compressieverhoudingen…
websster
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 02-09-2007

- BX 1.9 TRD
- C8 Exclusive
Gepost: 03 november 2007 10:51 AM

Hallo allemaal,

Ik heb een bx1.9 diesel en een 1.8TD.
Ik heb de compressie van bijd motoren gemeten.
van de 1.9 tegen de 20kg. +/- op de 4 cilinders
van de 1.8TD tegen 19kg. +/- op de 4 cilinders

ik vond de compressie van die turbo diesel redelijk laag, is dit normaal?
weet iemand die compressie verhoudingen van een 1.8TD

groeten Pieter

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 03 november 2007 01:38 PM
  [ # 1 ]

Ik dacht dat een turbomotor sowieso een lagere compressieverhouding hoort te hebben dan een ongeblazen motor.

En volgens de vraagbaak heeft de 1.9 diesel een compressieverhouding van 23,5:1 en de 1.8 turbodiesel 22:1.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 03 november 2007 01:40 PM
  [ # 2 ]
knäckor schreef:

Ik dacht dat een turbomotor sowieso een lagere compressieverhouding hoort te hebben dan een ongeblazen motor.

En volgens de vraagbaak heeft de 1.9 diesel een compressieverhouding van 23,5:1 en de 1.8 turbodiesel 22:1.

Dat klopt. Bij een turbo motor is de comprssie verhouding vaak iets lager om thermische problemen en lagerschade te voorkomen. De compressie-einddrukken lopen bij een turboblok namelijk wat hoger op dan bij een non-turbo.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 03 november 2007 02:00 PM
  [ # 3 ]

Er worden hier geloof ik wel 2 verschillende zaken met elkaar vergeleken.

De compressieverhouding is hoeveel de inhoud van de cilinder gecomprimeerd wordt van odp naar bdp, en de compressie die je meet is de absolute compressie dus hoeveel druk er op de cilinder staat als de zuiger in bdp staat, waarmee je dus slijtage kunt vaststellen van veren/kleppen/wanden weet ik wat er nog stuk kan allemaal Very Happy

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 03 november 2007 02:03 PM
  [ # 4 ]

Je hebt eigenlijk gelijk, maar de vraag is hier of het klopt dat de turbodiesel een lagere compressie heeft dan de atmosferische. En dat is zo.

En, als je de compressie meet kan je het vergelijken met de compressieverhouding volgens het boekje. Hoe lager de gemeten compressie t.o.v. de compressieverhouding, hoe hoger de slijtage.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
stoterstangen90
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2230
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 03 november 2007 02:20 PM
  [ # 5 ]

Dat klopt bij een 1800 turbodiesel ja.

<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 03 november 2007 02:30 PM
  [ # 6 ]

Normaal kun je er niet zoveel van zeggen als er is bij 2 willekeurige blokken een verschil gemeten. Zo’n meting zegt weinig. Pas als je het herhaald met een aantal blokken en je weet dat het gezonde blokken zijn, dan heeft het waarde.

Een ander verschil is dat de 18 TD een kleinere boring heeft. Bij een gelijkblijvende “dode” ruimte (=wervelkamer + de geringe ruimte tusen kop en zuiger in BDP) dan zal een 18 TD al automatisch een kleinere compressieverhouding hebben. Echter, er is nog de mogelijkheid om de compressieverhouding te veranderen door een iets dikkere koppakking te monteren om de compressie te verlagen.

Gezien de verchillen in compressieverhouding tussen 19d, 19td, 18 en 18td moet dat wel gedaan zijn.

Hier de verhoudingen van een aantal motoren.
18d : 1 op 23
18td: 1 op 22
18tdi: 1 op 22.5

19d: 1 op 23/23,5 (volgens haynes komt allebei voor)
19sd: 1 op 21,8
19tdi: 1 op 21,8

21d: 1 op 22,5
21tdi: 1 op 21,5
(let wel dat 21 d en td een andere cilinderinhoud hebben)

t turbo, i intercooler

@websster:
de absoluut gemeten waarden vind ik allebei wel wat laag. Ik zou verwachten dat je iets meer zou meten dan de compressieverhouding. Meja, dit kan in de onnauwkeurigheid van de meter zelf liggen. DE waarden liggen netjes in verhouding en dat is het belangrijkste wat je kan concluderen. Het verschil is absoluut logisch te verklaren.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 04 november 2007 12:56 AM
  [ # 7 ]
mpostma schreef:

@websster:
de absoluut gemeten waarden vind ik allebei wel wat laag. Ik zou verwachten dat je iets meer zou meten dan de compressieverhouding. Meja, dit kan in de onnauwkeurigheid van de meter zelf liggen. DE waarden liggen netjes in verhouding en dat is het belangrijkste wat je kan concluderen. Het verschil is absoluut logisch te verklaren.

Wat ook uitmaakt is de motortemperatuur.

Met een steenkoude motor waarin de koude olie amper rond gegaan is zal je ook niet dezelfde compressie meten die een warme motor heeft waarin de oliefilm een goede afdichting geeft.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
websster
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 02-09-2007

- BX 1.9 TRD
- C8 Exclusive
Gepost: 21 juli 2008 07:44 PM
  [ # 8 ]

ok dankjewel

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook