1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
rijtest: Citroën C5 Tourer Hydraulisch [+ video]
erwt
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1890
Geregistreerd: 19-04-2004

- Xantia 1.6 Allure
Gepost: 21 juli 2008 09:09 PM

Test Citroën C5 comfort: Comfort met 5 sterren!

Eerder kreeg het Citroën-Forum reeds de beschikking over een nieuwe Citroën C5 Tourer, in Dynamique uitvoering. Die versie was voorzien van conventionele, stalen, vering. Naar aanleiding van die goed bevallen testrit hebben we Citroën Nederland verzocht om eens de beschikking te krijgen over een Citroën C5 mét veerbollen. Afgelopen vrijdag was het zover..

De Citroën C5 die ik mag meenemen is wederom een tourer, ditmaal in Comfort uitvoering. Voorzien van de bekende 2.0 16v motor, gekoppeld aan een 5 versnellingsbak. De testwagen is verder voorzien van het optiepakket “ pack detection” , “ pack protection” en metallic lak. De prijs van dit model komt daarmee op net geen 33.000 euro, wat men zondermeer scherp mag noemen.

<embed src=“http://blip.tv/play/AcO+CQA” type=“application/x-shockwave-flash” width=“720” height=“606” allowscriptaccess=“always” allowfullscreen=“true”></embed>

Tijd om op pad te gaan! Bij het wegrijden moet je even wennen aan de elektrische handrem: Voet op het rempedaal, de knop indrukken en de handrem komt los. Maar dat duurt wel even…. Net even te lang….. Overigens is het elektrische handremsysteem geen erg geavanceerd ding: In plaats van de bekende hefboom die de handremkabels aantrekt, is daar nu een elektromotor voor in de plaats gekomen. Het systeem werkt goed, maar zoals gezegd vrij traag. Ik vraag me af wat het voordeel is ten opzichte van het oude systeem, en waarom de ene versie van de nieuwe Citroën C5 een elektrische handrem heeft, en de andere weer niet is ook niet helemaal duidelijk…. Als je de handrem los hebt kunnen we gaan rijden. Direct valt de souplesse van het onderstel op, de auto veert duidelijk véél soepeler dan de versie met stalen veren. De eerste drempel neemt de Citroën C5 met het grootste gemak: Dit lijkt op een échte Citroën! Op snelheid merk je dat dwarsrichels heel goed worden weggefilterd, en dat de grote oneffenheden nauwelijks opvallen. De Citroën C5 deint zelfs een beetje. Opvallend is de snelheid waarmee het nieuwe hydractive systeem op veranderingen in snelheid, bochten en remacties reageert: geen moment heb je het gevoel dat de auto te slap of te stug is. Bochten kunnen met hoge snelheden worden genomen, overhellen is nauwelijks waar te nemen. Kom je al zwevend met hoge snelheid op een rotonde aan? Geen probleem: het systeem detecteert zo snel je stuurbewegingen en remkracht, dat je vervolgens gewoon die rotonde kan nemen zonder gepiep van banden of enorm overhellende koets. Dat ging met de Citroën XM nog wel eens anders…… Het blijkt dat Citroën weer een grote stap heeft gezet in het perfectioneren van hun hydropneumatische veersysteem. Heb je zin om eens stukje te gummen met je Citroën C5? Geen enkel probleem: met een simpele druk op de knop activeer je de “sport” modus. De veerkarakteristiek die dan ontstaat is zeker niet oncomfortabel, en is het beste te omschrijven als dynamisch. De Citroën C5 in de sportstand is een beetje stugger als een C5 met stalen veren, en laat zich dan uitermate vlot over bochtige wegen sturen. Puntje van kritiek blijft de wat ongevoelige, lichte besturing. Het gevoel met de voorwielen zou wat duidelijker aanwezig mogen zijn.

Nog een punt van kritiek is het 2 liter benzine blok: Het is duidelijk dat dit toch wel een wat ouder ontwerp is. De motor is goed hoorbaar bij hard accelereren, en heeft in het lage toerengebied niet heel veel trekkracht paraat staan. Citroën kiest vooralsnog voor de 2 liter 16 kleppen motor, met zo’n 140 pk, bekend uit andere modellen. De C5 weegt echter 1650 kg, en met 140 pk is de auto dan ook niet erg vlot. Tot zo’n 130 km/h gaat het allemaal nog wel, daarboven is de fut er een beetje uit en neemt het lawaai toe. Bij 120 km/h draait het blok 3400 toeren, en zou je het liefst overschakelen naar de 6e versnelling die er dus niet is. Testverbruik lag rond de 1 op 10,5, wat ook geen waarde is om over naar Parijs te schrijven. Misschien dat er in de toekomst een mooi modern blok voor de C5 beschikbaar komt? In ieder geval zou een vermogen van zo’n 160 pk erg welkom zijn, helemaal om het gat tussen de 2.0 16v en de 3.0 V6 te dichten. De concurrenten beschikken vrijwel allemaal al over meer keuze op benzine gebied, enkele fabrikanten leveren uitsluitend nog direct ingespoten benzinemotoren, en hebben vaak ook gunstigere energie labels.

Dan blijft de grote vraag nog over: Rijdt een C5 mét bollen écht beter dan een C5 zonder? Dat is toch niet zo eenvoudig te beantwoorden:

Voor de vreemd-merk rijder zal een Citroën C5 met stalen veren al erg comfortabel zijn, en zal de noodzaak voor een bollenmodel niet direct aanwezig zijn. Maar… als je een beetje techneut bent, of een echte Citroën rijder van de oude soort, ja, dan is de C5 met bollen de auto die je moet hebben! De Citroën C5 met bollen rijdt heerlijk, reageert fantastisch op wisseling van wegdek, rijstijl en snelheid. Comfort wordt in deze uitvoering met grote letters geschreven en het is met recht een échte Citroën te noemen.

tekst: waterman771
video: erwt

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 21 juli 2008 10:23 PM
  [ # 1 ]

Altijd gezellig, met die geerts… Laughing

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 21 juli 2008 10:47 PM
  [ # 2 ]

Maar met die bollenversie kan je dus wel over muren rijden.  Laughing

Mooie test weer! Dank daarvoor.

Profiel  
 
djmoqua
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1129
Geregistreerd: 16-07-2007

- Visa 11RE S6
Gepost: 21 juli 2008 10:49 PM
  [ # 3 ]

Maar Yuri, ik wist allang dat een bollen C5 Tourer lekker reed. Laughing

Je hebt trouwens wel gelijk over het motorvermogen. Ik heb in die automaat gereden en dat was ook geen strepentrekker. Maareh, is dat wat je wilt in een Tourer? Ik vond het wel een lekkere wagen om in te ... touren (net als de C6), niet zozeer om hard mee te rijden.

Qua functionaliteit en formaat: Citroën zet met deze C5 vooral een mooi vormgegeven auto neer, waarmee ze mikken op Duits rijders die graag gezien willen worden. Wat dat betreft zeker een verbetering ten opzichte van de vorige C5.

"Life is what happens to you, while you’re busy making other plans." (John Lennon)
Project Cabrio

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 21 juli 2008 10:55 PM
  [ # 4 ]

Hoe groot is de laadruimte eigenlijk?

Profiel  
 
JagerEde
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 11-03-2008

Gepost: 21 juli 2008 10:55 PM
  [ # 5 ]

Leuke test, jammer van het filmpje…

Zou een leuke auto voor over 5 jaar zijn…(tweedehands)

Music is like poetry.

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 21 juli 2008 11:01 PM
  [ # 6 ]

Ik zie niets mis met het filmpje. Ik heb het helemaal uit kunnen kijken zonder verveeld te raken.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 21 juli 2008 11:23 PM
  [ # 7 ]

Re: rijtest: Citroën C5 Tourer Hydraulisch [+ video]

geerts schreef:
erwt schreef:

Test Citroën C5 comfort: Comfort met 5 sterren!

Dus toch wel een aantal matige punten in deze nieuwe C5, de automaat uitvoering schijnt ook een oudje te zijn uit de huidige C5 en dus matig en traag, de auto is ook weer onnodig groter geworden en het gewicht is flink verhoogt ,en tja het benzine verbruik is ook pittig en niet meer van deze tijd.
Al met al niet veel vernieuwender dan de oude C5…........

Trouwens het filmpje is ook uiterst vervelend en irritant om te zien..

