Bij mijn octopus was een leiding gescheurd.
Een snelle en goedkope reparatie kan als volgt:
1 Snij de retourleiding op het breukvlak recht af.
2 Neem een stukje coaxkabel van ongeveer 5 cm en haal daar de metalen en plastic kern uit weg
3 Snij de beide uiteinden van de coax schuin af
4 Schuif het coaxkabeltje, dat nu hol is, in de beide uiteinden van de retourleiding. Laat een klein stukje ruimte tssen de einden van de doorgesneden retourleiding.
5 Laat enkele druppels secondenlijm op de coaxkabel lopen.
6 Schuif nu de beide uiteinden naar elkaar toe tot de retourleiding weer aansluit.
Groet JanS
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
Haha ja, is idd veel geodkoper
Bij onze BX was een kleine retour slang geknapt. Wij hebben er een stukje remleiding van een eend tussen gezet (3 cm) werkte prima.
Ook is er een keer een dikkere retourleiding geknapt, en uit nood hebben we daar een stukje (stalen) benzineretourleiding van een XM tussen gezet . Zit er overigens nog steeds tussen…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
ja maar wat doe je als het gebeurd in de middel of nowhere
een stukje van, zeg 4cm, afsnijden van je ruitesproeieslangetje dat op je ruitewisser zit dit erin propen en klaar is kees
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Weet je gelijk waar Citroën aan de naam ‘onbetrouwbaar’ komt
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:Weet je gelijk waar Citroën aan de naam ‘onbetrouwbaar’ komt
Weet je gelijk hoe Citroën aan de naam ‘onbetrouwbaar’ kwam
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Wij hebben idd ook zo’n ‘onbetrouwbare’ bx gehad… (16RE) daar knapten steeds de leidingen van, en ook de octopus brak steeds op verschillende plaatsen. Maar dat kwam omdat het nog een type was zonder gecoate leidingen, en iemand had een of ander prut onder de motorkap gespoten waardoor alle rubbers droog werden…
Maar wij rijden al een poosje serie 3 BX-en, en dat bevalt prima….
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
we hebben ook een BX thuis (van ‘89 dus die rijdt al even), de octopus eerst ook “gerepareerd” met een stukje remleiding maar hij scheurde na
1,5 jaar toch verder.
Toen maar een nieuwe octopus erin gefriemeld, met zijn 2en, werkplaatshandboek en binnen 3 uurtjes waren we klaar. Auto op de brug, brug halverwege, iemand eronder die de retourslangen naar het lhm verzamelvat aangaf, dus telkens de juiste slang verwisselen van de oude en de nieuwe.
het lastigste is om de retourleiding van de hoogteregelaar erin te krijgen.
Want daar heb je echt bijna geen ruimte (en mijn handen zijn ook niet de kleinste maat).
CX GTi Turbo 2 - All Black
Ik ben gelukkig nog niet aan de beurt geweest (afkloppen!!) Maar het lijkt me ook dat je er wel een brug voor nodig hebt.. En die reparaties, dat kan je toch niet lang laten zitten of wel?
De tijdelijke octopus reparaties zitten er bij ons al 3 jaar onder, en het is nog steeds lekvrij
Bij een 14 injectie blok heb je trouwens bijna geen brug nodig.. een Tzi/Gti daarentegen….
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
voge schreef:Ik ben gelukkig nog niet aan de beurt geweest (afkloppen!!) Maar het lijkt me ook dat je er wel een brug voor nodig hebt.. En die reparaties, dat kan je toch niet lang laten zitten of wel?
Brug: och, je kunt er nooit bij; volgens mij gaat het op bokken net zo goed/slecht. Aandrijfas demonteren helpt wel ietsje.
Levensduur: Hangt er maar net van af wat er waarom gescheurd is.
Op een gegeven moment is de octopus zó bros geworden dat echt alles verkruimeld. Dan is er geen redden meer aan. Maar voor het zover is kun je nog erg lang doorklooien.
Je kunt trouwens ook echt pech hebben als de hoogteregelaar-retour zó afscheurt dat het blokje van de octopus niet meer te dichten is. Dan moet je of drastisch snoeien of de hele zwik toch maar vervangen.
Maar je kunt ook geluk hebben….
Ich bin ein Breaker
probeer de octopus maar eens uit een 16V te halen
ik had de motor eruit, toen was het zo gedaan, maar eerst wou ik de octopus er zo uithalen eerst. om beschadeging te voorkomen.
verder repareer ik ook veel met stukken retoerleiding dat ik heb en dan een slangenklemmetje erom heen. floepen ze er ook niet meer af spontaan.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
definitive oplossing.
vevang alle rubber leidingen door koper messing legering leidingen.
kosten?
incluus arbeid ,, afhankelijk van type en hoever je wilt gaan.
maar met 1000 euri kom je ver.
greets van wupke
een keertje op de parkeerplaats dikke retour lekkage met de CX van mijn zwager. Met een lollystokje was het zo gefixet!!!!!
Test
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
citroen23 schreef:ja maar wat doe je als het gebeurd in de middel of nowhere
een stukje van, zeg 4cm, afsnijden van je ruitesproeieslangetje dat op je ruitewisser zit dit erin propen en klaar is kees
Ja das een goeie tip ik heb zelfs nog een ruitensproeierslang van een BX ergens liggen. Ik weer nog goed dat mijn CX er op een gegeven moment veel van die lapmiddelen had. Werk echt super.
Peter