C4 op LPG en reservewiel en piep in gastank
RvL001
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17

Gepost: 15 juli 2008 07:09 PM

Hallo allemaal,

sinds een tweetal weken (en 2000km) rijd ik nu in een C4 Berline 1.6 16v op LPG. Ik moet zeggen, het rijd heerlijk. Aangezien ik uit een 13 jaar oude Daewoo Espero kwam was het even wennen: remt net iets harder/directer, trekt flink wat harder in 1e versnelling, geen kont meer dus regelmatig ruimte over bij parkeren (al helpen de parkeersensoren me heel aardig Wink). Maar tot dusverre ben ik heel tevreden.

Het enige waar ik het nog niet helemaal over eens ben met mezelf is waar ik het reservewiel laat. Dit ligt nu los (in zak) in de kofferbak i.v.m. de gastank en dit neemt aardig wat plaats in beslag. Thuis laten geeft me, ondanks de bijgeleverde spuitbus, echter ook een raar gevoel.

Hoe doen de andere gasrijders het hier?

Dan nog iets waar ik een vraag over heb. Ik rijd al een tijdje op gas, mijn vorige auto was ook een gasauto, dus weet dat ook LPG kan klotsen in de tank. Het wordt immers, voor zover ik weet, in vloeibare staat opgeslagen.

Bij de C4 hoor ik tijdens het klotsen echter ook iets piepen in de tank, alsof er een schroef in de tank zit die langs de wand van de tank ronddraait. Het is ook een beetje te vergelijken met (warning: rare vergelijking) het heen en weer bewegen van het ijzeren staafje van een goedkope roestvrijstalen toiletrolhouder. Ik hoop dat dit een beetje een beeld geeft van de piep Wink

Hebben meer LPG rijders hier last van? Ik moet nog naar de dealer terug voor de garantie check en de trekhaak, dus dan zou ik dit meteen na kunnen laten kijken.

Dank je wel voor jullie antwoorden!

Citroën C4 Berline Image, 1.6 16v LPG

Profiel  

Willibrord
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1547

- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Gepost: 16 juli 2008 03:19 AM
  [ # 1 ]

Hoi, mooi te horen dat de C4 bevalt Very Happy. Gas rijdt inderdaad perfect en het reservewiel dat los in de bak ligt is eigenlijk het enige nadeel. Hoewel… wat is er moeilijk aan om de band gewoon uit de kofferbak te halen als je de ruimte nodig hebt…  Wink en voor de rest dat vijfde wiel lekker in de bak te laten liggen? Doe ik ook (maar ik moet toegeven dat ik een C5 Break heb, dus eigenlijk over teveel aan ruimte beschik Laughing ). En wat je gastankklosetrolhouderrolpiepje betreft: eh… dat zegt me niks. Ik hoor niks piepen bij de mijne…  music

Profiel  

knarfield
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 196

- C4 (2004-heden) 110 eHDI EGS Ligne Business
- C2 1.4 Attraction
Gepost: 17 juli 2008 12:03 AM
  [ # 2 ]

RvL001

Ik rij zelf al 63.000 km in een coupe 1.6 VTS op gas. Ook ik heb zo’n spuitbus in het handschoenenkastje, maar bewaar mijn reservewiel in de garage. Ik lease, dus bij een lekke band kan ik altijd assistentie vragen omdat zo’n spuitbus en een bandenspanningdetectie systeem mij geen goede combinatie lijkt. Tot nu toe trouwens nog geen lekke band gehad.

Enfin, nu over jou gepiep. Toen ik mijn auto ophaalde bij de dealer viel me direct een piep op. Dit is volgens mij de benzinepomp. Tijdens het rijden valt het me echter niet op. Hoor jij het gepiep constant, tijdens het rijden, in de auto?

Frank

Profiel  

RvL001
< 100 berichten
Rank

Gepost: 17 juli 2008 11:08 AM
  [ # 3 ]

Ik zit er inderdaad aan te denken om het reservewiel in NL gewoon thuis te laten. Ook ik ben lease rijder, dus kan inderdaad gewoon assistentie vragen. Of de spuitbus gebruiken, de Image is met veel uitgerust maar geen sensoren voor bandenspanning. En inderdaad, de keren dat ik een lekke band heb gehad zijn op 1 vinger te tellen en dan nog omdat ie poreus was. Daar krijgen ze met 40.000 km per jaar geen kans voor Wink

Ik hoor die piep eigenlijk alleen als ik net stilsta, bijvoorbeeld na inparkeren. Ik vermoed dat het vloeibare gas dan gaat klotsen in de tank en ergens in die tank piept dan iets. Het komt echt uit de gastank. Overigens hoor ik het ook alleen maar als de radio uit staat en de bank plat ligt.

Gr.
Roy

Profiel  

katuut
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 244

Gepost: 17 juli 2008 11:34 AM
  [ # 4 ]

misschien raar hoor maar zitj e gastank wel helemaal vast? of zitten er misschien geen rubbers onder de tank en het bevestigings materiaal? dat kan piepen…. althans, bij mij leek het na elke bocht of mijn complete schokbreker een eigen leven ging leiden

xsara Hdi VTS uit 2000 175.000km
PUG 205

Profiel  

RvL001
< 100 berichten
Rank

Gepost: 17 juli 2008 02:35 PM
  [ # 5 ]

Absoluut geen rare vraag, het was ook het eerste waar ik aan dacht. Ik ben dus meteen gaan duwen en trekken aan de tank maar hij zit zo vast als een huis. Je kan er bij wijze van spreken de auto aan optillen.

31e wordt de trekhaak gemonteerd en de garantiecheck gedaan. Als ze dan toch bezig zijn kunnen ze meteen hier naar kijken.

Profiel  

Gerrit T
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 464

Gepost: 20 juli 2008 11:47 AM
  [ # 6 ]

Kan het niet de vlotter zijn die ervoor zorgt dat de tank voor max. 80% gevuld kan worden?

Gerrit

196.000 km rijplezier gehad! Nieuwe inmiddels afbesteld: GC4P 2.0 HDiF 150 LB EGS, Icare, Panoramisch glazen dak en een afneembare trekhaak.

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206

Gepost: 20 juli 2008 12:49 PM
  [ # 7 ]

heeft je gasinstalatie een pomp in de tank of buiten de tank? Ik zit namelijk aan je pomp te denken.

Profiel  

Mart1n
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36

Gepost: 20 juli 2008 01:24 PM
  [ # 8 ]

Reserveiel

Smile  Heb zelf een C4GP, daarbij is niet eens een reservewiel geleverd….
Was in het begin wat huiverig, maar inmiddels is dat aardig verdwenen. We zijn net teruggekomen van een vakantietrip naar Kroatië (4600 km gereden), waar niet alle -lokale- wegen in superstaat verkeren.
In NL dus gewoon je reservewiel thuis laten!

Groeten, Mart1n

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook