Piepende snaar?
JagerEde
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 115

Gepost: 21 juli 2008 11:53 PM

2 weken geleden heb ik mijn saxo weg gebracht voor een “preventieve” reparatie. Daarbij heb ik de distributieriem, multiriem/v-snaar, waterpomp en spanrol laten vervangen.

Na de reparatie is er een aanloop geluid / gepiep van een snaar te horen. het geluid is er soms wel en soms weer niet. Soms bij het stationair lopen, soms bij het zakken in toerental. Vanavond viel mij op toen ik het raam dicht wilde doen en het knopje daarvoor vast hield, het piepende geluid tevoorschijn kwam. dat verdween weer als ik het knopje los liet. Ik merkte dat de motor dan ook iets meer toeren loopt, dan wanneer ik het knopje voor de elektrische ramen indruk(omhoog).

Bij de reparatie is het volgende gemonteerd:
- Micro V-riem XF 5PK718
- Spanrol Peugeot/Citroen VKM 13100
- Gates Powergrip G5127XS
- Waterpomp Citroen/Peugeot WP 4865
en nog koelvloeistof.

Kan het zijn dat bijv. de multiriem verkeerd is of iets dergelijks…. iemand suggesties? Kan het kwaad? Wil binnenkort terug naar de garage, maar als hier iemand weet hoe en wat heb ik veel meer kennis.

Music is like poetry.

Profiel  

RikVTS
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34

Gepost: 22 juli 2008 08:53 PM
  [ # 1 ]

100% zeker dat het geluid word veroorzaakt door je dynamo.. er loopt een snaar vanaf je krukaspoelie naar je dynamo dat is de Micro V-riem die waarschijnlijk te strak of juis te las staat..

je kan dit heel eenvoudig testen door wanneer de motor uit is, de riem beet te pakken je moet deze tussen duim en wijsvinger kunnen draaien ongeveer een kwartslag ( 90graden met je hand en dus ook met de riem) kunnen draaien.

dus even v-riempje controleren!

Profiel  

JagerEde
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 115

Gepost: 23 juli 2008 11:56 AM
  [ # 2 ]

RikVTS, bedankt voor je antwoord. Ga straks kijken of het mij lukt om die snaar de te vinden, maar ga er wel vanuit. Als dat het probleem is, dan ga ik mooi terug naar de garage.

Music is like poetry.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook