor loopt. Zo heb je geen verbruikers. En mocht er vocht in de stekker komen van de trekhaak, wat nog als eens gebeurd.. krijg je ook niet direct grote problemen. Ik snap jullie wel dat de dealer duurder is dan dat als je hetr zelf aanlegt, maar dan is het wel goed. Weet dat aftappen bij een gemultiplexte auto echt grote problemen kan geven die vele malen duurder zijn dan het netjes aan laten leggen van een voedingsdraad door een specialist (al dan niet een dealer)

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12515
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 02 mei 2005 11:43 PM
  [ # 13 ]
oldenhage schreef:

Een constante stroomdaad aan leggen bij een C5 is nog niet zomaar gedaan, dit moet netjes gebeuren met een relais. Het mooiste is om dit relais te laten schakelen als de motor loopt. Zo heb je geen verbruikers. En mocht er vocht in de stekker komen van de trekhaak, wat nog als eens gebeurd.. krijg je ook niet direct grote problemen. Ik snap jullie wel dat de dealer duurder is dan dat als je hetr zelf aanlegt, maar dan is het wel goed. Weet dat aftappen bij een gemultiplexte auto echt grote problemen kan geven die vele malen duurder zijn dan het netjes aan laten leggen van een voedingsdraad door een specialist (al dan niet een dealer)

Ehm Rolling Eyes , als je de boel via een relais gaat schakelen bij een draaiende motor, dan is er niet echt sprake meer van een constante stroomdraad, maar een geschakelde stroomdraad Wink

De oplossing die hier besproken is gewoon een simpele draad direct vanaf de accu trekken, met een zekering zo dicht mogelijk bij de accupool. De truuk is dan om nog iets van een condensator/diode er tussen te zetten om de piekspanningen bij het aan/af koppelen op te vangen.

Wat de dealer betreft? die zijn vooral goed in het leegschudden van je bankrekening, ga dan naar een goede Citroen Specialist waar liefhebbers met plezier aan een Citroen sleutelen.

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 02 mei 2005 11:53 PM
  [ # 14 ]

Wat de dealer betreft? die zijn vooral goed in het leegschudden van je bankrekening

dank je voor het compliment.

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12515
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 03 mei 2005 11:47 AM
  [ # 15 ]
oldenhage schreef:

Wat de dealer betreft? die zijn vooral goed in het leegschudden van je bankrekening

dank je voor het compliment.

Ben jij of werk jij bij een dealer Confused:
Mijn opmerking is niet van toepassing op de eerlijke en goede dealers, want die zijn er ook Wink

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook