hallo citroen liefhebbers,
ben net nieuw op het forum, en gelijk een vraag.
ben in het bezit van een 1.6 xantia, een fijne auto mits hij het doet natuurlijk.
heb enige problemen met de lpg klok gehad, verlies van koelwater, en misschien daardoor is mijn koppakking defect geraakt.
Tenminste dat dacht ik, de druk in het koelsysteem liep zo hoog op dat hij door de radiator af begon te blazen.
met veel moeite de koppakking vervangen en net opnieuw geprobeerd, niet dus, nog steeds hetzelfde probleem.
Kortom, HELP, ik weet het niet meer.
even aanvullen, in de de verdamper van de lpg instalatie zit een pakking die het koelwater die nodig is voor het omzetten van vloeibaar gas in gasvormig gas, gescheiden houdt van het gas gedeelte.
deze was lek waardoor er waarschijnlijk koelwater door de gasslang naar de motor gevoerd werd.
dit resulteerde in een te laag koelwater niveau en een, dacht ik, verbrande koppakking.
dit was mijn conclusie omdat de druk in het koelsysteem hoog op liep en via de overdrukklep in de radiateur begon af te blazen.
maar na het vervangen van de koppakking is de hoge druk nog steeds aanwezig.
grt mart
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
LPG klok?
Vertel eens iets meer, dit lijkt me te weinig info voor een redelijke diagnose.
Heb je je kop wel laten vlakken en afpersen voor je een nieuwe koppakking gemonteerd hebt?
Nieuwe rekbouten is ook wel aan te bevelen bij de montage.
Anders kan ie nog net zo mooi lek zijn als voor je nieuwe koppakking.
Gr Jaap
Totaal aantal Berichten: 233
Geregistreerd: 05-06-2004
- ID/DS DSuper
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 110PK
Het lijkt mij eerder dat je verdamper lek is en daardoor lpg je koelsysteem in blaast, probeer het eens zonder verdamper.
meestal zie je dat wel als je vol gas geeft: witte rook uit je uitlaat
xsara Hdi VTS uit 2000 175.000km
PUG 205
Re: koelwater probleem
martstraathof schreef:hallo citroen liefhebbers,
ben net nieuw op het forum, en gelijk een vraag.
ben in het bezit van een 1.6 xantia, een fijne auto mits hij het doet natuurlijk.
heb enige problemen met de lpg klok gehad, verlies van koelwater, en misschien daardoor is mijn koppakking defect geraakt.
Tenminste dat dacht ik, de druk in het koelsysteem liep zo hoog op dat hij door de radiator af begon te blazen.
met veel moeite de koppakking vervangen en net opnieuw geprobeerd, niet dus, nog steeds hetzelfde probleem.
Kortom, HELP, ik weet het niet meer.even aanvullen, in de de verdamper van de lpg instalatie zit een pakking die het koelwater die nodig is voor het omzetten van vloeibaar gas in gasvormig gas, gescheiden houdt van het gas gedeelte.
deze was lek waardoor er waarschijnlijk koelwater door de gasslang naar de motor gevoerd werd.
dit resulteerde in een te laag koelwater niveau en een, dacht ik, verbrande koppakking.
dit was mijn conclusie omdat de druk in het koelsysteem hoog op liep en via de overdrukklep in de radiateur begon af te blazen.
maar na het vervangen van de koppakking is de hoge druk nog steeds aanwezig.heb het probleem gevonden, nou ja, garage rene in brezand heeft het gevonden.
het was inderdaad een lekke gas verdamper.
ik was op het verkeerde been gezet omdat het gas zeer lang aanwezig blijft in het koelwater.
als de motor warm werd bleef hij druk opbouwen in het systeem.
waardoor ik dacht dat de koppakking of zelfs de kop lek was.
op advies van garage rene heb ik een aantal keren ontlucht, ongeveer 15 keer!!!!!
toen pas was alle gas eruit, dat het er zolang in aanwezig bleef had ik niet verwacht.
afijn hij draait op benzine weer ok, nu nog een nieuwe gas verdamper.
dank voor alle info iedereen.
grt martgrt mart
Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 27-08-2007
- CX 2500 GTI
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Dit klinkt erg herkenbaar ineens.. Heb een 1,8i 16V op LPG G3.
Bij mij is het zo dat er ontzettend veel druk op het koelsysteem staat. Als ik bijvoorbeeld ‘s ochtens bij de (koude) auto komt drupt er nog steeds koelwater uit de overloopslang van het vaatje. Als je dan de dop er afhaalt gutst het er uit zonder dat de motor nog gelopen heeft.
Gekke is dat bij een draaiende motor het niveau redelijk constant blijft (niet voordat er weer iets uitgespoten is) en bij gasgeven het niveau snel zakt. Loopt ie dan weer stationar dan gutst het er weer uit. Gek toch? Lijkt me geen koppakking, dan bouw je toch constant druk op? Verder rijdt de xantia zoals hij hoort te doen. Weet overigens niet hoe dit op benzine is.. zou ik eens kunnen proberen. Iemand een idee wat een dergelijke verdamper kost? Het is geen multi injectie oid. Vind het alles bijelkaar een vreemde situatie..
Dikke van Dale: Citrofiel..
Beste Tystos,
aan het einde van mijn vraag heb ik later ook de oplossing vermeld.
Als hij de hele nacht door er zoveel druk op blijft houden denk ik dat misschien ook de afsluiter op de gastank niet goed meer sluit.
Als de motor afkoeld zal het water en het gas krimpen en zal de druk dalen in het systeem, dat deze hoog blijft zou kunnen betekenen dat de druk van de lpg tank (max 25 bar) langzaam via de verdamper in het koelsysteem geperst wordt.
voor alleen een verdamper vervangen ben ik voor de xantia 16i ongeveer 300 euro kwijt.
Die afsluiter heeft er niks mee te maken, er mag sowieso geen lpg de koelvloeistof in lekken.
Oorzaak is, zoals al genoemd werd, dat het membraan dat achter de voordeksel v.d. verdamper zit, niet meer goed afdicht en er zo lpg de koelvloeistof in komt. Vervangen van het membraan is de oplossing.
Membraan kan los vervangen worden.
Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 27-08-2007
- CX 2500 GTI
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
@martstraathof
Bedankt voor je prijsindicatie, ik heb inderdaad gezien dat deze DGC verdamper behoorlijk aan de prijs is Ik denk ook niet dat het uit de tank komt snachts, maar de druk zal bij het rijden wel zo hoog zijn geworden dat het ‘s ochtends nog steeds aanwezig was. Weet ik iig dat het systeem goed ‘gasdicht is’
@ Loutre
Dat zou geweldig zijn als het met het vervangen van het membraan verholpen zou zijn. iig veel minder werk dan het vervangen van de koppakking wat ik eerst vreesde.. daar heb ik eerlijk gezegt even geen zin meer in..
Ik heb inmiddels het een en ander gechecked. De koelvloeistof in het tankje ruikt inderdaad naar gas en de druk verdwijnt inderdaad bij het (duur!) rijden op benzine. Verdamper daduuk dus idd.. Ik had de laatste tijd ook het idee dat hij traag werd op LPG maar reed verder wel goed. Als ik dan een poosje op benzine had gereden had ie op LPG ook weer meer kracht. Kan dat gas in de koelvloeistof hiermee te maken hebben?
Heeft er nog iemand een suggestie waar ik zo’n membraan kan bestellen/kopen? Zal wel een revisiesetje zijn denk ik?
En nu we toch bezig zijn, wat is het verschil tussen een AG 2000DGC (zoals bij mij op het typeplaatje staat) en een AG1020 DGC verdamper? Er zit bij mij en een stappen motortje op en ook nog een soort van solonoid klep.. Affijn hopen dat het voor de vakantie opgelost is nog, anders worden het nog dure ritten op benzine..
Dikke van Dale: Citrofiel..
Informeer eens bij www.dimaautogas.nl daar heb ik een los membraan gekocht voor een DGC2010 (dit artikel staat overigens niet bij de webshop artikelen). Was rond de 20 euro. Zullen ze voor de DGC2000 ook wel hebben.
Er zit wel wat verschil in de opbouw van de DGC2000 en de DGC2010 (dus niet DGC1020 ). De koelslangen zitten bijvoorbeeld al aan de andere kant op de verdamper. Dus daar zou je al een probleem mee kunnen krijgen. Eventueel heb je met zo’n andere verdamper ook nog dat je door een lpg-specialist de gascomputer opnieuw moet laten inleren. Dit kost ook weer 30 tot 60 euro, bovendien moet je dan een afspraak maken daar en dat kan lang duren.
Ik zou dus proberen om dat membraan van de verdamper zelf te vervangen. Wat sleutelervaring is dan wel handig natuurlijk.
Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 27-08-2007
- CX 2500 GTI
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Ik heb inmiddels een revisie verdamper besteld bij http://www.dimaautogas.nl en inmiddels ook al in een dag binnen gekregen. Goed geregeld en snelle service. Alleen is het verschil tussen een revisie verdamper en een nieuwe qua prijs niet zo groot. Je krijgt dan natuurlijk nog wel je borg van 22,73euro (niet 27,50 zoals op de site staat) terug. Het is trouwens het zelfde bedrijf als smitsautogas, maar affijn. Zaterdag de verdamper vervangen.. ben benieuwd of het in een keer goed functioneerd.
Dikke van Dale: Citrofiel..
Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 27-08-2007
- CX 2500 GTI
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Update:
Ik heb afgelopen zaterdag de DGC 1020 vardamper vervangen. Oude eruit, alle knietjes en aansluitingen overgezet op het revisie exemplaar, nieuwe erin gezet, motor starten op benzine, knop om op LPG en draaien maar! Niks geen 60 euro bij een AG service punt om de computer te resetten zoals er verwacht werd. Hij loopt in het hele bereik perfect, en volgens mij heeft de motor ook meer kracht dan voorheen. Dus, operatie geslaagd.
Dikke van Dale: Citrofiel..