Dan kijk je toch lekker niet? In plaats van bot commentaar hebben we liever dat je neerzet waarom je het filmpje irritant vind. Maar ja….. azijnpissers heb je overal… Evil or Very Mad

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
erwt
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1890
Geregistreerd: 19-04-2004

- Xantia 1.6 Allure
Gepost: 21 juli 2008 11:24 PM
  [ # 8 ]
JagerEde schreef:

Leuke test, jammer van het filmpje…

Zou een leuke auto voor over 5 jaar zijn…(tweedehands)

wat vind je jammer aan het filmpje als ik vragen mag? kritiek geven mag altijd, graag zelf, daar kan je alleen maar van leren! Maar dan wil ik ook graag weten hoe het beter kan!

Profiel  
 
BXidioot_rijdtXM
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 10-01-2007

Gepost: 21 juli 2008 11:27 PM
  [ # 9 ]

Leuk filmpje, mooie muziek. kreeg wel een stijve nek van het op z’n kant kijken.
Als op 1.20 de mistlampen aangaan (die naast de knipper in de bumper) lijkt het net alsof het is dat de lamp bestuurderszijde het niet doet. Kapotte lamp of is het kijkhoek? Zie bijvoorbeeld 1.35.

Zoekt een mooie BX type 1, luxe uitvoering, donkere kleur
—-
XM: http://images.spritmonitor.de/263967.png

Profiel  
 
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 21 juli 2008 11:36 PM
  [ # 10 ]

Prima test, filmpje vind ik overigens ook mooi gedaan hoor !

Zal Citroen niet de THP motoren met 150 en 170pk aan gaan bieden ? Ik denk dat zeker de 170pk versie een mooie combi is met de C5.

De good old 2.0i 16v kan dan met pensioen. Overigens is de V6 ook niet de jongste meer. Laten ze daar bij BMW ook eens een mooie 6 in lijn voor gaan inkopen. Citroen heeft dan alleen wel een erg goed product, de mooie motoren van BMW icm comfort.

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
djmoqua
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1129
Geregistreerd: 16-07-2007

- Visa 11RE S6
Gepost: 21 juli 2008 11:48 PM
  [ # 11 ]

Re: rijtest: Citroën C5 Tourer Hydraulisch [+ video]

waterman771 schreef:
geerts schreef:
erwt schreef:

Test Citroën C5 comfort: Comfort met 5 sterren!

Dus toch wel een aantal matige punten in deze nieuwe C5, de automaat uitvoering schijnt ook een oudje te zijn uit de huidige C5 en dus matig en traag, de auto is ook weer onnodig groter geworden en het gewicht is flink verhoogt ,en tja het benzine verbruik is ook pittig en niet meer van deze tijd.
Al met al niet veel vernieuwender dan de oude C5…........

Trouwens het filmpje is ook uiterst vervelend en irritant om te zien..

Dan kijk je toch lekker niet? In plaats van bot commentaar hebben we liever dat je neerzet waarom je het filmpje irritant vind. Maar ja….. azijnpissers heb je overal… Evil or Very Mad

Ik zou hier een sneer neer kunnen zetten .. maar dat doe ik niet.  Wink

Je hebt inhoudelijk wel gelijk hoor Yuri!

"Life is what happens to you, while you’re busy making other plans." (John Lennon)
Project Cabrio

Profiel  
 
Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-01-2005

Gepost: 22 juli 2008 01:21 AM
  [ # 12 ]

informatief stukje tekst, ook omdat dit door Citroen rijders word geschreven en dat geeft voor de Citroen rijders een betere indruk. Filmpje vind ik ook leuk en geeft een meerwaarde aan de proefrit!
Cheapeu.. ofzo Laughing

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 22 juli 2008 02:04 AM
  [ # 13 ]

Ik wil dat filmpje zo graag goed bekijken, bij mij wil het fimpje niet lekker lopen. Evil or Very Mad  Iemand een tip voor me om het wel goed te kunnen zien?

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 22 juli 2008 02:14 AM
  [ # 14 ]
Menno. schreef:

eerst downloaden dan afspelen Wink

Hoe dan?

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 22 juli 2008 02:58 AM
  [ # 15 ]

Gewoon even laten lopen, iets anders gaan doen, zoals muntdropjes kopen, dan opnieuw afspelen.

Profiel  
 
 
1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook