1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
centrale bol
websster
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 02-09-2007

- BX 1.9 TRD
- C8 Exclusive
Gepost: 20 juli 2008 03:58 PM

Hoi,

ik heb een vraagje, ik heb mijn centrale bol losgedraait om deze te vervangen. Bij mijn andere 4 bollen zat er een rond afsluit plaatje aan de bovenzijde (schroefzijde) van de bol, bij die centrale bol is dat niet het geval en is er een gat met nog een kleiner gaatje. Mijn vraag is nu. Kan het kwaad als ik daar een gewone bol op draai? En, zijn alle centrale bollen zo of is het gewoon een ouder type van bol?

alvast bedankt voor de reactie

groeten

Pieter

Profiel  
 
C5V6-CXGTITURBO2
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 220
Geregistreerd: 06-04-2007

- ID/DS Dspecial
Gepost: 20 juli 2008 04:18 PM
  [ # 1 ]

Dat plaatje met gaatje wat jij bedoeld zijn de schokdempers.
de vooraadbol zit dat inderdaad niet in. Je kan er ook geen bol opzetten met schokdemper. dus antw op je vraag nee je kan er geen gewone bol opdraaien dus.
En er moet ook een vooraad bol op met de juiste druk

Greetz Martijn joint

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43274
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 20 juli 2008 04:37 PM
  [ # 2 ]
C5V6-CXGTITURBO2 schreef:

Dat plaatje met gaatje wat jij bedoeld zijn de schokdempers.
de vooraadbol zit dat inderdaad niet in. Je kan er ook geen bol opzetten met schokdemper. dus antw op je vraag nee je kan er geen gewone bol opdraaien dus.
En er moet ook een vooraad bol op met de juiste druk

Niet mee eens: Ik heb een ouwe Ds waar al 10 jaar een bol van een BX mét schokdemper dienst doet als voorraadbol. Daarbij ken ik een aantal garagisten die gewoon veerbollen met schokdempers als voorraadbollen gebruiken als het uitkomt.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
C5V6-CXGTITURBO2
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 220
Geregistreerd: 06-04-2007

- ID/DS Dspecial
Gepost: 20 juli 2008 04:43 PM
  [ # 3 ]
waterman771 schreef:
C5V6-CXGTITURBO2 schreef:

Dat plaatje met gaatje wat jij bedoeld zijn de schokdempers.
de vooraadbol zit dat inderdaad niet in. Je kan er ook geen bol opzetten met schokdemper. dus antw op je vraag nee je kan er geen gewone bol opdraaien dus.
En er moet ook een vooraad bol op met de juiste druk

Niet mee eens: Ik heb een ouwe Ds waar al 10 jaar een bol van een BX mét schokdemper dienst doet als voorraadbol. Daarbij ken ik een aantal garagisten die gewoon veerbollen met schokdempers als voorraadbollen gebruiken als het uitkomt.

Oh ok
Dat wist ik helemaal niet!
Bij mijn DS heb ik het ooit perongeluk gedaan en toen stuurde ze niet meer of heel zwaar
Maar als het inderdaad kan dan kan hij er gewoon eenbol opschroeven maar wel met de juiste druk Wink

Greetz Martijn joint

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 20 juli 2008 10:11 PM
  [ # 4 ]
waterman771 schreef:

Niet mee eens: Ik heb een ouwe Ds waar al 10 jaar een bol van een BX mét schokdemper dienst doet als voorraadbol. Daarbij ken ik een aantal garagisten die gewoon veerbollen met schokdempers als voorraadbollen gebruiken als het uitkomt.

Als die bol een druk heeft van 62 bar of lager (62 tot 27 bar) gaat dit goed. De demper in het systeem hoort daar niet….....ze belemmert het snel reageren van de accu op drukval in het systeem.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
jeroentje
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004

- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Gepost: 20 juli 2008 10:29 PM
  [ # 5 ]

Ja het past, nee niet doen. Zoals eerder gemeld zit er dan een restrictie in het voorraad circuit, deze maakt het snel reageren onmogelijk. En dat is nou net wel de bedoeling van de voorraad bol.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43274
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 20 juli 2008 10:34 PM
  [ # 6 ]

Het werkt al 10 jaar. Nergens last van. Ik heb die bol er ooit een svoor nood opgezet, en gezien de staat van de auto nooit meer de moeite genomen er een écht voorraadbol op te zetten.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
websster
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 02-09-2007

- BX 1.9 TRD
- C8 Exclusive
Gepost: 21 juli 2008 12:24 PM
  [ # 7 ]

Hoi,
Een andere vraag.
Hoe weet je nu wanneer die bol mag vervangen worden?
Ik heb al wel over tikken gehoord maar mijn wagen heeft nooit getikt het is meer een pssst.
Hoelang blijft zo een bol goed? Misschien was die vorige nog goed…

alvast bedankt voor de vele reacties

groeten

Profiel  
 
jeroentje
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004

- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Gepost: 21 juli 2008 01:36 PM
  [ # 8 ]

De enige manier om het echt zeker te weten is de druk meten.

Profiel  
 
oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-05-2006

Gepost: 21 juli 2008 01:40 PM
  [ # 9 ]

Gezien pssst: heb je bij vervanging wel weer de O-ring geplaatst? Officieel moet je ‘m zelfs vernieuwen (ook wel aan te raden), maar terugplaatsen is wel ‘t minste?

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  
 
jeroentje
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004

- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Gepost: 21 juli 2008 01:43 PM
  [ # 10 ]

Hmm als er geen afdichtring tussen zit lijkt mij, dat er in een paar minuten de complete LHM voorraad doorheen gepsssst word Very Happy .

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 21 juli 2008 01:46 PM
  [ # 11 ]
waterman771 schreef:

Het werkt al 10 jaar. Nergens last van. Ik heb die bol er ooit een svoor nood opgezet, en gezien de staat van de auto nooit meer de moeite genomen er een écht voorraadbol op te zetten.

Dat het toevallig werkt bij een DS wil nog niet zeggen dat je het ook gelijk ideaal en dus aan te raden is. Het lijkt me wel een bruikbare noodoplossing.

veerbolringetjes in de houder van de veerbol plaatsen. Daarna de bol er recht opdraaien. Ringetjes opnieuw gebruiken gaat prima. Nooit lekkage gehad.

Profiel  
 
jeroentje
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004

- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Gepost: 21 juli 2008 02:01 PM
  [ # 12 ]
mpostma schreef:
waterman771 schreef:

Het werkt al 10 jaar. Nergens last van. Ik heb die bol er ooit een svoor nood opgezet, en gezien de staat van de auto nooit meer de moeite genomen er een écht voorraadbol op te zetten.

Dat het toevallig werkt bij een DS wil nog niet zeggen dat je het ook gelijk ideaal en dus aan te raden is. Het lijkt me wel een bruikbare noodoplossing.

veerbolringetjes in de houder van de veerbol plaatsen. Daarna de bol er recht opdraaien. Ringetjes opnieuw gebruiken gaat prima. Nooit lekkage gehad.

Toevallig bij DEZE ds. Is nooit aan te raden. (Bijna) Elke noodoplossing die ervoor zorgt dat je thuiskomt is goed.

Ringetjes kosten de kop niet, heb zelf al eens gehad dat deze na herplaatsen ging lekken. Precies tijdens een proefrit voor de verkoop Crying or Very sad

Profiel  
 
websster
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 02-09-2007

- BX 1.9 TRD
- C8 Exclusive
Gepost: 21 juli 2008 04:25 PM
  [ # 13 ]

Mijn auto heeft altijd al pssst gedaan… in plaats van getikt en niet gelekt

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 21 juli 2008 05:02 PM
  [ # 14 ]
websster schreef:

Mijn auto heeft altijd al pssst gedaan… in plaats van getikt en niet gelekt

Dan heb je stuurbekrachtiging.

Profiel  
 
websster
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 02-09-2007

- BX 1.9 TRD
- C8 Exclusive
Gepost: 21 juli 2008 07:34 PM
  [ # 15 ]

inderdaad dat klopt
bedankt, weer iets bijgeleerd

groeten

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook