Eey David. : Remlichtschakelaardingetje
AX 1.1 TGE ‘91
BX 1.6 TGI ‘91
Xsara 1.4 HDI ‘05
Xsara 2.0 HDI ‘02 (huidig)
GerbenZX schreef:david.tb schreef:
GerbenZX schreef:
Trouwens, is het een “X” in “SX”-trim ? Ziet er toch uit als een echte SX (bumpers en spiegels volledig in kleur, bekleding, electrische ramen, CV). Wel zeldzaam, volgens mij; de meeste diesels (ook de mijne) waren “X-en”. Lekker basic, maar wat er niet op zit gaat ook niet kapot…. (al mis ik CV wel)
Volgens kenteken is het een ‘X’. En ja, er kan vanallus kapot gaan wat elektriek betreft, het zal ook zeker wel gebeuren.
Maar het is wel lekker makkelijk
Hoe weet je dat ? Op mijn kenteken staat ZX 1.9 D; er staat geen “X” bij. Zou het geen echte SX zijn ? Kun je dat met het VIN-nummer (of hoe heet zoiets) achterhalen ?
Trouwens, echte X- en en zeker SX-en zijn er volgens mij niet zoveel. Ze liepen van eind ‘96 tot einde productie, maar je ziet nog genoeg in ‘97 op kenteken gezette ZX’en in de oude Reflex- of Avantage-uitvoering, dus zonder airbag. De mijne is wel een echte X: basisuitrusting zoals een Reflex, maar wel airbag, stuurbekrachtiging, toerenteller, temperatuurmeter en dashboardkastje. Ook andere bekleding en een dashboard van ene hoogwaardiger, zachter materiaal. Geen rammels dus !
Het dashboard maar volgens mij de gehele bekleding en isolatie zijn anders, beter vooral. Vreemde uitwerking heeft dat overigens op het geluid van de audio, deze klinkt veel gedempter, vooral de sub.
Ik meen dat de X op mijn kentekenpapieren staat, mijn verzekering repte obv kenteken ook over een X.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006
- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Trouwens,...... ik lees dat je Volcane-meubilair in de auto hebt. Ook de deurpanelen ? Heb je het oorspronkelijke interieur over ??
Het lijkt me nl. wel aardig mijn kale interieurtje wat op te leuken met mooier meubilair en deurpanelen
Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55
GerbenZX schreef:Trouwens,...... ik lees dat je Volcane-meubilair in de auto hebt. Ook de deurpanelen ? Heb je het oorspronkelijke interieur over ??
Het lijkt me nl. wel aardig mijn kale interieurtje wat op te leuken met mooier meubilair en deurpanelen
Had in de Voltage de panelen overgezet, enkel achter overigens. Nu in de nieuwe de voorstoelen en stuur overgezet. Originele panelen zijn prima en achterbank met hoofdsteunen ook.
Ik heb nog wel panelen liggen, en de achterpanelen kan ik nog wel uit de Voltage halen, achterbank dito. Uit de Volcane die ik hier ook heb staan kunnen voorstoelen wel gehaald worden. Wel ff reinigen… Heb alleen geen elektriek voor de ruitbediening geloof ik.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
We doen ff een update.
Ben inmiddels bijna 10k verder. Gemiddeld verbruik zo’n 1:16 in Ned. Met Total brandstof en bij vrij baan, 130-150km/h. In La France, met bepakking en 125 en binnendoorweggetjes 1:17,5. Olie: 1:6500km. Keurig daggik zo.
Ben er nog enorm blij mee. Het rijdt waarlijk fantastisch. Euvels tot noch toe:
-Draagarmrubbers zijn ws versleten, kloenkkloenk, het bekende verhaal.
-Schijven wèèr krom. Zijn nog geen 5000 oud! Denk dat het euvel in pover gemonteerde blokken en oude klauwen zit.
Verder? Kan zo 123 nix vinden. Koppeling komt einde jaar denk ik zo. Valt allemaal nog prima mee te rijden, bewust kan ik ‘m laten slippen, normaal niet.
Krachtverdeling is ook anders. Deze doet onderin (tot 2250 ong) weinig, zonder protesteren rustig opbouwen, dat wel, maar trager als in Voltage. EGR?? Voltage hadden we de EGR los. Echter, na 2500 gaat íe weer vlotter en deze lijkt een (verhoudingsgewijs) toerenblok te zijn want, vanaf 3500 trekt hij echt vlot. Loopt snel en zonder enig morren door naar ‘t rood. Denk niet da’s dat dagelijks doe, zo snugger ben ik dan wel. Maar ff door naar 4000 is zo het lijkt een traktatie voor het blok. Ideaal in 3 en 4 om in te voegen.
Versnellingsbak is ook anders meen ik. Schakelt stuk nauwkeuriger maar voelt ook totaal anders. In de 5, met gas erop voel je de tandwielen. Bekend? Niet storend, in begin ff schrikken en als iemand anders erin rijd schrikt die zich een hoedje. Lijkt ook of de overbrenging anders is, iets, maar gevoelsmatig zijn de 3 en 4 iets langer. Achteruit gaat lastiger dan Voltage, 1 ook. Regelmatig ff koppeling liften. Zal ook aan koppeling liggen? Wel dit jaar vervangen dus.
Groot voordeel van spoilers: Achteruit wordt bij rijden gevrijwaard van ragen en opspattend water. Het Vacuüm wat bij normale ZX-en aan achterkant optreed is weg, ga ervan uit dat het door de spoilers komt. Zo zie je maar weer…
Verder: Heerlijke auto. Wil ik een poos in rijden. Tis wel een koppendraaier overigens…
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006
- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Redelijk verbruik; ik haal 1 op 19 gemiddeld in Nederland (rustig, maar niet sloom, veel 80 en 120, soms stad). Toch vreemd die verschillen; mijn vorige (ook een 50 kw X, bijna even oud) haalde amper 1 op 17,5. Of zou het zitten in de banden (nu 175/70 14 inch, toen 165/70 13 inch). Bakverhoudingen zijn toch hetzelfde, lijkt me (120 op teller = 3.000 rpm). Qua top is-ie niet echt vlot: 150 op teller = 157 echt; zal wel met de banden/wielen (hoogte) te maken hebben. Bij het optrekken was de vorige, met de lagere wielen/banden, vlotter.
Bij de grote beurt deze week (niets gevonden ) is het luchtfilter vervangen, dat was erg nodig…. Ben benieuwd of-ie nog zuiniger wordt.
Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55
ben blij dat ie goed bevalt ondanks onze nieuwe aanwinst mist m’n vrouw de auto nog steeds.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
GerbenZX schreef:Redelijk verbruik; ik haal 1 op 19 gemiddeld in Nederland (rustig, maar niet sloom, veel 80 en 120, soms stad). Toch vreemd die verschillen; mijn vorige (ook een 50 kw X, bijna even oud) haalde amper 1 op 17,5. Of zou het zitten in de banden (nu 175/70 14 inch, toen 165/70 13 inch). Bakverhoudingen zijn toch hetzelfde, lijkt me (120 op teller = 3.000 rpm). Qua top is-ie niet echt vlot: 150 op teller = 157 echt; zal wel met de banden/wielen (hoogte) te maken hebben. Bij het optrekken was de vorige, met de lagere wielen/banden, vlotter.
Bij de grote beurt deze week (niets gevonden ) is het luchtfilter vervangen, dat was erg nodig…. Ben benieuwd of-ie nog zuiniger wordt.
Grotere afrolomtrek betekend dat de motor harder moet werken, beredeneer maar eens. Kost meer kracht om het op snelheid te brengen en met het beperkte vermogen en koppel van de diesel ook om op snelheid te houden. Probeer zelf een molen van 3 meter omtrek rond te draaien en een van 1 meter. Draai je zelf 3 omwentelingen per minuut, zal de omtreksnelheid van de grote molen ook hoger liggen, wat je afwjkende snelheid in de meter verklaard. Het viert wel langer uit natuurlijk. Rekensom: De 175/70 heeft 122,50 cm omtrek, de 165/70 115,5cm. Da’s 6% meer dan de originele band.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006
- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
david.tb schreef:Grotere afrolomtrek betekend dat de motor harder moet werken, beredeneer maar eens. Kost meer kracht om het op snelheid te brengen en met het beperkte vermogen en koppel van de diesel ook om op snelheid te houden. Probeer zelf een molen van 3 meter omtrek rond te draaien en een van 1 meter. Het viert wel langer uit natuurlijk. Rekensom: De 175/70 heeft 122,50 cm omtrek, de 165/70 115,5cm. Da’s 6% meer dan de originele band.
Klopt. Het betekent ook minder toeren bij gelijkblijvende snelheid en dus (blijkbaar) zuiniger. Betekent trouwens ook een negatieve afwijking op de snelheidsmeter. 100 op de teller is zo’n (schat ik, gelet op de bestaande positieve afwijking) 105 echte km/h. Tenslotte ook nog een verschil in de kilometerteller. 1000 gereden is in werkelijkheid 1050 gereden.
Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55
Vraag me toch af of het uiteindelijk aan te raden is vol te houden. Komt volgens mij meer moment op aandrijflijn terecht. Mischien verwaarloosbaar weinig maar als ik die dat hij nog geen 160 wil vreet het uiteindelijk trekkracht.
Toen ik de Blackass van Stan over nam zaten er ook te grote banden onder. Ik bemerkte meteen dat de trekkracht ondermaats was, voelde de motorkarakteristiek ook nauwelijks. Na wissel met huidige lagere (Volcane) wielen en banden voel ik de motor beter, voel dus ook precies waar trekkracht en waar vermogen zit.
Maar goed. Het zal meer het gevoel zijn. Ik ben iig erg blij met mijn Volcane wielen en banden, naast de betere looks een nog betere wegligging.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006
- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Toch vreemd. Die 165/70 op 13 inch zaten alleen op de basis-ZX’jes (reflex en X, misschien ook wel de vroegere types als de avantage), de andere/latere hebben 175/65 op 14 inch. Hebben die dan een andere rijkarakteristiek of is er onderhuids iets aangepast ? Zoveel scheelt dat toch niet met 175/70, lijkt me. Op de mijne zitten trouwens Xantia-velgen. Oogt op zich niet verkeerd, al staat-ie mij wat te hoog op de poten. Ik laat het maar zo; de banden zijn nog goed, het ding rijdt lekker zuinig en ik rijd vrij rustig. Heb wel het idee dat-ie met een vers luchtfilter iets pittiger is geworden (of is dat flauwekul ? )
Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55
GerbenZX schreef:Toch vreemd. Die 165/70 op 13 inch zaten alleen op de basis-ZX’jes (reflex en X, misschien ook wel de vroegere types als de avantage), de andere/latere hebben 175/65 op 14 inch. Hebben die dan een andere rijkarakteristiek of is er onderhuids iets aangepast ? Zoveel scheelt dat toch niet met 175/70, lijkt me. Op de mijne zitten trouwens Xantia-velgen. Oogt op zich niet verkeerd, al staat-ie mij wat te hoog op de poten. Ik laat het maar zo; de banden zijn nog goed, het ding rijdt lekker zuinig en ik rijd vrij rustig. Heb wel het idee dat-ie met een vers luchtfilter iets pittiger is geworden (of is dat flauwekul ? )
Afrolomtrek/Hoogte
165/70/13: 1,76m / 561,2mm
175/65/14: 1,83m / 583,1mm
175/70/14: 1,89m / 600,6mm
Ik bedoel maar.
Dat je ZX hoger op de poten staat is dan ook zo verklaard.
Je kunt afrolomtrek berekenen door Pi (3,14) x Diameter te doen. Diameter is gelijk aan de hoogte overigens. Die bereken je:
((breedte*(hoogte/100)*2)+(velg*25,4)
((175*(70/100)*2)+(14*25,4) = 600,6mm
(op de statistische rekenmachine overigens veeel makkelijker)
Allemaal statisch, dus onbelast en obv de cijfers… Voor het geval je zelf aan het meten gaat (het kan een cm of wat schelen)
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92