Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Oké, misschien niet gebroken, maar wel gestorven….....
En Benjamin heeft wel een punt, ook al is het nu al vervangen, je zal het maar vergeten als je er zo makkelijk bij kan als nu. Dus je kunt dit niet vaak genoeg zeggen…....
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Re: update
waterman771 schreef:benjamin schreef:
Als je de prise as of bak gaat vervangen , lever dan geen half werk , maar vervang gelijk de koppelingsplaat , drukgroep en het druklager , is misschien ook wel handig om gelijk de staat van tje remschijven en handrem blokken eens na te lopen , als de bak eruit is scheelt dat enorm veel werk , en voor die paar centen meer hoef je het niet te laten
Als je dan het spulletje weer terug plaatst weet je wel zeker dat je daar voorlopig geen omkijken meer naar hebt
pssssssst…..lees eensPolleke schreef:....half jaartje geleden nieuwe koppeling schijven en 3 rijenradiateur gemonteerd…....
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!
Ik moet nog even geduld hebben….......
..............voordat ik de ruimte heb om weer te gaan demonteren.
heb het dus idd half jaar geleden de bak er al afgehaald omdat de schijven vervangen moesten worden en we dachten zo slim te zijn om koppeling + drukgroep te vervangen. hadden we die slijtage wellicht al kunnen waarnemen van de prise as….?
Prise as is toch die getande as die door de koppeling steekt en de bak in gaat?
Ik ga eens op zoek naar een exploded view ervan, is altijd goed om goed voorbereid te zijn, als de bak in de takels hangt.
Ik zit nu al met de gedachte om wellicht heel het blok er uit te takelen kunnen we meteen distributie vervangen. want die zal het wel het volgend jaar begeven haha.
Re: Ik moet nog even geduld hebben….......
Polleke schreef:
Ik zit nu al met de gedachte om wellicht heel het blok er uit te takelen kunnen we meteen distributie vervangen. want die zal het wel het volgend jaar begeven haha.
Doe dan gelijk de motorsteunen , je bent er dan toch
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!
Re: Ik moet nog even geduld hebben….......
benjamin schreef:Polleke schreef:
Ik zit nu al met de gedachte om wellicht heel het blok er uit te takelen kunnen we meteen distributie vervangen. want die zal het wel het volgend jaar begeven haha.
Doe dan gelijk de motorsteunen , je bent er dan toch
zijn 2 jaar geleden reeds vervangen
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En de hoofdbol.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:En de hoofdbol.
ook 2 jaar geleden verange, zo zie je maar ben wel goed aan het voorsleutelen, maarja..
tja, ‘t is wat met die bakken van ons. Erop, eraf…
Je hebt geen takel nodig hoor, heb zelf de buurman gevraagd ff mee te tillen, ging hartstikke goed. Bovendien, als de bak op een werkbank of workmate oid ligt, kun je er heerlijk aan werken, fijner dan met takel lijkt mij.
Succes!
Prise as is toch die getande as die door de koppeling steekt en de bak in gaat?
Ik denk niet dat ze dat bedoelen met prise as. Maar het zijn de twee assen waarop de schijfremmen op gemonteerd zitten. Die zitten met zes bouten vast op de versnelingsbak. En komen doormiddel van een vertande uiteinde in het differentieel uit. Als 1 as daarvan stuk is gaat het voledige motor koppel naar deze uitgang toe. Omdat dat lichter draait dan het wiel op het wegdek.
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
patri schreef:Prise as is toch die getande as die door de koppeling steekt en de bak in gaat?
Ik denk niet dat ze dat bedoelen met prise as….......
De prise-as is dus WEL de as die door de koppeling heen steekt! Deze as heeft aan beide kanten vertanding. Aan één kant zit ie in de versnellingsbak, met een borgveertje, aan de andere kant steekt de koppelingsplaat op de vertanding.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:patri schreef:Prise as is toch die getande as die door de koppeling steekt en de bak in gaat?
Ik denk niet dat ze dat bedoelen met prise as….......
De prise-as is dus WEL de as die door de koppeling heen steekt! Deze as heeft aan beide kanten vertanding. Aan één kant zit ie in de versnellingsbak, met een borgveertje, aan de andere kant steekt de koppelingsplaat op de vertanding.
als deze prise kapot zou zijn dan zouden de wielen toch nog op elkaar reageren (differentieel) zoals ik eerder bescheef. voorwielen van de vloer een kant draaien maar de andere kant draai dan toch normaal de andere kant op?
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Polleke schreef:waterman771 schreef:patri schreef:Prise as is toch die getande as die door de koppeling steekt en de bak in gaat?
Ik denk niet dat ze dat bedoelen met prise as….......
De prise-as is dus WEL de as die door de koppeling heen steekt! Deze as heeft aan beide kanten vertanding. Aan één kant zit ie in de versnellingsbak, met een borgveertje, aan de andere kant steekt de koppelingsplaat op de vertanding.
als deze prise kapot zou zijn dan zouden de wielen toch nog op elkaar reageren (differentieel) zoals ik eerder bescheef. voorwielen van de vloer een kant draaien maar de andere kant draai dan toch normaal de andere kant op?
Het kan, dat de wielen op elkaar reageren. Wat gebeurt er als je een versnelling inschakeld, de motor uit zet, en één wiel opkrikt? Kun je dat wiel dan draaien? Of staat het vast? Maakt de bak ook geluid als ie met draaiende motor in z’n vrij staat?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:Polleke schreef:waterman771 schreef:patri schreef:Prise as is toch die getande as die door de koppeling steekt en de bak in gaat?
Ik denk niet dat ze dat bedoelen met prise as….......
De prise-as is dus WEL de as die door de koppeling heen steekt! Deze as heeft aan beide kanten vertanding. Aan één kant zit ie in de versnellingsbak, met een borgveertje, aan de andere kant steekt de koppelingsplaat op de vertanding.
als deze prise kapot zou zijn dan zouden de wielen toch nog op elkaar reageren (differentieel) zoals ik eerder bescheef. voorwielen van de vloer een kant draaien maar de andere kant draai dan toch normaal de andere kant op?
Het kan, dat de wielen op elkaar reageren. Wat gebeurt er als je een versnelling inschakeld, de motor uit zet, en één wiel opkrikt? Kun je dat wiel dan draaien? Of staat het vast? Maakt de bak ook geluid als ie met draaiende motor in z’n vrij staat?
mijn eerder onderzoek geeft herrie met stationair draaiende motor met ingeschakelde versnelling nog meer herrie. Ik zal binnenkort in de versnellingzetten en kijken er een wiel van de vloer kan draaien. moet dat normaal kunnen?
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als de auto stil staat, en de motor loopt en je hoort dan dus wel kabaal dan den ik niet dat er iets met het dif is. Waarom? Het dif draait namelijk alleen als de wielen draaien. Bij stlstaande auto staat het dif ook stil.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Borging van koppelingsgaffel losgeschoten?