Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 02-09-2007
- BX 1.9 TRD
- C8 Exclusive
Hoi,
ik heb een vraagje, ik heb mijn centrale bol losgedraait om deze te vervangen. Bij mijn andere 4 bollen zat er een rond afsluit plaatje aan de bovenzijde (schroefzijde) van de bol, bij die centrale bol is dat niet het geval en is er een gat met nog een kleiner gaatje. Mijn vraag is nu. Kan het kwaad als ik daar een gewone bol op draai? En, zijn alle centrale bollen zo of is het gewoon een ouder type van bol?
alvast bedankt voor de reactie
groeten
Pieter
Totaal aantal Berichten: 220
Geregistreerd: 06-04-2007
- ID/DS Dspecial
Dat plaatje met gaatje wat jij bedoeld zijn de schokdempers.
de vooraadbol zit dat inderdaad niet in. Je kan er ook geen bol opzetten met schokdemper. dus antw op je vraag nee je kan er geen gewone bol opdraaien dus.
En er moet ook een vooraad bol op met de juiste druk
Greetz Martijn
Totaal aantal Berichten: 43274
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
C5V6-CXGTITURBO2 schreef:Dat plaatje met gaatje wat jij bedoeld zijn de schokdempers.
de vooraadbol zit dat inderdaad niet in. Je kan er ook geen bol opzetten met schokdemper. dus antw op je vraag nee je kan er geen gewone bol opdraaien dus.
En er moet ook een vooraad bol op met de juiste druk
Niet mee eens: Ik heb een ouwe Ds waar al 10 jaar een bol van een BX mét schokdemper dienst doet als voorraadbol. Daarbij ken ik een aantal garagisten die gewoon veerbollen met schokdempers als voorraadbollen gebruiken als het uitkomt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 220
Geregistreerd: 06-04-2007
- ID/DS Dspecial
waterman771 schreef:C5V6-CXGTITURBO2 schreef:Dat plaatje met gaatje wat jij bedoeld zijn de schokdempers.
de vooraadbol zit dat inderdaad niet in. Je kan er ook geen bol opzetten met schokdemper. dus antw op je vraag nee je kan er geen gewone bol opdraaien dus.
En er moet ook een vooraad bol op met de juiste drukNiet mee eens: Ik heb een ouwe Ds waar al 10 jaar een bol van een BX mét schokdemper dienst doet als voorraadbol. Daarbij ken ik een aantal garagisten die gewoon veerbollen met schokdempers als voorraadbollen gebruiken als het uitkomt.
Oh ok
Dat wist ik helemaal niet!
Bij mijn DS heb ik het ooit perongeluk gedaan en toen stuurde ze niet meer of heel zwaar
Maar als het inderdaad kan dan kan hij er gewoon eenbol opschroeven maar wel met de juiste druk
Greetz Martijn
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
waterman771 schreef:
Niet mee eens: Ik heb een ouwe Ds waar al 10 jaar een bol van een BX mét schokdemper dienst doet als voorraadbol. Daarbij ken ik een aantal garagisten die gewoon veerbollen met schokdempers als voorraadbollen gebruiken als het uitkomt.
Als die bol een druk heeft van 62 bar of lager (62 tot 27 bar) gaat dit goed. De demper in het systeem hoort daar niet….....ze belemmert het snel reageren van de accu op drukval in het systeem.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Ja het past, nee niet doen. Zoals eerder gemeld zit er dan een restrictie in het voorraad circuit, deze maakt het snel reageren onmogelijk. En dat is nou net wel de bedoeling van de voorraad bol.
Totaal aantal Berichten: 43274
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het werkt al 10 jaar. Nergens last van. Ik heb die bol er ooit een svoor nood opgezet, en gezien de staat van de auto nooit meer de moeite genomen er een écht voorraadbol op te zetten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 02-09-2007
- BX 1.9 TRD
- C8 Exclusive
Hoi,
Een andere vraag.
Hoe weet je nu wanneer die bol mag vervangen worden?
Ik heb al wel over tikken gehoord maar mijn wagen heeft nooit getikt het is meer een pssst.
Hoelang blijft zo een bol goed? Misschien was die vorige nog goed…
alvast bedankt voor de vele reacties
groeten
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
De enige manier om het echt zeker te weten is de druk meten.
Gezien pssst: heb je bij vervanging wel weer de O-ring geplaatst? Officieel moet je ‘m zelfs vernieuwen (ook wel aan te raden), maar terugplaatsen is wel ‘t minste?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Hmm als er geen afdichtring tussen zit lijkt mij, dat er in een paar minuten de complete LHM voorraad doorheen gepsssst word .
waterman771 schreef:Het werkt al 10 jaar. Nergens last van. Ik heb die bol er ooit een svoor nood opgezet, en gezien de staat van de auto nooit meer de moeite genomen er een écht voorraadbol op te zetten.
Dat het toevallig werkt bij een DS wil nog niet zeggen dat je het ook gelijk ideaal en dus aan te raden is. Het lijkt me wel een bruikbare noodoplossing.
veerbolringetjes in de houder van de veerbol plaatsen. Daarna de bol er recht opdraaien. Ringetjes opnieuw gebruiken gaat prima. Nooit lekkage gehad.
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
mpostma schreef:waterman771 schreef:Het werkt al 10 jaar. Nergens last van. Ik heb die bol er ooit een svoor nood opgezet, en gezien de staat van de auto nooit meer de moeite genomen er een écht voorraadbol op te zetten.
Dat het toevallig werkt bij een DS wil nog niet zeggen dat je het ook gelijk ideaal en dus aan te raden is. Het lijkt me wel een bruikbare noodoplossing.
veerbolringetjes in de houder van de veerbol plaatsen. Daarna de bol er recht opdraaien. Ringetjes opnieuw gebruiken gaat prima. Nooit lekkage gehad.
Toevallig bij DEZE ds. Is nooit aan te raden. (Bijna) Elke noodoplossing die ervoor zorgt dat je thuiskomt is goed.
Ringetjes kosten de kop niet, heb zelf al eens gehad dat deze na herplaatsen ging lekken. Precies tijdens een proefrit voor de verkoop
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 02-09-2007
- BX 1.9 TRD
- C8 Exclusive
Mijn auto heeft altijd al pssst gedaan… in plaats van getikt en niet gelekt
websster schreef:Mijn auto heeft altijd al pssst gedaan… in plaats van getikt en niet gelekt
Dan heb je stuurbekrachtiging.
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 02-09-2007
- BX 1.9 TRD
- C8 Exclusive
inderdaad dat klopt
bedankt, weer iets bijgeleerd
groeten