Raymon schreef:ik snap je volkomen bram, maar als ik hem ‘s ochtends koud start brand het lampje al dus ik denk toch echt richting die sensor? weet je toevallig of die makkelijk te vervangen is…om een thermostaat te vervangen vind ik niks ergs via via kan ik goedkoop aan onderdelen komen maar aangezien het lampje al brand ‘s ochtends vroeg direct na het starten denk ik niet dat me motor constant warm loopt.
Bij de ZX (zelfde motor) komt het voor dat er koelvloeistof uit de bovenste aansluiting radiateur lekt op het thermocontakt die lager op de radiateur is bevestigd.
Daardoor onstaat er in de loop van tijd een aanslag die de kontakten doen kortsluiten op den duur.
Deze aanslag is duidelijk waarneembaar als een aanslag die je ook wel op accupolen tegenkomt.
Je merkt dat de ventilator steeds vaker gaat draaien en bovendien steeds langer blijft nalopen nadat de moter is uitgezet.
Thermokontakt is goed toegankelijkom te reinigen of te vervangen.
Het feit dat het lampje al in de straat brandt geeft al aan dat het geen kokende motor kan zijn zoals je terecht opmerkte.
Je zou nog even kunnen checken of de fan gaat draaien zodra het lamje oplicht. Ik weet echter niet of dit door dezelfde sensor word aangestuurd.
Dit euvel heeft zich 2 X voorgedaan bij mijn vorige ZX in een tijdsbestek van een jaar dus dat kan zijn dat de monteur dit contact bedoelt. Bij mijn huidige ZX is die constructie veranderd dus deze heeft er geen last meer van.
Succes ermee.