Mijn vrouw heeft vandaag haar autootje gekregen om mee te werken (thuisverpleging): een Saxo 1.0i 3drs uit ‘03.
Eén probleempje: de bestuurdersstoel heeft (de vorige 100.000km) al serieus afgezien. Hierdoor is het moeilijk om uit te stappen. Het achterste deel van de zitting zit diep en vooraan hoog. Het frame van de zetel lijkt me nog goed.
Is het mogelijk om bv de kussens L en R te verwisselen (R is niet zo doorzeten)? Of kan de zetel van het frame/ mechanisme gehaald worden om dan om te switchen?
C5 Tourer 2.0HDi 135 Exclusive ‘14
Voorheen: C5 2.0HDI 110 ‘02
AX 1.0 Tonic ‘95
laatste suggestie zou moeten werken…
Bedankt voor de reactie.
Als vrouwlief straks thuiskomt probeer ik het direct.
AX 1.0 Tonic ‘95
stefaan5089 schreef:Bedankt voor de reactie.
Als vrouwlief straks thuiskomt probeer ik het direct.
let wel dat je de onderstellen niet verwisselt, dan kan je nml wel problemen krijgen met montage/keuring
Heb er beide voorstoelen uitgehad. Het grootste probleem (ongemak) lag eigenlijk bij de rugleuning.
Eerst heb ik de bekleding van de rugleuning afgehaald (die al serieus had afgezien aan de zijkant, van het in- en uitstappen), dan ook het schuimkussen eraf. Bleek dus dat van de bestuurderszetel de 2 veren, die links onderaan aan het frame zitten, afgebroken waren zodat er geen steun meer werd gegeven aan de rug.
Ik heb dus het complete binnenwerk van de linkse rugleuning vervangen met de rechtse (schuimkussen had ook zijn beste tijd gehad, veel scheuren). De rechtse stoel wordt toch niet gebruikt. Voor deze rechtse stoel heb ik 1 veer van rechts naar links gebracht zodat er toch nog een beetje steun zou zijn.
Ik denk dat het schuimkussen en het veersysteem van de zitting ook wel aan vervanging toe is, maar dat zal voor volgende week zijn. Dan is mijn vrouw met verlof en heb ik dus wel wat tijd om die ook om te wisselen. Heb het al FF bestudeerd en het moet wel lukken. Voor deze week dus nog FF een kussentje meenemen .
AX 1.0 Tonic ‘95
Ondertussen zijn de zittingen ook verwisseld .
Terug FF de zetels eruit, de metalen ringetjes die de bekleding op het frame houden losgemaakt en dan kan je in principe het geheel van kussen en bekleding eraf halen. Nog FF de ‘veren’ ook verwisselen, de ringetjes weer toeplooien en klaar.
Denk dat het me uiteindelijk een goed uurtje heeft gekost om zitting en rugleuning te wisselen.
In elk geval: Het zitcomfort is er serieus op verbeterd .
AX 1.0 Tonic ‘95
FF een vraagje aan de poster
Dus als ik goed begrijp (wil het zelf ook doen) heb je de stoelen losgekregen. Heb je dat met de schroeven gedaan die in de bodemplaat vast zaten of anders ??
Totaal aantal Berichten: 816
- Xsara diffrence 2
ja dat zijn 4 bouten per stoel (torx) in de bodem
dan heb je ze dr in zn geheel uit
sucse6
met een citroen voor je deur word je leven nooit een sleur
vorige citroens 2cv6 1974 /charleston 1984 / zx 1.6 aura/bx progress/zx 1.8 aura/ax 93” /c15 /visa14trs/zx 1.4 avantage/visa 14trs stilo/ax 95”/zx 1.6 break tentation xsara break 1.6 16v visa 14trs ax volcane c3 ligne ambiance en nu c3 exclusive.
Er zit dus geen bout aan de onderzijde….
Totaal aantal Berichten: 816
- Xsara diffrence 2
van de stoelen zelf in de geleiderails ? niet
met een citroen voor je deur word je leven nooit een sleur
vorige citroens 2cv6 1974 /charleston 1984 / zx 1.6 aura/bx progress/zx 1.8 aura/ax 93” /c15 /visa14trs/zx 1.4 avantage/visa 14trs stilo/ax 95”/zx 1.6 break tentation xsara break 1.6 16v visa 14trs ax volcane c3 ligne ambiance en nu c3 exclusive.